java.net.connectException connection refused connect

Permalänk
Medlem

java.net.connectException connection refused connect

Hej!

Har stött på ett problem som jag inte riktigt kan lösa själv. Provat att ändra portar men det hjälper inte, även kollat så inte brandväggen blockerar vilket den inte gör. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig?

http://pastebin.com/UU07CsjA
http://pastebin.com/dQXpQbus

Permalänk
Medlem

Kan du ansluta till servern med telnet?

Ser inget fel i din kod, men det var mer än 10 år sedan jag skrev nätkod i Java så jag kan ha missat något.

Misstänker något annat nätverksrelaterat problem...

Du råkar inte ha något besvärligt antivirusprogram installerat, som hakar in sig i operativets nätverkslager och filtrerar bort allt den anser vara skumt? McAfee brukar ha det problemet (stötte på det så sent som idag faktiskt).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Kan du ansluta till servern med telnet?

Ser inget fel i din kod, men det var mer än 10 år sedan jag skrev nätkod i Java så jag kan ha missat något.

Misstänker något annat nätverksrelaterat problem...

Du råkar inte ha något besvärligt antivirusprogram installerat, som hakar in sig i operativets nätverkslager och filtrerar bort allt den anser vara skumt? McAfee brukar ha det problemet (stötte på det så sent som idag faktiskt).

Tidigare i förmiddags så fungerade koden men nu inte, förstår inte varför. Har inte ändrat något i koden!

När jag testar med telnet("telnet localhost 1201") så får jag "Could not open connection to the host, on port 1201: Connect failed

Jag har inget antivirus program installerat, bara Windows brandvägg. Har testat att stänga av den men det hjälper inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Tidigare i förmiddags så fungerade koden men nu inte, förstår inte varför. Har inte ändrat något i koden!

När jag testar med telnet("telnet localhost 1201") så får jag "Could not open connection to the host, on port 1201: Connect failed

Jag har inget antivirus program installerat, bara Windows brandvägg. Har testat att stänga av den men det hjälper inte.

Ok. Skumt.

Ett tips är att ta till TCPView för att diagnosticera problemet:

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897437.aspx

Med den kan du se om servern verkligen har öppnat tcp-port 1201 och är i väntestatus, eller om något går fel.

Du har inte råkat göra en simpel miss som att källkoden inte är i synk med vad du kompilerat, så egentligen kör servern på någon annan port?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ok. Skumt.

Ett tips är att ta till TCPView för att diagnosticera problemet:

http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897437.aspx

Med den kan du se om servern verkligen har öppnat tcp-port 1201 och är i väntestatus, eller om något går fel.

Du har inte råkat göra en simpel miss som att källkoden inte är i synk med vad du kompilerat, så egentligen kör servern på någon annan port?

Hittade en tutorial om att sätta igång telnet, men hittar den inte under Services i windows 8. Vet du varför?

https://www.youtube.com/watch?v=OCHGVy_QQ-g

Får exakt samma felmeddelande.

edit: Gjorde så att telnet startar upp automatiskt i Services och satt igen servicen. Men det fungerar ändå inte, skumt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Hittade en tutorial om att sätta igång telnet, men hittar den inte under Services i windows 8. Vet du varför?

Får exakt samma felmeddelande.

edit: Gjorde så att telnet startar upp automatiskt i Services och satt igen servicen. Men det fungerar ändå inte, skumt!

Nu tappade jag tråden, du försöker få igång en telnetserver?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nu tappade jag tråden, du försöker få igång en telnetserver?

Nej men felmeddelandet är det samma som för telnet localservice 1201 som telnet server. Sen googlade jag på det och fick upp ett klipp. Men det fungerar ju ändå inte i Eclipse av någon anledning. Har du testat att provköra koden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Nej men felmeddelandet är det samma som för telnet localservice 1201 som telnet server. Sen googlade jag på det och fick upp ett klipp. Men det fungerar ju ändå inte i Eclipse av någon anledning. Har du testat att provköra koden?

Ok. Felet beror som sagt troligen på något nätverksrelaterat strul på din maskin, inte dina program. Testat på någon annan dator?

Kan inte kompilera då jag inte har någon Javamiljö tyvärr.

Men runtime har jag, så om du kan slänga upp classfilerna någonstans så kan jag plocka ned dem och testköra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ok. Felet beror som sagt troligen på något nätverksrelaterat strul på din maskin, inte dina program. Testat på någon annan dator?

Kan inte kompilera då jag inte har någon Javamiljö tyvärr.

