NAS eller server med Windows

Permalänk

NAS eller server med Windows

Hej

Jag ska ha en server för en hemsida alternativt ett NAS med bra prestanda?

Jag har denna hemsida hos ett webbhotell idag, se:
http://it-pc-support.mina-projekt.se/

Det är hur dumt som helst att betala närmare 2000:-/år för något man kan ha hemma och har kompetensen till. Två scenarier finns:

1.)
Har idag ett NAS (Qnap TS-112) för privat bruk + webbhotellet. Jag fortsätter med NAS:et som idag och köpet till ett bättre NAS för att ha hemsidan på. Istället för ett NAS byger jag en egen server!

2.)
NAS använder jag till hemsidan och ny server för det privata!

Villkoret är att jag kan administrera fjärrstyra hemsidan över internet!

Hur skulle ni göra?

Ser framemot lite vägledning

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hej

Jag ska ha en server för en hemsida alternativt ett NAS med bra prestanda?

Jag har denna hemsida hos ett webbhotell idag, se:
http://it-pc-support.mina-projekt.se/

Det är hur dumt som helst att betala närmare 2000:-/år för något man kan ha hemma och har kompetensen till. Två scenarier finns:

1.)
Har idag ett NAS (Qnap TS-112) för privat bruk + webbhotellet. Jag fortsätter med NAS:et som idag och köpet till ett bättre NAS för att ha hemsidan på. Istället för ett NAS byger jag en egen server!

2.)
NAS använder jag till hemsidan och ny server för det privata!

Villkoret är att jag kan administrera fjärrstyra hemsidan över internet!

Hur skulle ni göra?

Ser framemot lite vägledning

Mvh Fredrik

Skulle nog välja att satsa på en ny server för webben och behålla NASen som lagringslösning. Men bara mitt val, finns säkert bra lösningar på båda alternativen.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrKanin:

Skulle nog välja att satsa på en ny server för webben och behålla NASen som lagringslösning. Men bara mitt val, finns säkert bra lösningar på båda alternativen.

Jag skulle nog också välja att ha kvar NAS:en som den är i dag och bygga en server för hemsidan

Permalänk

Ja det spåret kommer jag nog välja p.g.a. kapaciteten i en vanlig server med Windows server. Strömförbrukningen är dock klart mycket högre än ett NAS eller?

Frågor:
1.)
Finns det NAS med liknande kapacitet som en vanlig server?

2.)
Kan NAS hantera Windows server?

3.)
Kan man inte ha sin hemma dator som en server eller blir det problem med prestandan?

4.)
Jag önskar ha en server och en HTPC ihop är det ett alternativ om man har bra med internminne?

Kommer säkert fler frågor men börjar med dessa//

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

hur mycket trafik har din hemsida?

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

OffTopic: Skall du använda den sidan för att sälja dig så får du börja med att fixa alla felstavningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Ja det spåret kommer jag nog välja p.g.a. kapaciteten i en vanlig server med Windows server. Strömförbrukningen är dock klart mycket högre än ett NAS eller?

Frågor:
1.)
Finns det NAS med liknande kapacitet som en vanlig server?

2.)
Kan NAS hantera Windows server?

3.)
Kan man inte ha sin hemma dator som en server eller blir det problem med prestandan?

4.)
Jag önskar ha en server och en HTPC ihop är det ett alternativ om man har bra med internminne?

Kommer säkert fler frågor men börjar med dessa//

Mvh Fredrik

För hemma projekt och liknande kan du lätt använda en hemma dator så att säga.
Själv sitter jag på en phenom 2 x6 1090t, corsshair formula IV och 8GB ram som server för tillfället. Den lirar windows 7 pro och tuggar på dag ut och dag in.
Har ej kommit upp i några extrema tider som den har gått, några månader i sträck och liknande har den tagit utan problem.
På denna kör jag massor av saker, FTP, HTTP fil server, murmur, torrents, spel servrar som ArmA, Minecraft, Counter strike och vad jag nu kan tänka mig behöva, plex server mm.
Det som tar något tänkbart av prestanda på den är Arma, Minecraft och Plex som jag kör med transcoding.

Så det är ju egentligen inget problem att bygga en billig dator med fokus att dra lite ström och köra den som en server med det OS du nu känner för. Vet att ett vanlig windows kanske ej är optimalt för att köra en "server" men eftersom det är ett hemma bygge och jag är allt för dålig med linux så är det så det slutade och ja, det har fungerat riktigt bra i ca ett år nu.
Ska du bara hosta en webbsida som kanske får hundra hits om dagen eller mindre så behöver du inte mycket till hårdvara i den.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Skrivet av aluser:

OffTopic: Skall du använda den sidan för att sälja dig så får du börja med att fixa alla felstavningar

Jag ska gå igenom det lite bättre

Var vänlig håll dig till ämnet om du vill skriva, tack!

