Permalänk

MSI GT 663

Hallå gott folk!

Jag har haft problem med min bärbara dator (MSI GT663) nu i nästan en månad och börjar bli riktigt trött på det. När datorn har varit igång i ca: 2-3 timmar så bara stängs den av precis som om att strömmen bara bryts. När man sen startar den igen så kör den igång i si så där 10sek, sen slocknar den igen. Detta kan man gör om typ 10ggr sen får man igång den och då är den i gång kanske 10min sen stängs den av igen, men om man låter den vara avstängd tills nästa dag så startar man den och den är igång 2-3 timmar igen och sen är det samma sak igen, den stängs av. Och nån enstaka gång så har datorn startat men skärmen är svart, alltså man ser att skärmen är igång men det kommer inte nån bild bara helt svart. Sen så har jag problem med laddningen också, ibland laddar den upp batteriet som den ska men batteriet vara bara i 10min sen är det slut. sen ibland så laddar den inte upp batteriet alls. Har bara tänkt att det är väll dags att byta batteriet för datorn har ju nåt år på nacken vid det här laget, men sen jag fick problem med att den stängs av så vet jag inte om det har med batteriet att göra kanske?
Jag tror inte det har med värme att göra för jag har öppnat baksidan och rengjort fläkten och det var inte mycket dam där och den känns inte så varm heller när man känner på den.

Vad kan dette bero på?
Någon annan som har haft samma problem?

MVH. Robert

PS. Tack på förhand

Permalänk

Tja har du garanti kvar på datorn, lämna in den å låt tillverkaren lösa det hela, har du tur så får du en ny i ersättning.

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Testpilot

När du har möjlighet att starta datorn igen, kolla temperaturen med något som HWmonitor eller Speccy.

Även om datorn inte känns varm så kan det vara glapp till CPU kylaren, då spikar temps iväg och datorn dör snabbt utan någon direkt värmespridning.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

tyvärr har jag inte någon garanti kvar på datorn

ska kolla tempen med det, tack så mycket

Permalänk
Skrivet av phoenixdisciple:

När du har möjlighet att starta datorn igen, kolla temperaturen med något som HWmonitor eller Speccy.

Även om datorn inte känns varm så kan det vara glapp till CPU kylaren, då spikar temps iväg och datorn dör snabbt utan någon direkt värmespridning.

Vad ska temperaturen ligga på då?

har haft datorn igång 10min när bilden är tagen.

Permalänk
Medlem

Nu ladda ner den och kör test
http://www.ocbase.com/download/OCCTPT4.4.1.zip
Den ska stressa processor.Om dator stänger av sig då vet du att problem kan ligga på kylpasta eller heatpipe
Tänker också på att laddare kan inte fungera korrekt.Kondensator kan bli trasig.

Permalänk
Skrivet av doom27:

Nu ladda ner den och kör test
http://www.ocbase.com/download/OCCTPT4.4.1.zip
Den ska stressa processor.Om dator stänger av sig då vet du att problem kan ligga på kylpasta eller heatpipe
Tänker också på att laddare kan inte fungera korrekt.Kondensator kan bli trasig.

tack för länken, men hur länge ska jag köra testet? jag hade igång det 3min och temperaturen låg stabilt på 78C.

Permalänk
Medlem

cirka 10-20 minuter.

Permalänk
Föredetting

Plocka loss batteriet och använd datorn som du brukar. Försvinner felet är det relaterat till batteriet. Kvarstår det är det något annat. Laddaren eller glapp i laddkontakten brukar vara bra ställen att börja leta.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Plocka loss batteriet och använd datorn som du brukar. Försvinner felet är det relaterat till batteriet. Kvarstår det är det något annat. Laddaren eller glapp i laddkontakten brukar vara bra ställen att börja leta.

har hittat att det är glapp i laddkontakten i datorn. kan man lämna in det för att få fixat? och i så fall var?