Köpråd: 65-70" TV för spel och filmer. Max 20,000 kronor, gärna mindre. [AVSLUTAD]

Permalänk
Medlem

Köpråd: 65-70" TV för spel och filmer. Max 20,000 kronor, gärna mindre. [AVSLUTAD]

Hejsan, som titeln antyder så är jag på jakt efter en TV för att kunna titta på filmer och både spela TV- & PC spel på.

Dessa är de jag hittat hittills som verkar intressanta:
Sharp Aquos LC-70LE747E 70", 19,990 kronor. Komplett
SWEDX SuperSlim SS-65K15-A2-PP1 65", 13,990 kronor. Swedx (Nedsatt från 25,000 kronor enligt hemsidan) *Skeptisk mot denna då jag inte känner till märket eller hemsidan alls.
Andersson LED65510FHD PVR 65", 9,990 kronor. Netonnet

Extra information:
- Till största del kommer TV:n att användas till filmer och serier, därefter främst på helger konsolspelande och därefter ibland PC spel (Främst rysare/horror)
- Kommer skaffa ett 5.1 surroundsystem med receiver så varken ljudkvaliteten på TV:ns högtalare eller antal HDMI uttag är av särskilt hög prioritet.
- Smart TV funktioner är ointressanta, gör inget, men inget jag eftersöker.
- 3D samma sak som ovan ^
- Gärna bra/hyfsade betraktningsvinklar då vi ofta kommer vara 4 st som spelar spel på den.
- Tittar väldigt lite på sport. Ingen alls faktiskt.
- Kan godkänna 60" också om utbudet kanske är större där för att passa mina krav bättre. Max 15,000 kronor för detta dock.
Är en nybörjare på TV, försökt läsa och lära mig senaste dagarna men kan mycket väl vara att jag är helt ute och cyklar med dessa TV apparater så uppskattar all kritik och förslag på bättre TV apparater! Tack!
============
Inköpt tv:

Skrivet av Landmark90:

LG 60" Plasma TV 60PB560V blev den här TVn för 5555 kr inklusive frakt.

Titel ändrat till [AVSLUTAD], orsak: TV inköpt!
Permalänk

Skulle inte köpa en Andersson TV iaf, har ägt en sådan tidigare och är inte mycket till kvalité på det märket.

Har haft 2 olika Panasonics och 2 Samsungs, och Panasonic's plasma skärmar är magiska. Tror dock inte du kan hitta en Panasonic i 65" klassen under 20,000 kronor. Skulle rekommendera att du köper en Samsung eller en LG.

Mitt råd är denna, en kompis har den och har riktigt bra bild.
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/198209-samsung_6...

Visa signatur

ASUS X99 Deluxe DDR4 - Intel 5820k - GTX 1080Ti - 2x500GB 850 EVO - 16GB DDR4 RAM - Corsair RM 750W Gold.

Permalänk
Medlem

Okej, undviker Andersson då! Kändes lite billigt med 10k för 65" utan ens att vara prissänkt. Den där såg bra ut, vet du vad den har för respons tid? Förväntar mig inte att den ska vara så låg som 1-5 ms som det ofta är på datorskärmar men gärna inte alltför hög heller. Försöker hitta på nätet men inte lyckats än så länge.

Nu spelar jag inte så mycket FPS spel, främst CS 1.6 eller CS: Go i såna fall men stör mig ändå på fördröjningar.

Vill även nämna att det inte är någon brådska, tanken är att köpa TV:n innan slutet av oktober, men hittas en guldstjärna så är jag beredd på att slå till.

Permalänk

Hur är bettraktningsvinklarna på den där?
Vill köpa ny tv, men har plasma idag och är rädd att jag ska bli besviken att jag inte kan sitta i på vissa ställen i soffan

Permalänk
Medlem

@ Tobbe_Nilssons förslag: "Samsung UE65H6475"
Har varit i kontakt med Samsungs support och något särskilt nummer som de gav mig som var till ett kontor i Stockholm. Ingen vet vad den där TV:n har för ms/input lag/etc men de uppgav att den brukar vara väldigt låg - Läser man på forum om Samsung så verkar detta ligga på ca 40 ms. (Yay.) Nåväl!

Ska höra med dem igen imorgon angående betraktningsvinkel. Hinner inte hem från jobbet innan kundtjänsten stängt.

Permalänk
Medlem

Lite dålig timing med TV-köpet när plasmorna (förutom några av LG:s modeller) nästan helt försvunnit och OLED över 55" fortfarande är dyrt. Har du vägarna förbi karlskrona Är denna ett bra val: http://www.lobic.se/bild/led/60-och-storre/product-3?utm_sour...

Lite hög input-lag (men inte särskilt annorlunda mot de listade), men överlägsen bildkvalitet.

LG:s 60":s plasmor är en aning sämre men ändå bättre än någon LCD jag sett på marknaden för filmtittande. Det är helt klart värt att kolla in denna: http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv/...
Där slipper du betala för 3D och sånt.

Permalänk
Medlem

Har nyligen köpt min första lägenhet så om jag haft en TV tidigare skulle jag absolut avvaktat.

Priset på den där Plasman var rätt tilltalande måste jag medge. Hur långt bort tror du att det är innan OLED hamnar i större utsträckning på marknaden? Har ett ganska stort sovrum, så skulle kunna investera i en TV i den prisklassen idag och kanske nästa sommar investera i en OLED istället?

Har helt uteslutit OLED tidigare, känts som en teknologi som fortfarande är flera år borta, men kanske har fel?

Permalänk
Medlem

65" hade vart asnajs o lira på.

själv hitta jag en phillips 2ms fullHD tv på 46" för 800 kr inklusive hemkörning 2 år på nacken o vart använd som sovrums tv. bästa blocket köp jag gjort!

nu när man provat lira över 40" så ska jag faktiskt köpa en till 40" o använda som gaming skärm hehe.. så länge de e LED o 2ms så klarar i princip alla tv set av spel o film bra @htpc style

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

La till "(I vardagsrummet...)" etc

Skrivet av Gtoxed:

65" hade vart asnajs o lira på.

själv hitta jag en phillips 2ms fullHD tv på 46" för 800 kr inklusive hemkörning 2 år på nacken o vart använd som sovrums tv. bästa blocket köp jag gjort!

nu när man provat lira över 40" så ska jag faktiskt köpa en till 40" o använda som gaming skärm hehe.. så länge de e LED o 2ms så klarar i princip alla tv set av spel o film bra @htpc style

65" hade absolut varit nice att lira på. Har lirat på flertal olika storlekar men först vid +50" som det verkligen börjar kännas mäktigt (I vardagsrummet, en dedikerad gaming skärm kan nog kännas mäktig mycket tidigare. ). Är väldigt svårt att hitta bra ms i dessa storlekar tyvärr, 6,5 ms brukar var det bästa men mer vanligt att den hamnar på ca 50 ms.

50 ms fungerar inte särskilt bra med FPS spel som t.ex. CS, BF etc. Men duger bra till vanligt tittande och andra spelkategorier.

Permalänk
Medlem

Det viktiga här om man tänker på TV/Dator-spelande är naturligtvis input lag. Jag har skrivit det i andra trådar med, Sony är fortfarande överlägsna när det gäller låg input lag. LG's nya OLED går att få ned till strax under 40ms i input lag. Men eftersom OLED tekniken är känslig för statiska bilder under längre tid så känns det fel att rekommendera en sådan TV för just spelande. Sen finns ju dessa inte i annat än 55" format än så länge heller. Sen kanske det är på sin plats att tillägga att OLED modellerna som finns nu inte har den bästa rörelseskärpan direkt. Vet dock inte hur de är med tv-spel dock.

http://www.displaylag.com/display-database/

Den här modellen (Sony Bravia KDL-65W955B) går att få tag i för strax över 21 000:-, det enda jag hört klagas på med denna modell är väl att det är en IPS-panel (relativt dålig svärta mao). Hur som helst är den kanon för spel och har det lägsta uppmätta inputlagget av någon TV idag tror jag. Modellen har även impulse mode, som fungerar bra med spel låsta till 60Hz (minskar drastiskt effekten av Motion Blur vid spelande).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Har nyligen köpt min första lägenhet så om jag haft en TV tidigare skulle jag absolut avvaktat.

Priset på den där Plasman var rätt tilltalande måste jag medge. Hur långt bort tror du att det är innan OLED hamnar i större utsträckning på marknaden? Har ett ganska stort sovrum, så skulle kunna investera i en TV i den prisklassen idag och kanske nästa sommar investera i en OLED istället?

Har helt uteslutit OLED tidigare, känts som en teknologi som fortfarande är flera år borta, men kanske har fel?

Omöjligt att veta exakt när 65" OLED är rimligt, men med tanke på att 55" redan nu finns för 20k är det inte omöjligt att 65 kostar liknande om ett år.

Permalänk
Medlem

@ mudde
Låter som OLED kanske är några år bort innan man hoppar på den, tycker inte om att vara först i ledet.

@ elajt_1
Strax över 21k = 23.5k, haha Men ska hålla ett öga på den utifall att den kanske sjunker i pris. Listan däremot var guld värt, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@ mudde
Låter som OLED kanske är några år bort innan man hoppar på den, tycker inte om att vara först i ledet.

@ elajt_1
Strax över 21k = 23.5k, haha Men ska hålla ett öga på den utifall att den kanske sjunker i pris. Listan däremot var guld värt, tack!

Med tanke på att 55"-modellerna från LG finns för 20k och sålt i ganska stora upplagor äe nog redan nu de värsta problemen lösta. Bilden är enligt vad jag sett jämförbar med panasonics bästa plasmor med vissa fördelar över plasman och andra nackdelar men totalt sett riktigt bra för film.

De exklusiva modellerna i sonys sortiment är det som gäller om TV:n främst ska användas enbart till FPS-spelande. De är t.o.m. märkbart snabbare än pannas bästa plasmor var. Dock är svärtan i sonys modeller riktigt usel jämfört men en del annat och de är inte alltför roliga för film.

Permalänk

Kolla in Vizio P-series. verkar sjukt prisvärt och 4K dessutom! Kostar under 2500 dollar för den storleken du angivit.
http://www.vizio.com/tvs/pseries.html

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Med tanke på att 55"-modellerna från LG finns för 20k och sålt i ganska stora upplagor äe nog redan nu de värsta problemen lösta. Bilden är enligt vad jag sett jämförbar med panasonics bästa plasmor med vissa fördelar över plasman och andra nackdelar men totalt sett riktigt bra för film.

De exklusiva modellerna i sonys sortiment är det som gäller om TV:n främst ska användas enbart till FPS-spelande. De är t.o.m. märkbart snabbare än pannas bästa plasmor var. Dock är svärtan i sonys modeller riktigt usel jämfört men en del annat och de är inte alltför roliga för film.

Gäller väl modellerna med IPS-paneler, de med VA-paneler har bra svärta och fortfarande lågt input lagg tex årets w7-w8-modeller.

Själv hade jag nog haft lite svårt att betala det höga prispåslaget för 65"+ när man får en grym 55:a för under 10k http://www.siba.se/product/17472355/kdl-55w805bbn-55-smart-le... 60"-modellen kostar liksom dubbelt så mycket (17-18k). Den enda 65"modellen jag hitta under 20k som såg hyfsad ut var annars http://www.siba.se/product/16757066/ue65h6475-65-smart-led-tv... Men personligen så hade jag gått ner i storlek eller gått upp i pris, dock så känns det lite dumt att köpa en dyr 1080p LCD TV idag, hade nog lagt 10k sen köpt en ny om några år när 4K och OLED är igång på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Gäller väl modellerna med IPS-paneler, de med VA-paneler har bra svärta och fortfarande lågt input lagg tex årets w7-w8-modeller.

