Hur få hemmabioljudet till TVn?

Permalänk
Avstängd

Hur få hemmabioljudet till TVn?

Hej!

Är det någon som vet hur jag får hemmabioljudet till TVn? Jag har kopplat förstärkaren till TVn med först HDMI och sedan med HDMI+optiskt. Jag har ändrat där i TVns ljudmeny. (Ljud ut -> Externa högtalare (Optisk/HDMI ARC) -> Digitalt ljud ut Auto/PCM), men jag får det inte att funka. Någon som vet vad jag ska göra?

Jag har den här TVn: http://www.electroworld.se/product/ljud-bild/tv/65LA965W/lg-6...
Hemmabio: http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/hemmabio/SCBTT465E...

Permalänk
Avstängd

Båda enheterna stöder Arc så då är det ju smidigt att använda det. Det är inte säkert att teven stöder det på alla HDMI-ingångar dock, ofta är det bara en även på dyrare apparater och inte sällan är det inte HDMI-1 av någon anledning. Kolla i instruktionsboken eller på märkningen vid utgångarna för att säkerställa att du använder rätt ingång. Sen kanske det finns ett val istället för Auto/PCM som är typ Arc eller HDMI. Auto kanske fungerar om du hade fel ingång tidigare, men annars kanske du måste ställa in det manuellt. Det ska inte behövas men standarden är inte helt hundra i alla lägen.

Permalänk
Medlem

Varför skall du ha ut hemmabioljudet i TV:n? Antar att du vill att ljudet från TV-sändningarna skall gå ut i hemmabiosystemet. Koppla TV:ns optiska utgång till receiverns optiska ingång. Ställ in TV:n som du gjort tidigare dvs Ljud ut > Externa högtalare Optisk/HDMI arc och ställ in receiverns optiska ingång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Båda enheterna stöder Arc så då är det ju smidigt att använda det. Det är inte säkert att teven stöder det på alla HDMI-ingångar dock, ofta är det bara en även på dyrare apparater och inte sällan är det inte HDMI-1 av någon anledning. Kolla i instruktionsboken eller på märkningen vid utgångarna för att säkerställa att du använder rätt ingång. Sen kanske det finns ett val istället för Auto/PCM som är typ Arc eller HDMI. Auto kanske fungerar om du hade fel ingång tidigare, men annars kanske du måste ställa in det manuellt. Det ska inte behövas men standarden är inte helt hundra i alla lägen.

Jag bytte HDMI-kabeln till HDMI 1 (Arc), jag gick in på receiverns meny och tryckte Ljud -> TV-ljudingång -> ARC och sedan i TV:ns meny (Ljud ut -> Externa högtalare (Optisk/HDMI ARC) -> Digitalt ljud ut Auto och sedan PCM) men fick det inte att funka. Jag testade även att byta kabel men det funkade inte heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Varför skall du ha ut hemmabioljudet i TV:n? Antar att du vill att ljudet från TV-sändningarna skall gå ut i hemmabiosystemet. Koppla TV:ns optiska utgång till receiverns optiska ingång. Ställ in TV:n som du gjort tidigare dvs Ljud ut > Externa högtalare Optisk/HDMI arc och ställ in receiverns optiska ingång.

Haha ja, jag vill att ljudet från TV-sändningarna skall gå ut i hemmabiosystemet. Jag kopplade in optiska den kabeln (out i TV:n och in i receivern), gick sedan in i menyn (Ljud -> TV-ljudingång -> Digtal in) men får det fortfarande inte att fungera. Ändrade även där i TV:ns ljudmeny (Ljud ut -> Externa högtalare (Optisk/HDMI ARC) -> Digitalt ljud ut Auto/PCM).

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du har rätt ingång på receivern aktiverad?
På många receivers måste du "assigna" t ex optical till rätt input.

Om du skriver vad du har för receiver så är det lättare.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av afarski:

Trådar tas vanligtvis inte bort från forumet.

Däremot hade det varit kanoners om du haft kvar originaltexten och rubriken samt berättat om lösningen. Det kan ofta hjälpa andra som kanske har samma problem som dig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Legendarisk

Som Söderbäck säger är det bättre om du delar med dig av lösningen så att andra kan få hjälp, och de som redan har lagt sin tid på att försöka hjälpa dig får reda på hur det gick.

*** Återställt frågeställning ***

Visa signatur

Abstractions all the way down.