Extern hårddisk 250GB - 1TB som är stöttålig?

Permalänk

Extern hårddisk 250GB - 1TB som är stöttålig?

Jag har haft sönder 3 externa hårddiskar nu, alla WD, så jag behöver en hårddisk som är stöttålig till max men samtidigt lätt och smidig.

Any suggestions?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lisakronandr:

Jag har haft sönder 3 externa hårddiskar nu, alla WD, så jag behöver en hårddisk som är stöttålig till max men samtidigt lätt och smidig.

Any suggestions?

LaCie Rugged Mini USB 3.0 1TB

Visa signatur

///M4

Permalänk

vad är det för skillnad på den och denna?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=930760

Permalänk

förutom storleken då. 7200rpm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lisakronandr:

Jag har haft sönder 3 externa hårddiskar nu, alla WD, så jag behöver en hårddisk som är stöttålig till max men samtidigt lätt och smidig.

Any suggestions?

Vad gör du med dina diskar egentligen?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Vad gör du med dina diskar egentligen?

jag gör ingenting särskilt, har bara väldigt mycket otur när det kommer till hanteringen..

Permalänk
Medlem

Ett riktigt stötsäkert alternativ är att sätta en SSD i ett hårddiskkabinett.
(Dock, lite dyrare...)

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Jag behöver bara något som jag kan ha med mig överallt som inte går sönder när den stöter in i t.ex. soffbordet, som min senaste wd my passport gjorde och nu verkar ha gått över till andra sidan.

Men Lacie Mini verkar som ett bra val. antar att den fungerar för mac?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lisakronandr:

vad är det för skillnad på den och denna?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=930760

Den jag länkade är 1 TB, 5400rpm, den du länkade 500 GB, 7200rpm.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av lisakronandr:

Jag behöver bara något som jag kan ha med mig överallt som inte går sönder när den stöter in i t.ex. soffbordet, som min senaste wd my passport gjorde och nu verkar ha gått över till andra sidan

Alla hårddiskar med roterande skivor kommer att rasa när det får sådana smällar, inga undantag... tyvärr. De är gjorda för att tåla en hel del stryk när de ligger i skyddat läge, stilla, men när de är igång och har läsarmen ute så tål de ytterst lite jämfört.
Det enda alternativet jag kan tänka på är i så fall en extern SSD, men även den kan gå sönder om du tappar den tillräckligt högt (en krets kan lossna). Men det ska mycket till för att detta ska ske, och i så fall hade en HDD gått sönder långt innan.

Skrivet av FatherOfThree:

Ett riktigt stötsäkert alternativ är att sätta en SSD i ett hårddiskkabinett.
(Dock, lite dyrare...)

Fo3

Är det dyrare att göra det en gång, eller att behöver köpa en ny mekanisk hdd rätt ofta när de slås sönder?
Kan visa sig löna sig rätt fort.

Permalänk
Medlem

En SSD ? Bara att köpa externt skal till 2.5" och passande SSD.
Alternativt har Angelbird eller liknande färdiga externa SSD.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Finns inga stötsäkra mekaniska diskar. Köp flashbaserad lagring med trådskaparens behov.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

[B]
Är det dyrare att göra det en gång, eller att behöver köpa en ny mekanisk hdd rätt ofta när de slås sönder?
Kan visa sig löna sig rätt fort.

Ja, det blir dyrare i inköp, jämfört med skivbaserade externa enheter.

Har inte gjort någon utsago om kostnad över tid.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Om du ska lägga extra pengar på en stöttålig extern hdd upp till bara 1TB, varför inte köra på USB sticka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

finns det usb stickor i 1tb?!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lisakronandr:

finns det usb stickor i 1tb?!

https://www.komplett.se/kingston-dt-hyperx-predator-1tb/80906...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Hehe... SSD on a stick

Tror en 1TB mSata, alt 2,5" SSD blir billigare och snabbare. Externt USB3 chassi finns ju till båda alternativen för billig peng.

Permalänk

hehe fett. dock lite dyrt för mig..

Permalänk
Medlem

SSD!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lisakronandr:

hehe fett. dock lite dyrt för mig..

Dom kostade 3000 dollar år 2011, dom sjunker i pris även om dom fortfarande är dyra