Hur löser jag nätverket billigast och på bästa sätt?

Permalänk
Medlem

Hur löser jag nätverket billigast och på bästa sätt?

Hej

Jag har en husvagn på tomten som jag vill dela på husets wifi. Husvagnen står ca 50 meter från huset och jag får ingen kontakt med huset varken inne eller ute med varken dator eller telefon. Har prövar med en extender men den klarar inte av att vara inne utan måste hängas ut genom ett fönster för att få kontakt. Gör man det så fungerar det tillfredställande. Antar att det är aluminiumplåten som stör signalen en hel del. Dra tp kabel är inte aktuellt och kan inte använda ett trådlöst internet eftersom det inte finns någon 3g eller 4g täckning alls.

Jag söker en mer permanent lösning på problemet och vill ha det så billigt som möjligt eftersom det bara är en kul grej och inget gaiming nätverk.

De alternativ jag kollat på är att montera en antenn på tv antennsmasten på vagnen och skicka ner kabeln till en accsesspunkt. Frågan är få vad man behöver för antenn och accsesspunkt för att få det att fungera.

Sen kollade jag även på en annan lösning med powerline adapter men jag blir osäker på om det kommer att fungera. Vagnen är ansluten via 230 till huset men huset har mycket, mycket gammal elnät.

Vore mycket tacksam för köpråd vad jag behöver och vilken variant jag ska satsa på.

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen:

Hej

Jag har en husvagn på tomten som jag vill dela på husets wifi. Husvagnen står ca 50 meter från huset och jag får ingen kontakt med huset varken inne eller ute med varken dator eller telefon. Har prövar med en extender men den klarar inte av att vara inne utan måste hängas ut genom ett fönster för att få kontakt. Gör man det så fungerar det tillfredställande. Antar att det är aluminiumplåten som stör signalen en hel del. Dra tp kabel är inte aktuellt och kan inte använda ett trådlöst internet eftersom det inte finns någon 3g eller 4g täckning alls.

Jag söker en mer permanent lösning på problemet och vill ha det så billigt som möjligt eftersom det bara är en kul grej och inget gaiming nätverk.

De alternativ jag kollat på är att montera en antenn på tv antennsmasten på vagnen och skicka ner kabeln till en accsesspunkt. Frågan är få vad man behöver för antenn och accsesspunkt för att få det att fungera.

Sen kollade jag även på en annan lösning med powerline adapter men jag blir osäker på om det kommer att fungera. Vagnen är ansluten via 230 till huset men huset har mycket, mycket gammal elnät.

Vore mycket tacksam för köpråd vad jag behöver och vilken variant jag ska satsa på.

Hej!

Köp 2 st av dessa: https://www.dustinhome.se/product/5010517421/locostation-m5 , kör sedan de 2 i bryggat läge (så får du samma lokala nätverk som inne i huset) den ena monterar du upp på husväggen, den andra monterar du upp på husvagnen på t.ex. tv antennen, eller något annat liknande rör, eller på lämpligt ställe på husvagnen. I husvagnen kör du sedan en accesspunkt (fungerar med en vanlig trådlös router, som du stänger av DHCP på som du kopplar på LAN till PoE adaptern till Locostation enheten).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Om det bara är 50 meter så borde det väl kunna funka med en antenn kopplad till en billig trådlös router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om det bara är 50 meter så borde det väl kunna funka med en antenn kopplad till en billig trådlös router?

Precis den antennen jag kollat på. Tro att det kommer räcka eftersom extendern funkar utomhus.

Vilken acssesspunkt ska man välja till antennen?

Det blev en tp antenn
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/190796-tp-link_tl-ant2414a_24ghz_14dbi_outdoor_directional_panel_antenna

Och en tp acssesspunkt
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/158099-tp-link_tl-wa830re-300_mbps_wireless_n_range_extender

Ska bygga ett nytt fäste och dra om kabeln men det funkar kanon.

Återkoppling
Visa signatur

Dator = Ja