Permalänk
Medlem

Hjälp med Idle (Phyton)

Hej jag skulle behöva ha hjälp med en grej i Phyton, om man skulle kunna göra en ansöknings blanket program.

Jag har kört fast här:

text1 = "Hej och välkommmen till Strängnäs vinterbadarklubbs ansöknings \nblanket."
text2 = "För att bli godkänd som medlem av förenigen måste minst två av kraven \nvara uppfyllda"
print(text1)
print(text2)
print("\n")

fa = input("Gillar du när utomhustemperaturen är under noll grader (j/n)?")
fb = input("Tycker du det är jättekul att hacka upp stora isvacker (j/n)?")
fc = input("Tycker du det är jättetrevligt att hoppa i en isvak (j/n)?")

if fa == "j" and fb == "j" and fc == "j":
print("Välkommen till Strängnäs vinterbadarklubb")

Men jag fattar inte hur jag ska göra nu för jag ska göra för att man kommer med i "vinterbadarklubben" om man svarar ja på 2 påstånde

Permalänk
Medlem

Skrivet som java-kod men det fixar du att skriva över i python. Går såklart att göra på massor med sätt, säkert snyggare och fulare än det här.

int counter = 0; if (fa.equalsToIgnoreCase("j") { counter++; } /* Och vidare med kontroll på de andra frågorna. */ if (counter >= 2) { System.out.println("Välkommen till Strängnäs vinterbadarklubb"); }

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Jag håller på att lära mig python just nu så mitt svar kan vara helt fel.

Men skulle du inte kunna ge svaren ett värde som du matar ut till en variabel om om variabeln är tre så visas välkomstmeddelandet?

Permalänk
Medlem

Förslag:

Lägg alla svar i en lista, kallar den answers här

counter = 0 for answer in answers : if answer == "j" : counter += 1 if counter > 1 : print "Välkommen till Strängnäs vinterbadarklubb"

OBS: koden är inte testad, men bör fungera, och den fungerar även när du lägger till fler frågor, så du behöver inte testa case.

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

Skickar med två exempel. Eftersom just detta problem är ganska simpelt så krävs egentligen inte några storsläggor med klasser etc. men om du tänker dig ett fall där du vill hantera frågor mer individuellt och möjliggöra utökningar så kan det vara värt att tänka i de banorna.

https://gist.github.com/mounte/7e61f870a3148028ab14

Visa signatur

weeeee