Låg hastighet på nätverket hemma. ( trådad )

Permalänk
Medlem

Låg hastighet på nätverket hemma. ( trådad )

Tjenare folket..
Har inhandlat en NAS och håller på att kastar in filmer, foton, musik mm. på den nu.
Tycker dock att jag skickar med väldigt låg hastighet. Ligger på mellan 10-15 mb/s
Har kollat igenom vad jag har på vägen och moderkortet har gigabit lan, sen sitter det en cat5e till en switch som är en unmanaged 10/100 switch. Därifrån går det en 15 meters cat5e kabel till routern/modemet som är en thomson tg789vn. Och där sitter även NASen inkopplad.

Om jag har förstått allt rätt så är switchen flaskhalsen och det blir enbart ettt 100mbit nätverk. Av infon jag hittat på googlingen så är thomson routern maxad till 100 mbit?

Så om jag vill få upp hastigheten så bör jag köpa 2 gbit switchar och koppla från routern till switch nr 1, sen en kabel till NAS och en till switch nr 2 och sen vidare till datorn/ps3/ps4 etc.

Har jag förstått allt rätt då? Eller finns det nå bättre sätt? Eller har jag helt jävla fel?

En liten rättelse om hastigheten, såg nu att den aldrig överstigen 12MB / sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumling:

Så om jag vill få upp hastigheten så bör jag köpa 2 gbit switchar och koppla från routern till switch nr 1, sen en kabel till NAS och en till switch nr 2 och sen vidare till datorn/ps3/ps4 etc.

Har jag förstått allt rätt då?

Ja du har förstått rätt.

Permalänk
Medlem

12MB/s = 12*8mbps. så det stämmer där, senså får du tänka att hompson är ett av de absoluta lågvattenmärkena inom teknikscenen, och det skulle inte förvåna mig om routerns throughput faller enormt om det är mer än en klient som skickar data samtidigt. minns gamla d-linkhistorier där en 100mbps switch bara klarade 28mbps totalt om tre datorer skickade data samtidigt.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumling:

Tjenare folket..
Har inhandlat en NAS och håller på att kastar in filmer, foton, musik mm. på den nu.
Tycker dock att jag skickar med väldigt låg hastighet. Ligger på mellan 10-15 mb/s
Har kollat igenom vad jag har på vägen och moderkortet har gigabit lan, sen sitter det en cat5e till en switch som är en unmanaged 10/100 switch. Därifrån går det en 15 meters cat5e kabel till routern/modemet som är en thomson tg789vn. Och där sitter även NASen inkopplad.

Om jag har förstått allt rätt så är switchen flaskhalsen och det blir enbart ettt 100mbit nätverk. Av infon jag hittat på googlingen så är thomson routern maxad till 100 mbit?

Så om jag vill få upp hastigheten så bör jag köpa 2 gbit switchar och koppla från routern till switch nr 1, sen en kabel till NAS och en till switch nr 2 och sen vidare till datorn/ps3/ps4 etc.

Har jag förstått allt rätt då? Eller finns det nå bättre sätt? Eller har jag helt jävla fel?

En liten rättelse om hastigheten, såg nu att den aldrig överstigen 12MB / sek.

Skrivet av ksw:

12MB/s = 12*8mbps. så det stämmer där, senså får du tänka att hompson är ett av de absoluta lågvattenmärkena inom teknikscenen, och det skulle inte förvåna mig om routerns throughput faller enormt om det är mer än en klient som skickar data samtidigt. minns gamla d-linkhistorier där en 100mbps switch bara klarade 28mbps totalt om tre datorer skickade data samtidigt.

Dold text

m=milli=10^-3
M=mega=10^6
b=bit=en etta eller nolla
B=byte=8 bitar i en följd

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

ja ja ja, 12*8 = 96mbps om petigt ska vara just petigt.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

ja ja ja, 12*8 = 96mbps om petigt ska vara just petigt.

Nej, 12MB/s är 96Mb/s.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Ja du har förstått rätt.

Tack. Ska inhandla switchar idag och se om det blir någon bättring.. Tack för hjälpen så länge