Hur tar man säkert bort gamla GPU drivare, vill ha ett KONKRET svar hur dagsläget ser ut!

Permalänk
Testpilot

Hur tar man säkert bort gamla GPU drivare, vill ha ett KONKRET svar hur dagsläget ser ut!

Hejsan!

Som man kanske kunde lista ut på min titeln så är jag i ett byte från rött till grönt just nu, men jag orkar verkligen inte formatera datorn då det bokstavligen tar dagar av dygnet runt DL för att ladda ner alla spel och programvaror på min nuvarande lina.

Så jag frågar nu; Hur tar jag bort mina gamla AMD drivrutiner innan jag lägger på Nvidia's på ett säkert sätt?

Det florerar så mycket olika saker om detta på olika forum, vissa säger använd drivesweeper - medan andra säger att det kan 'fucka upp' systemet o.s.v.
Vissa säger att det räcker med att avinstallera via kontrol panelen, medan andra säger att man lär ändra och hålla på i Windows Register..

Är sjukt förvirrad på vad som faktiskt gäller kring denna fråga, speciellt då många trådar är över året gammal.

Tackar för svar på förhand!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Ta bort alla AMD mappar, avinstallera grafikkortet via enhetshanteraren, kör Driver Sweeper, starta om, installera nytt. Funkar alltid för mig.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Flygman:

Ta bort alla AMD mappar, avinstallera grafikkortet via enhetshanteraren, kör Driver Sweeper, starta om, installera nytt. Funkar alltid för mig.

Kan du förklara det där lite mer?

Enhetshanteraren, hur avinstallerar du via den?
Sedan exakt vilka mappar och vart finner du dem? (tex. %appdata%, program x86 o.s.v.)

Mvh

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Kan du förklara det där lite mer?

Enhetshanteraren, hur avinstallerar du via den?
Sedan exakt vilka mappar och vart finner du dem? (tex. %appdata%, program x86 o.s.v.)

Mvh

Sitter på OSX just nu så kan inte kolla upp allting. Men i enhetshanteraren eller liknande i Windows ska ditt grafikkort komma upp. Där högerklickar du och avinstallerar det. Sen letar du runt och tar bort alla AMD mappar du hittar, så länge du inte har ett AMD moderkort då. För mig har det räckt med att ta bort det i Program Files (x86).

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Driver sweeper lämnar massor av skräp kvar. Den enda helt säkra sättet är ominstallation av win.

Finns dock ett program som funkar mkt bra, har bytt mellan nvidia/amd flera ggr på samma os. DDU..

http://www.wagnardmobile.com/DDU/

Permalänk
Avstängd

DDU fuckade upp mitt system totalt. Fick formatera om. Aldrig DDU igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Driver sweeper lämnar massor av skräp kvar. Den enda helt säkra sättet är ominstallation av win.

Finns dock ett program som funkar mkt bra, har bytt mellan nvidia/amd flera ggr på samma os. DDU..

http://www.wagnardmobile.com/DDU/

Skrivet av makn:

DDU fuckade upp mitt system totalt. Fick formatera om. Aldrig DDU igen

Skrivet av phoenixdisciple:

Kan du förklara det där lite mer?

Enhetshanteraren, hur avinstallerar du via den?
Sedan exakt vilka mappar och vart finner du dem? (tex. %appdata%, program x86 o.s.v.)

Mvh

All mjukvara som sitter och petar i registret har en risk med att det kan fucka upp något. Jag skulle skita i Driversweeper helt om nu nu absolut inte vill ha en risk att du måste installera om windows. Gå in på enhetshanteraren, leta upp ditt grafikkort och avinstallera drivrutinen för det. Efter det så installerar du bara ditt nvidia kort och drivrutiner som vanligt och håller tummarna att det fungerar. Annars så är nog ominstallation ditt enda val.

Ett tips är https://ninite.com/ det har förenklat mina nyinstallationer väldigt mycket! Ta sedan en backup på din Steam-mapp, Origin etc. ett bra tips är att om du nu ska installera om, organisera det så att allt du gör laddas ner till en samlad mapp. Nästa gång du behöver installera om så finns att där att bara köra igång.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av makn:

DDU fuckade upp mitt system totalt. Fick formatera om. Aldrig DDU igen

Ja man bör göra backup som programmet föreslår. Dom nya versionerna ska inte kunna pajja hela os. Har kört det minst 50ggr

Permalänk
Testpilot
Skrivet av OskarW90:

All mjukvara som sitter och petar i registret har en risk med att det kan fucka upp något. Jag skulle skita i Driversweeper helt om nu nu absolut inte vill ha en risk att du måste installera om windows. Gå in på enhetshanteraren, leta upp ditt grafikkort och avinstallera drivrutinen för det. Efter det så installerar du bara ditt nvidia kort och drivrutiner som vanligt och håller tummarna att det fungerar. Annars så är nog ominstallation ditt enda val.

Ett tips är https://ninite.com/ det har förenklat mina nyinstallationer väldigt mycket! Ta sedan en backup på din Steam-mapp, Origin etc. ett bra tips är att om du nu ska installera om, organisera det så att allt du gör laddas ner till en samlad mapp. Nästa gång du behöver installera om så finns att där att bara köra igång.

Mjo har förstått det så med, har använt DriveSweeper förut, dock har det varit med samma grafikkort och olika drivers bara.

Så kort och gott;
kontrolpanelen->Avinstallera program->ta bort CCCP
enhetshanteraren->avinstallera GPU drivers där med
(alt.) DDU / DriveSweeper

Använder flitigt Ninite på maskiner jag formaterat!
Problemet med att bara "kopiera" steam, origin osv. är att spelen inte fungerar. BF4 klagar på Punkbuster och saknad av .DLL fil, alla spel på steam med bundlad DX-installer funkar inte för det saknas rätt filer mm.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >