Permalänk
Medlem

Moderkort klockar ner grafik kort

Hej

Jag har nu försökt lösa detta problem i ca: 2 veckor utan att nå framgång.

Jag fick en ny GPU av en bekant till mig som inte behövde det (msi HD 7770).
Satte i det, avinstallerade mitt gamla kort (9800gt) och trodde allt skulle vara guld och gröna skogar men ack!

Problemet: Mitt moderkort klockar ner min GPU medans jag spelar olika spel och kollar film etc. Jag har uppdaterat drivrutiner och sökt något enormt på internet om vad problemet kan vara men kommer ingen vart. Så jag blev lite små sur och avinstallerade 7770 och satte i mitt gamla 9800gt. Och det gör exakt samma sak. Klockar ner grafikkortet från ingenstans vilket resulterar i extrem lagg i allt jag gör. Jag har nu kommit fram till att det är moderkortet som klockar ner kortet det verkar tro att jag inte använder det? hursomhelst så hände detta i samband med att jag installerade 7770 för första gången och då tog jag mig friheten att uppdatera moderkortet via MSI live update5. så jag tror det är boven men jag är inte så himla vass kring detta ämne så jag vänder mig till er.

Jag har inga problem med Temps eller för lite ström. Mitt moderkort tror helt enkelt att jag INTE använder mitt grafikkort och klockar ner det till 300 mhz gpu clock och 150mhz memory clock.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Grafikkortet klockar ner sig självt när det inte matas med nog med data för att behöva högre klockfrekvenser.
Så troligen är det nåt mjukvaruproblem.

Permalänk
Medlem

Men det klockade aldrig ner sig innan jag uppdaterade bios till mitt moderkort?

Permalänk
Medlem

Mitt grafikkort klockar ner sig

Hej

Jag har nu försökt lösa detta problem i ca: 2 veckor utan att nå framgång.

Jag fick en ny GPU av en bekant till mig som inte behövde det (msi HD 7770).
Satte i det, avinstallerade mitt gamla kort (9800gt) och trodde allt skulle vara guld och gröna skogar men ack!

Problemet: Mitt moderkort klockar ner min GPU medans jag spelar olika spel och kollar film etc. Jag har uppdaterat drivrutiner och sökt något enormt på internet om vad problemet kan vara men kommer ingen vart. Så jag blev lite små sur och avinstallerade 7770 och satte i mitt gamla 9800gt. Och det gör exakt samma sak. Klockar ner grafikkortet från ingenstans vilket resulterar i extrem lagg i allt jag gör. Jag har nu kommit fram till att det är moderkortet som klockar ner kortet det verkar tro att jag inte använder det? hursomhelst så hände detta i samband med att jag installerade 7770 för första gången och då tog jag mig friheten att uppdatera moderkortet via MSI live update5. så jag tror det är boven men jag är inte så himla viss kring detta ämne så jag vänder mig till er.

Jag har inga problem med Temps eller för lite ström. Mitt moderkort tror helt enkelt att jag INTE använder mitt grafikkort och klockar ner det till 300 mhz gpu clock och 150mhz memory clock.

Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av Rookye:

Ladda ner MSI Afterburner och gör en profil ?

Permalänk
Medlem

ok tack för svaret, vet dock inte vad det är men skall försöka! tack som fan

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade, bump raderade*

Sammanfogat och rensat dina trådar. Denna gången har jag inte låst tråden, men jag måste be dig börja respektera forumreglerna, detta är ju inte första gången du korspostar/bumpar.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.
§ 4
Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Har du kollat processorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Jag stängde av lite random saker på BIOS och det verkar fungera nu...tack för alla svaren! sorry mod.