Men runtime har jag, så om du kan slänga upp classfilerna någonstans så kan jag plocka ned dem och testköra.

Jag har testat på min laptop och det blir exakt samma problem.

Här är classfilerna

http://www8.zippyshare.com/v/68224416/file.html

http://www8.zippyshare.com/v/48353041/file.html

Permalänk
Medlem

Jag skulle börja med att kolla om din "server" går igång "korrekt".

Kolla så det inte ligger "nåt" och redan använder porten.

netstat -nao
netstat -nao | find "dinport"
netstat -nao | find "LISTENING"

Om det nu skulle vara så kolla PID och jämnför i taskmanager under processer, stäng av processen.
Om nu porten är ledig kör javakoden för servern och kolla så porten går igång som "LISTENING"

Verifiera så IP/Port och dylikt är korret, sen försök ansluta med din klient.
Fungera inte detta börja debuga.

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Jag gissar att det saknas två filer, KlientHanterare.class och KarlekServer.class?

NamnKlient kan jag köra, och den ger det felmeddelande du beskriver, pga att jag förstås inte har något som tar emot anslutningar på den porten.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag slängde in Eclipse på en virtuell maskin och testkörde just KarlekServer. Den lyssnar snällt och fint på port 1201 (efter att jag tillåtit javaw att ta emot anslutningar via Windowsbrandväggan) och det går alldeles utmärkt att ansluta mot localhost 1201 med telnet, och kommunicera med servern.

Det måste ha något med brandvägg eller antivirus att göra; något är felinställt lokalt på din(a) maskin(er).

Eller så är det som NoPain säger, att någon annan process redan lyssnar på port 1201, men i så fall ska du inte ens kunna starta din server (du ska få ett exception direkt om att porten är upptagen).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoPaiN^:

Jag skulle börja med att kolla om din "server" går igång "korrekt".

Kolla så det inte ligger "nåt" och redan använder porten.

netstat -nao
netstat -nao | find "dinport"
netstat -nao | find "LISTENING"

Om det nu skulle vara så kolla PID och jämnför i taskmanager under processer, stäng av processen.
Om nu porten är ledig kör javakoden för servern och kolla så porten går igång som "LISTENING"

Verifiera så IP/Port och dylikt är korret, sen försök ansluta med din klient.
Fungera inte detta börja debuga.

Provade som du skrev i command promt för windows 8. Hittar inte 1201 porten och testade någon som det stod LISTENING på men det funkade inte.

Skrivet av backfeed:

Jag slängde in Eclipse på en virtuell maskin och testkörde just KarlekServer. Den lyssnar snällt och fint på port 1201 (efter att jag tillåtit javaw att ta emot anslutningar via Windowsbrandväggan) och det går alldeles utmärkt att ansluta mot localhost 1201 med telnet, och kommunicera med servern.

Det måste ha något med brandvägg eller antivirus att göra; något är felinställt lokalt på din(a) maskin(er).

Eller så är det som NoPain säger, att någon annan process redan lyssnar på port 1201, men i så fall ska du inte ens kunna starta din server (du ska få ett exception direkt om att porten är upptagen).

Jag testade som du skrev, men javaw.exe finns redan i Windows Brandväggen. Testade att stänga av Windows Defender men det fungerar ändå inte. Kan du göra en liten guide så jag förstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Jag testade som du skrev, men javaw.exe finns redan i Windows Brandväggen. Testade att stänga av Windows Defender men det fungerar ändå inte. Kan du göra en liten guide så jag förstår?

Bara för att vara på den säkra sidan, så kör du väl först igång servern som ett separat program, och sedan klienten som ett annat?

När du startar servern så borde du få ett felmeddelande om den inte lyckas börja lyssna på tcp port 1201. Får du det?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Bara för att vara på den säkra sidan, så kör du väl först igång servern som ett separat program, och sedan klienten som ett annat?

När du startar servern så borde du få ett felmeddelande om den inte lyckas börja lyssna på tcp port 1201. Får du det?

Spelar ingen roll vilket jag startar först får samma felmeddelande!

Permalänk
Medlem

Alltså, du kan inte starta igång servern? Då är det där som hela problemet ligger. Gör en ordentlig debugutskrift från servern och googla, så hittar du nog svaret. Antingen används port 1201 redan av något annat program, eller så är det någon brandväggsbegränsning, eller liknande.

Din kod fungerar som sagt, så det är något externt som strular.

Testa om inte annat att slå av brandväggen helt och hållet, tillfälligt.

Visa signatur

5950X, 3090