Googletjänster strejkar på hemnätverket

Permalänk
Medlem

Googletjänster strejkar på hemnätverket

Har stött på ett mycket märkligt problem. Det började igår då jag installerade appar och surfade runt lite grann på en nyinköpt Samsung Galaxy S 8.4. Helt plötsligt fick jag upp meddelandet "Connection timed out" på Google play store. Inte en helt ovanligt bug, men dessutom strejkade alla appar/hemsidor knutna till Google, exempelvis youtube, google drive och vanliga googlesökningar (bing.se fungerar). Samma problem på telefonen samt på windowsdatorn, alla knutna till hemnätverket (genom en Asus RT-N65U router). Problemet har kommit och gått det senaste dygnet och måste vara knutet till hemnätverket eller internetleverantören eftersom jag kommer åt googletjänsterna via 3G. Kan jag ha gjort någon inställning på surfplattan som orsakat detta?

Permalänk
Hjälpsam

Testa att byta primär och sekundär DNS i din router till googles egna (de är stabila och funkar bra)
Primär: 8.8.8.8
Sekundär 8.8.4.4

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag har haft exakt samma problem senaste dygnet med en del Googletjänster. Du bor inte möjligtvis i närheten av Ludvika eller har T3 som operatör? Jag har haft det här problemet 1-2 gånger tidigare för några månader sedan. Det löste sig alltid av sig självt inom ett dygn.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Jag har också T3, får bli till att ringa deras kundtjänst. Har även bytt DNS så får se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Fick även svar från T3s support att byta till googles DNS. Har inte stött på några problem så här långt.