Själv hade jag nog haft lite svårt att betala det höga prispåslaget för 65"+ när man får en grym 55:a för under 10k http://www.siba.se/product/17472355/kdl-55w805bbn-55-smart-le... 60"-modellen kostar liksom dubbelt så mycket (17-18k). Den enda 65"modellen jag hitta under 20k som såg hyfsad ut var annars http://www.siba.se/product/16757066/ue65h6475-65-smart-led-tv... Men personligen så hade jag gått ner i storlek eller gått upp i pris, dock så känns det lite dumt att köpa en dyr 1080p LCD TV idag, hade nog lagt 10k sen köpt en ny om några år när 4K och OLED är igång på riktigt.

VA-panelerna är bättre, men har inte sett någon LCD-panel på TV (till skillnad från datorskärmar) som varit särskilt bra på den punkten.
Tycker att LG-plasman jag länkade till tidigare är bättre än de bästa LCD-panelerna jag sett avseende bl.a. svärta och bibehållande av kontrast från sidan, trots att den ligger en bra bit efter de bästa plasmorna från pioneer, panasonic och Samsungs 8000-serie. Skulle köpt den i väntan på billigare stora oled-tv:n om jag inte redan haft en stor Pana-plasma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@ mudde
Låter som OLED kanske är några år bort innan man hoppar på den, tycker inte om att vara först i ledet.

@ elajt_1
Strax över 21k = 23.5k, haha Men ska hålla ett öga på den utifall att den kanske sjunker i pris. Listan däremot var guld värt, tack!

Nej, den går att få för 21 000:- på en butik här i Ggb. Kommer inte ihåg vad butiken heter, ligger mitt i mot Hornbach vid backaplan. Just på Sony har de bättre priser än prisjakt. Skall kolla upp butikens namn

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

@ elajt_1
Kan man beställa från butiken också då eller? (Mot frakt såklart)

Bor i Skellefteå, så skulle annars bli ~2200 km att köra (Tur och retur)

Permalänk
Medlem

TV inköpt!

LG 60" Plasma TV 60PB560V blev den här TVn för 5555 kr inklusive frakt.

Köpte även detta väggfäste: AX väggfäste AX1100,
Har mätt så att det verkar som kablarna kommer passa bakom men blir väl upp till bevis när det väl är uppsatt på väggen!

Uppskattar verkligen all hjälp från allihopa, stort tack!
Kommer troligen att uppgradera nästa år till en bättre TV och flytta den här till ena sovrummet, men tills dess får den duga.

Kommer uppdatera hur jag trivs med TV:n när jag använt den ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

LG 60" Plasma TV 60PB560V blev den här TVn för 5555 kr inklusive frakt.

Köpte även detta väggfäste: AX väggfäste AX1100,
Har mätt så att det verkar som kablarna kommer passa bakom men blir väl upp till bevis när det väl är uppsatt på väggen!

Uppskattar verkligen all hjälp från allihopa, stort tack!
Kommer troligen att uppgradera nästa år till en bättre TV och flytta den här till ena sovrummet, men tills dess får den duga.

Kommer uppdatera hur jag trivs med TV:n när jag använt den ett tag

Grattis!

Tror du kommer att vara riktigt nöjd med den i minst ett par år. Den klår lätt många dyrare LCD-skärmar och 60" ger filmer lite rättvisa.
Om 2-3 år kanske 65+"-OLED finns till rimligt pris så det är värt att ersätta så det kan vara värt att vänta lite mer än ett år om du vill kunna få märkbar uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Grattis!

Tror du kommer att vara riktigt nöjd med den i minst ett par år. Den klår lätt många dyrare LCD-skärmar och 60" ger filmer lite rättvisa.
Om 2-3 år kanske 65+"-OLED finns till rimligt pris så det är värt att ersätta så det kan vara värt att vänta lite mer än ett år om du vill kunna få märkbar uppgradering.

Tack! Nästa inköp blir troligen OLED i snarlik storlek, så kommer avvakta tills att de verkar prestera mot förväntningar. Så 1 år är väl kanske optimistiskt men man kan alltid önska!

