Hjälp: Grafikprestanda borta. Update fail, rollback fail

Permalänk
Medlem

Hjälp: Grafikprestanda borta. Update fail, rollback fail

Hej,
Igår förmiddag spelade jag på utan problem på WHQL 14.4 - mer än artefakter i enstaka spel.
Installerade sedan senaste WHQL 14.9 drivrutinerna. (Avinstallerade å reboota innan)
Har försökt felsöka länge nu utan att hitta någon lösning eller bestämd bov i dramat och vore tacksam för era tankar!

Använder 2500K@4,3Ghz stabilt sedan inköp 2010.
Kör just nu 2x PowerColor HD 7970 i stock-speed stabilt fast med artefakter i vissa spel.
Observera att varje gång jag byter grafikkort så kör jag avinstallation+reboot+install+reboot innan nya tester.
Alla temperaturer(CPU+GPU) är normala och jag kontrollerar alltid i msi Afterburner att frekvenserna går upp till stock-nivåer vid belastning.

---
Startade Rome 2, inga problem tills många enheter/projektiler börjar röra på sig...spelet går ner till snigelfart och allt hackar fram, men kameran flyter på smärtfritt. Testar utan CF, samma resultat.
Testar då Diablo 3, spelet går automatiskt till sämsta settings och låter mig inte ändra...grafiken laggar även rejält till och från, ofta när jag använder magier.
Testar Fire Strike, får ut 6,8K GPU-poäng och 7,8K-CPU. GPU ska ligga runt 10K iaf. CPU ligger mer än 1K över oklockade.
Använder windows restore och återställer till föregående WHQL(14.4) utan skillnad.

Installerar Win8.1 på en ny partition på annan HDD tillsammans med senaste WHQL Rome2 och 3Dmark. Observerar identiskt beteende.
Testar med Windows Updates amd drivrutiner och ser samma beteende.
Testar ta ut graffekorten och sedan testa med enstaka kort i båda slotsen, ingen lycka.
Testar med ett 280X från en annan dator, lite bättre prestandaresultat men samma skit.
---

Så, även om jag har artefakter med 7970 ibland så verkar ju själva grafikkorten inte vara problemet här.
CPU:n visar inga problem i några fall. Så väldigt tveksam till att misstänka denna.
PSU:n ett Corsair TX 850W verkar inte klaga men vet inte om det kan vara nåt endå.
Moderkortet, ett Asus P67 Pro...ingen aning men funderar på om busshastigheten kan ha hoppat ner några lägen, inget jag har koll på om möjligt dock..
Förslag på vidare felsökning eller konklusion?

Visa signatur

FD Arc Midi: Asus P8P67pro | 2500K @ 4,3GHz | 2x HD7970 | 16GB RAM | Crucial M4 256GB
Ultrabook: UX32VD w/ 840 Basic 256GB