Permalänk
Medlem

Ny laptop seg i Webbläsare?

Fick nyligen hem min HP ProBook 5330M
i3 2,1GHz
4GB RAM
840 EVO 120GB

Datorn är riktigt snabb i desktop miljö men är lite trögare i Webbläsare, min stationära (sign) är bra mycket snabbare. Är det så att CPU:n är för trött för att det ska kunna gå snabbare? Borde ju inte krävas någon större mängd prestanda menar jag.. Har kollat BIOS efter AHCI osv allt ser bra ut, även dom nyaste drivrutinerna finns på datorn. Får cirka 480/460 R/W i AS SSD på disken så den verkar också må bra. Nån som har nåt förslag?

Permalänk

Borde inte vara din dator, kass windows installation skulle jag gissa på

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Borde inte vara din dator, kass windows installation skulle jag gissa på

Kanske, körde samma ISO till min stationära så borde ju inte vara problemet kan man tycka RAM:en borde väl räcka ändå? Var ett tag sen jag körde 4GB på nån annan maskin men känns inte som vanligt surfande borde kräva speciellt mycket mer.

Permalänk
Skrivet av wille61:

Kanske, körde samma ISO till min stationära så borde ju inte vara problemet kan man tycka RAM:en borde väl räcka ändå? Var ett tag sen jag körde 4GB på nån annan maskin men känns inte som vanligt surfande borde kräva speciellt mycket mer.

Jag kör 4GB på datorn i sign och jag har inga problem så länge jag håller antalet flikar nere!

Men det låter ju lurigt, kör du wifi? testa köra med kablen i isf

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Kör du FireFox: testa Chrome. Och vise versa.
Kom ihåg att en laptopprocessor är antagligen segare än din desktop-processor, speciellt om du kör i3 på laptop och en högre på desktop:en, typ i5 eller i7.

Permalänk
Medlem

Har provat lite olika webbläsare utan framgång, givetvis är CPU:n tröttare men krävs det verkligen sådan prestanda att en modern processor ska behöva gå i Full-load under surfande? Är ju ändå en i3a med HT vi snackar om, känns som det gick betydligt snabbare förr i tiden med sämre hårdvara, dessutom är datorn blixtsnabb i desktop miljö, buffra filmer m.m. Går hur snabbt som helst. Känns som något inte står rätt till..

Permalänk

Hur ser processoranvändningen ut när du surfar? Jag kan mycket väl tänka mig att det känns aningen långsammare med en i3 för laptop med en singeltrådad hastighet på lite över 2.1GHz än en påkostad i5 för desktop med en singeltrådad hastighet på 4.8GHz. Och då ska vi inte ens nämna de saker som är väl trådade på nätet..

Sen så framgår det ju inte om det är såpass långsamt så att det blir oanvändbart. Är det t.ex. vid laddning av webbsidor? eller är det när du skrollar?

Testa att köra lite benchmarks, typ sunspider och liknande för att få en uppfattning för hur pass mycket prestandan skiljer vad gäller javascript.

Visa signatur

Stationär: {Fractal Design R2 [Cosair TX 650W | Asus P7P555D EVO [i5 750 @3.6GHz [Corsair H50] | 16GB Corsair @1333MHz | Gigabyte GTX 670]] | Benq g2220HD 22" TFT x3 i nVidia Surround} , HP 2560p: {i7-2620M @ 2.7GHz | 128GB SSD | 1TB HDD}
Ljud: {Yamaha RX-V667 | Front: Heco Celan XT 500 | LAB12 Tapped Horn}
Kamera: {Nikon D90 | Nikkor 18-105 | Nikon SB-800 | Tamron 90 | Tamron 70-300}