TV:n kommer imorgon så är väldigt taggad på att sätta upp den och titta över helgen och se hur den är - Kommer vara många blu-ray filmer på önskelistan i år, haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

Tack! Nästa inköp blir troligen OLED i snarlik storlek, så kommer avvakta tills att de verkar prestera mot förväntningar. Så 1 år är väl kanske optimistiskt men man kan alltid önska!

TV:n kommer imorgon så är väldigt taggad på att sätta upp den och titta över helgen och se hur den är - Kommer vara många blu-ray filmer på önskelistan i år, haha

Nu gäller det bara för dig att hitta bra filmscener för att testa den ordentligt och komma på vilka filmer att se för invigningshelgen
För min del har första actionscenen i avengers (den när Loke först dyker upp) agerat som referens både när jag skulle testa TV:n och när jag senare fått hem subbarna. Den scenen är mörk men med mycket detaljer i skuggorna samtidigt som vissa saker lyser starkt. Det kombineras med bra ljudeffekter och tung bas så scenen testar verkligen både bild och ljud ordentligt.

Permalänk
Medlem

Uppdatera oss hur det blev sen när du testat

Permalänk
Medlem

@ mudde
Bra tips! Tanken var att hårdtesta den denna helg men posten har för tillfället slarvat bort min fina TV, men Komplett ligger dem i hälarna och skulle återkomma imorgon ifall den dröjer ytterligare. Så spänningen är olidlig!

@ Javis
Absolut!
============
Komplett levererar och får TVn idag som t.o.m. blir hemlevererad som ursäkt för fördröjningen! Tack posten och Komplett!

TVn återfunnen och hemlevereras t.o.m.
Permalänk
Medlem

Kul, Jag har beställt en likadan TV. Är den bra eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFozz:

Kul, Jag har beställt en likadan TV. Är den bra eller?

Det är den absolut billigaste, enklaste plasman du kan få tag på. Vad tror du själv då? Nej den är inte bra :}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaph:

Det är den absolut billigaste, enklaste plasman du kan få tag på. Vad tror du själv då? Nej den är inte bra :}

Haha ja kanske svårt att svara på. Men jag fick min levererad igår. Det blev dock katastrof när lastbilsschaffisen skulle svänga med pall-lastaren. Hela jävla tv:n välte ner i asfalten haha. Jag drar in den i huset och öppnar kartongen och ser till min förskräckelse att skärmen är helt söndersprucken -.-
Riktig haschtomte till schaffis haha. Men aja, jag får väl vänta i några dagar till på en ny..... *djup suck*

Permalänk
Medlem

@ iFozz
Jag är otroligt nöjd med TVn, har aldrig haft någon "dyr TV" och ingen jag känner heller så för mig är denna den klart bästa TVn jag någonsin sett. Visst, svärtan hade kunnat vara bättre, och den verkar inte ha alltför bra funktioner när det kommer till att stänga av sig själv/rengöra när (om) det bränner fast.

Men än så länge är jag väldigt nöjd med färgerna och då har jag inte ens kalibrerat dem något ännu. Allting flyter på bra och den är enormt stor. Den är även snabb på att stänga av och även starta upp.

Det enda negativa jag har utöver svärtan, vilket jag inte ens vet om det har med TVn att göra är att när jag kopplar in min brors bärbara dator via HDMI så hamnar en del av skärmen "Utanför" TVn. Har inte orkat lägga ner någon tid för att kolla upp detta dock, saknar kanske några % av skärmen men det är allt.

Permalänk

Har jag missat nåt? Du hade en väl tilltagen budget och letade efter en TV att spela på och det slutade med en billig plasma. Brukar man inte undvika just denna typ av TV när man ska spela mycket?

Permalänk
Medlem

@ skurtbert
Jag blev avråd både här och då jag pratade med en vän som är väldigt mer insatt än mig om att köpa en dyr TV i år, tydligen så bör marknaden se väldigt annorlunda ut nästa eller näst-nästa år så nöjer mig med en "duglig" TV tills vidare. Min största oro är över spelande men jag tecknade trygghetsavtal så har man ett år på sig att se hur det blir.

La ut pengar på en ny diskmaskin & Wii U och spanar efter en 27" skärm till datorn istället!