Bytt CPU och behöver hjälp att hitta rätt BIOS uppdatering

Permalänk

Bytt CPU och behöver hjälp att hitta rätt BIOS uppdatering

Hej jo jag har precis köpt en ny processor och har provat sätta i den men det va så att när jag starta datorn så gick den igång i en sec sen dog sen starta igen och pep några ggr och sen så va den på fast ingen bild.

Jag tror att det kan bero på att jag måste uppdatera BIOSen.

Just nu så har jag BIOS verision P02-A2 2011-10-31 och datorn är en förbyggd acer predator g3610 och jag vet inte riktigt vilken jag ska ladda ner.

Dom här har jag att välja på.

BIOS Acer BIOS for Linux (for device with Ivy Bridge & USB 3.0 supported) P03.A3L 1.8 MB 2012/05/14

BIOS Acer BIOS (for device with Ivy Bridge & USB 3.0 supported) P03.A3 2.5 MB 2012/05/14

BIOS Acer BIOS for Linux (for device with USB 3.0 supported) P03.A2L 1.8 MB 2012/04/23

BIOS Acer BIOS (for device with USB 3.0 supported) P02.A2 2.8 MB 2011/11/14

BIOS Acer BIOS (for device without USB 3.0 supported) P01.B1 2.7 MB 2011/08/15

Visa signatur

I5 3570k 4.2 Ghz|Asus Z77-A|ASUS Geforce GTX 650|Coolermaster CM690 III| Corsair CX750M|Liqmax 1205| ddr3 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem

Ta den senaste och testa bara.
Vilken processor handlar det om förresten?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

Ta den senaste och testa bara.
Vilken processor handlar det om förresten?

okej. det är en i5 3570k och just nu har jag en i3 2120 i.

Hoppas att jag inte har gjort en tabbe så att den inte ens funkar i mitt MOB.

Visa signatur

I5 3570k 4.2 Ghz|Asus Z77-A|ASUS Geforce GTX 650|Coolermaster CM690 III| Corsair CX750M|Liqmax 1205| ddr3 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan101:

okej. det är en i5 3570k och just nu har jag en i3 2120 i.

Hoppas att jag inte har gjort en tabbe så att den inte ens funkar i mitt MOB.

Du kan inte överclocka med moderkortet så du gjorde en tabbe som köpte en "K" modell.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av simon253:

Du kan inte överclocka med moderkortet så du gjorde en tabbe som köpte en "K" modell.

Jo det vet jag men dom hade ingen annan modell inne och ville inte vänta så köpte K modellen. men kan det göra så att det inte funkar eller kan det va biosen i alla fall?

Visa signatur

I5 3570k 4.2 Ghz|Asus Z77-A|ASUS Geforce GTX 650|Coolermaster CM690 III| Corsair CX750M|Liqmax 1205| ddr3 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan101:

Hej jo jag har precis köpt en ny processor och har provat sätta i den men det va så att när jag starta datorn så gick den igång i en sec sen dog sen starta igen och pep några ggr och sen så va den på fast ingen bild.

Jag tror att det kan bero på att jag måste uppdatera BIOSen.

Just nu så har jag BIOS verision P02-A2 2011-10-31 och datorn är en förbyggd acer predator g3610 och jag vet inte riktigt vilken jag ska ladda ner.

Dom här har jag att välja på.

BIOS Acer BIOS for Linux (for device with Ivy Bridge & USB 3.0 supported) P03.A3L 1.8 MB 2012/05/14

BIOS Acer BIOS (for device with Ivy Bridge & USB 3.0 supported) P03.A3 2.5 MB 2012/05/14

BIOS Acer BIOS for Linux (for device with USB 3.0 supported) P03.A2L 1.8 MB 2012/04/23

BIOS Acer BIOS (for device with USB 3.0 supported) P02.A2 2.8 MB 2011/11/14

BIOS Acer BIOS (for device without USB 3.0 supported) P01.B1 2.7 MB 2011/08/15

Lite svårt att se vilken bios du ska ha och om din nya processor är kompatibel med ditt moderkort då vi inte vet vilket moderkort som sitter i din Acer Predator. är det färdigbyggd så ser vi inte det

Du måste kolla på CPU supported list om du kan fixa fram vilket moderkort du har

Permalänk
Medlem

Skulle säga att du skall nog använda någon av dessa, beroende på vilket operativsystem du har:

