Permalänk
Medlem

Får inte ut all bandbredd

Tjenare.

Jag sitter på ett 30mbit fiber från bahnhof men jag verkar inte kunna använda all bandbredd. När jag kör mätningen på bredbandskollen så visar den att jag får ut ~11mbit medans om jag kör samma mätning från en annan laptop över wifi så visar resultatet ~28. Jag har noll koll på vad detta kan bero på och det är såklart mäkta irriterande, jag får även random lagg spikes när jag spelar spel. Har kört lite olika cleaners etc i hopp om att det kanske skulle hjälpa men utan framgång, någon som har en aning om vad detta kan bero på?

Permalänk
Medlem

Du ger oss väldigt väldigt lite info, helt omöjligt att gissa.
Vad har du felsökt än så länge? Kör du trådlöst? Fel på routern? Etc etc etc.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tcggk:

Tjenare.

Jag sitter på ett 30mbit fiber från bahnhof men jag verkar inte kunna använda all bandbredd. När jag kör mätningen på bredbandskollen så visar den att jag får ut ~11mbit medans om jag kör samma mätning från en annan laptop över wifi så visar resultatet ~28. Jag har noll koll på vad detta kan bero på och det är såklart mäkta irriterande, jag får även random lagg spikes när jag spelar spel. Har kört lite olika cleaners etc i hopp om att det kanske skulle hjälpa men utan framgång, någon som har en aning om vad detta kan bero på?

Du ger för lite info.
Försök igen.

Permalänk
Medlem

Om du kör trådlöst nätverk så kan det vara det trådlösa som begränsar hastigheten. Testa med nätverkskabel direkt in i datorn istället.

Permalänk

Hej Tcggk!

Ett tips när du mäter med bredbandskollen eller andra liknande program. Så rekomenderar jag dig att du stänger av alla olika saker som kan vara upkopplade på din router som t.ex mobiler/datorer. Och även att du kopplar in datorn du ska mäta med kabel till routern för att minska på fel källor. Jag rekomederar dig starkt att när du spelar att du använder trådat internet och inte wifi för att minska på delays och andra saker som kan störa. Och om du kanske har väldigt långt till router och inte vill dra en väldigt lång kabel rekomederar jag dig att skaffa "Home Plugs". Det finns massor av olika typer av dem använder själv flera stycken såna hemma perfeckta att ha med sig till lan

Mvh //Mackan

Permalänk
Avstängd

Och sedan inte ett ord.
En del folk alltså.