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Ska du bara hosta en webbsida som kanske får hundra hits om dagen eller mindre så behöver du inte mycket till hårdvara i den.

Hej

Tack för ett grundligt svar!

Du menar att ett NAS från Qnap räcker för att hosta en hemsida? Det hemsidan kommer bestå uteslutande av text, som du ser via länken, och jag uppskattar trafiken till några hundra besökare/månad, om jag nu får min ide att fungera :)?

Jag kommer att två hemsidor där den andra hemsidan består av bilder ca 500 st. Har domänen mina-projekt.se med två subdomäner räknar inte trafiken till den så stor heller.

Det ända negativa är att jag inte kan fjärradministrera hemsidan såvida min dator inte är på. Kan dock leva med det om ett NAS är bättre för ändamålet än en stationär server.

Om ett NAS är att föredra kanske det också går att ha det jag idag kör på Qnap TS-112 eller varför inte ha allt på en Windows 2008 server?

PS: Jag är bekant med FreeNAS och har en gammal dator (2008) hemma DS

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera att köra Linux som webserver istället för Windows, typ köpa en server och virtualisera två linux servrar. Sen kan du ha en windows host virtualiserad för att administrera dina hemsidor genom.

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Skulle rekomendera att köra Linux som webserver istället för Windows, typ köpa en server och virtualisera två linux servrar. Sen kan du ha en windows host virtualiserad för att administrera dina hemsidor genom.

Problemet är att jag inte är så insatt i Linux

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Problemet är att jag inte är så insatt i Linux

Det är inte alls svårt finns bra guider på internet hur du både installerar operativsystemet samt sätter upp en webserver.

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Det är inte alls svårt finns bra guider på internet hur du både installerar operativsystemet samt sätter upp en webserver.

Hej

Kan man göra allt detta från skrivbordet av Linux, har en it utbildning där vi gick igenom Linux (på ytan)

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddehboy:

Hej

Kan man göra allt detta från skrivbordet av Linux, har en it utbildning där vi gick igenom Linux (på ytan)

Jag har bara satt upp textbaserade installationer av Ubuntu Server så jag vet inte riktigt hur det går till med GUI

Permalänk

Tack för alla svar!

Jag ska undersöka vidare hur jag ska göra

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Hej

Jag har moderkortet Asus P5K SE som jag tänker använda till detta, kommer en nätdel på 300W att fungera?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Tjena

Jag ska testa om min gamla dator går och sedan köra med Windows Server 2008, har jobbat med det under min IT utbildning så ska använda mina kunskaper m.m.

Har också funderat på om MS Sharepoint är något för min hemsida?
Har även pluggat det via min utbildning och vill använda det jag kan inom sharepoint men passar det för mitt syfte?

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S. 

Permalänk

Det tillkommer en del licenskostnader för detta, framför allt om du vill ha Sharepoint. Antingen ca 26 tkr per år eller 65 tkr i engångskostnad. Windows 2012/2008 licensen ligger väl runt 5 tkr för standard versionen.

Utöver det bör du kolla avtalet mellan dig och din ISP, om det tillåter dig att ha webb server hemma, då det kan generera mer trafik än ni har avtalat.

Permalänk

Hej

Jag har funderat fram och tillbaka, kommit fram till att jag bygger en server för Windows Server 20?

Några frågor;
1, CPU)
Jag siktar in mig nog på en Intel i5 quadcore men vilken hastighet passar? Den skall inte vara för att överklocka så någon K modell behövs inte såvida moderkortet man väljer kan ändra hastigheten själv!

2, Moderkort)
Jag har letat och funnit;

Är det bra alternativa moderkort, vet inte om jag ska ha mATX eller ATX?
a,) Vilket är strömsnålast om man ser på CPU och moderkort?
b,) Är det stor skillnad på mATX och ATX?
c,) Om man ska köra Windows Server, finns det mer anpassade moderkort för ett server OS?

Jag har tänkt att köra Sharepoint på datorn!

Tacksam för vägledning!

Mvh Fredrik

Visa signatur

Computer: Windows 10, 64-bit, Intel i9 - 10850K, Asus Rog MAXIMUS XII HERO (WI-FI), 32GB RAM, Asus RTX3070

Game control: Home Cockpit, Keyboard, Saitek Pro Flight X-56 Rhino H.O.T.A.S.