Citat:

BIOS Acer BIOS for Linux (for device with Ivy Bridge & USB 3.0 supported) P03.A3L 1.8 MB 2012/05/14

BIOS Acer BIOS (for device with Ivy Bridge & USB 3.0 supported) P03.A3 2.5 MB 2012/05/14

Dessa är de senaste släppta för datorn, använd den första om du har Linux och den andra om du har Windows.
Är rätt säker på att det är detta du behöver för att kunna använda din Ivy bridge CPU, då BIOS versionen du har nu verkar inte stödja det.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Skulle säga att du skall nog använda någon av dessa, beroende på vilket operativsystem du har:

Dessa är de senaste släppta för datorn, använd den första om du har Linux och den andra om du har Windows.
Är rätt säker på att det är detta du behöver för att kunna använda din Ivy bridge CPU, då BIOS versionen du har nu verkar inte stödja det.

Okej aa för nu har jag en sandy bridge.

Visa signatur

I5 3570k 4.2 Ghz|Asus Z77-A|ASUS Geforce GTX 650|Coolermaster CM690 III| Corsair CX750M|Liqmax 1205| ddr3 8GB 1600mhz

Permalänk
Skrivet av Bazisten:

Lite svårt att se vilken bios du ska ha och om din nya processor är kompatibel med ditt moderkort då vi inte vet vilket moderkort som sitter i din Acer Predator. är det färdigbyggd så ser vi inte det

Du måste kolla på CPU supported list om du kan fixa fram vilket moderkort du har

okej jo jag förstår det står att moderkortet heter predator G3610 så idk:P har socket LGA 1155 H67 vet inte om det är till någon hjälp. jag är rätt så noobig när det gäller datorer som du kanske märker haha

Visa signatur

I5 3570k 4.2 Ghz|Asus Z77-A|ASUS Geforce GTX 650|Coolermaster CM690 III| Corsair CX750M|Liqmax 1205| ddr3 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan101:

okej jo jag förstår det står att moderkortet heter predator G3610 så idk:P har socket LGA 1155 H67 vet inte om det är till någon hjälp. jag är rätt så noobig när det gäller datorer som du kanske märker haha

Du får öppna datorn och skriva ner modellnumret på moderkortet brukar sitta Ovanför eller under PCI Express porten. Din dator heter Acer Predator G3610. Borde stå vilket moderkort det sitter i datorn

Permalänk
Medlem

Som jag läser det, och jag vet inte om någon har påpekat det så är detta bios:
Acer BIOS (for device with Ivy Bridge & USB 3.0 supported) P03.A3 2.5 MB 2012/05/14
För samma modell du har, FAST med en Ivy bridge-arkitektur.
Det betyder inte att du kommer få ivy bridge-stöd, utan att det finns en uppdaterad Predator 3610-modell ute på marknaden som man kan köpa som har Ivy Bridge-stöd. Så uppfattar jag det i alla fall.

Således är det enda bios som finns (eftersom du skrev att din dator kör sandy bridge) P02.A2
BIOS Acer BIOS (for device with USB 3.0 supported) P02.A2 2.8 MB 2011/11/14
Och det bioset körde du med redan.
Dessvärre ser det inte ut som att du kan köra denna processor med detta moderkort.

EDIT:
Jag skulle också maila Acer för att se om det finns stöd för den nya CPU'n, men jag är rätt övertygad om att det inte finns tyvärr.

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lain:

Som jag läser det, och jag vet inte om någon har påpekat det så är detta bios:
Acer BIOS (for device with Ivy Bridge & USB 3.0 supported) P03.A3 2.5 MB 2012/05/14
För samma modell du har, FAST med en Ivy bridge-arkitektur.
Det betyder inte att du kommer få ivy bridge-stöd, utan att det finns en uppdaterad Predator 3610-modell ute på marknaden som man kan köpa som har Ivy Bridge-stöd. Så uppfattar jag det i alla fall.

Således är det enda bios som finns (eftersom du skrev att din dator kör sandy bridge) P02.A2
BIOS Acer BIOS (for device with USB 3.0 supported) P02.A2 2.8 MB 2011/11/14
Och det bioset körde du med redan.
Dessvärre ser det inte ut som att du kan köra denna processor med detta moderkort.

EDIT:
Jag skulle också maila Acer för att se om det finns stöd för den nya CPU'n, men jag är rätt övertygad om att det inte finns tyvärr.

Många moderkort som från början stödde Sandy Bridge fick en BIOS uppdatering som gjorde att man kunde sätta in en Ivy Bridge processor när de väl släpptes. Tror att det är ett liknande med detta, att för att få Ivy Bridge support så måste du uppgradera till minst p03.A3 för att få det stödet. Därav behöver han uppdatera för att få det att fungera med nya processorn.

Permalänk
Medlem

Om jag har förstått det hela rätt efter att ha letat på webben en stund nu, så verkar det inte troligt att det kan gå att få dit din nya processor.

Tydligen så är moderkortet ett Acer IPISB-VR och det används även i Gateways datorer. Det är ett antal med exakt samma tankar som du, men även om de flesta får rådet att uppgradera BIOS, som verkar det inte fungera i vissa fall då den nyare BIOS uppdateringen är för stor, samt att andra är mycket dåliga att rapportera tillbaka vad för resultat de hittat.
Om jag även har läst rätt så skall H67 chipsettet (som ditt moderkort har) stödja Ivy Bridge vid BIOS uppgradering, men OEM moderkort brukar dock vara rätt kinkiga

Så kolla med ACER om vad de tycker om att uppgradera BIOS och i så fall till vilken version.

Permalänk
Medlem

Har letat jag med på Acer IPISB-VR får inte fram CPU Support List alls så vet inte vilka CPU ditt moderkort stödjer

1000 gånger lättare att ha en dator man har byggt ihop själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Många moderkort som från början stödde Sandy Bridge fick en BIOS uppdatering som gjorde att man kunde sätta in en Ivy Bridge processor när de väl släpptes. Tror att det är ett liknande med detta, att för att få Ivy Bridge support så måste du uppgradera till minst p03.A3 för att få det stödet. Därav behöver han uppdatera för att få det att fungera med nya processorn.

Jo jag vet. Och det kan mycket väl vara som du och de andra säger. Däremot pekar ditt andra inlägg på att det inte går att uppdatera med det BIOS (p03.A3) för att det är för stort, så då kvittar det i vilket fall.

Lyckligtvis undersökte du lite mer noggrant än vad jag orkade bemöda mig och det verkar rimligt att säga att hans nya processor kommer ej att fungera hur som helst.

Jag skulle förslagsvis lämna tillbaka processorn, eller alternativt investera i ett nytt moderkort.
Dock! Om detta moderkort är något sånär likt moderkortet jag tog från en slaktad HP (eller DELL/Compaq), dvs inte riktigt följer standarden så kan det kanske bli svårt att hitta ett som passar i chassit du har. Fick ghettomodda fast mitt i ett vanligt htpc-chassi

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Skrivet av lain:

Jo jag vet. Och det kan mycket väl vara som du och de andra säger. Däremot pekar ditt andra inlägg på att det inte går att uppdatera med det BIOS (p03.A3) för att det är för stort, så då kvittar det i vilket fall.

Lyckligtvis undersökte du lite mer noggrant än vad jag orkade bemöda mig och det verkar rimligt att säga att hans nya processor kommer ej att fungera hur som helst.

Jag skulle förslagsvis lämna tillbaka processorn, eller alternativt investera i ett nytt moderkort.
Dock! Om detta moderkort är något sånär likt moderkortet jag tog från en slaktad HP (eller DELL/Compaq), dvs inte riktigt följer standarden så kan det kanske bli svårt att hitta ett som passar i chassit du har. Fick ghettomodda fast mitt i ett vanligt htpc-chassi

aa jag såg det med när jag leta runt mer noggrant att den inte kommer funka för jag kan inte uppdatera bios så en ivy bridge passar så va iväg och köpte mig ett nytt moderkort och nu funkar det som smort tack för hjälpen

Visa signatur

I5 3570k 4.2 Ghz|Asus Z77-A|ASUS Geforce GTX 650|Coolermaster CM690 III| Corsair CX750M|Liqmax 1205| ddr3 8GB 1600mhz

Permalänk

Tack alla för hjälpen

Visa signatur

I5 3570k 4.2 Ghz|Asus Z77-A|ASUS Geforce GTX 650|Coolermaster CM690 III| Corsair CX750M|Liqmax 1205| ddr3 8GB 1600mhz