Permalänk

Pingproblem/Fryslagg

Tjenare, fick mitt nya bredband här precis!

Har 30mbit telia som jag kör trådlöst via min stationära data..

När jag köra bredbandskollen får jag 20mbit/s i ta emot filer, 11mbit/s i skicka filer och 21 i ms

När jag startar ett cs game så går min ping från 35-250 hela tiden och fryslaggar som fan..

Någon som vet va problemet kan vara? help please

Permalänk
Medlem

Ladda hem pingplotter och starta det mot den servern du spelar på, samtigt som spelar.

Då ser du var felet uppstår mellan dig och servern.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Ladda hem pingplotter och starta det mot den servern du spelar på, samtigt som spelar.

Då ser du var felet uppstår mellan dig och servern.

Okej ladda ner pingplotter förstog jag men att starta det mot den servern du spelar på förstog jag inte riktigt.. kan du förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbannnnn:

Tjenare, fick mitt nya bredband här precis!

Har 30mbit telia som jag kör trådlöst via min stationära data..

När jag köra bredbandskollen får jag 20mbit/s i ta emot filer, 11mbit/s i skicka filer och 21 i ms

När jag startar ett cs game så går min ping från 35-250 hela tiden och fryslaggar som fan..

Någon som vet va problemet kan vara? help please

Kör med fast kabel direkt och se om problemen fortsätter?

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Skrivet av jonas1972:

Kör med fast kabel direkt och se om problemen fortsätter?

Kan tyvär inte göra det.. det som är problemet :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Ladda hem pingplotter och starta det mot den servern du spelar på, samtigt som spelar.

Då ser du var felet uppstår mellan dig och servern.

Har samma problem som ts.
Körde nyss en match och jag laggar till som bara den var 5.e sekund. Så håller det i sig typ 1-2 sekunder innan det släpper.
Pingade mot servern och såhär ser det ut http://i.imgur.com/UfOfHJc.png

Permalänk
Skrivet av Gh0sTy^:

Har samma problem som ts.
Körde nyss en match och jag laggar till som bara den var 5.e sekund. Så håller det i sig typ 1-2 sekunder innan det släpper.
Pingade mot servern och såhär ser det ut http://i.imgur.com/UfOfHJc.png

Har laddat ner pingplotter men hur fan pingar jag mot servern, skriver jag bara in server ip?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbannnnn:

Har laddat ner pingplotter men hur fan pingar jag mot servern, skriver jag bara in server ip?

is cs go consolen skriver du status så får du upp ip.. sen lägger du in ip i pingplotter programmet

Permalänk
Skrivet av Gh0sTy^:

is cs go consolen skriver du status så får du upp ip.. sen lägger du in ip i pingplotter programmet

Ja men sen fattar jag ju inte hur jag ser vad felet är

Permalänk
Medlem

Jo, pingplotter visar alla router-hopp från din dator till servern du spelar på. Pingen i spelet visar bara mot servern.

Om du då ser att det exempelvis är 10 router-hopp till din server, och du på router 5 får random 200 i ping, så vet du efter det var felet är. Får du däremot felet på routerhopp #1 (din hemmarouter) så vet du att det är fel någonstans din dator - router.

Jag gissar på din router.
Hur du fixar felet, det är en helt annan sak - men det har du inte frågat om än.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Jo, pingplotter visar alla router-hopp från din dator till servern du spelar på. Pingen i spelet visar bara mot servern.

Om du då ser att det exempelvis är 10 router-hopp till din server, och du på router 5 får random 200 i ping, så vet du efter det var felet är. Får du däremot felet på routerhopp #1 (din hemmarouter) så vet du att det är fel någonstans din dator - router.

Jag gissar på din router.
Hur du fixar felet, det är en helt annan sak - men det har du inte frågat om än.

Har du kollat min pingplotter jag skicka in?
Vart ligger felet där? Är det hos Telia så någon port måste öppnas
eller liknande?

Permalänk
Avstängd

Slutsatsen är fortfarande,ska du spela fps spel som cs go eller andra snabbare fps spel så skit i trådlöst det kommer nog mest att krångla hela tiden och din ping kommer vara tråkigt hög tyvärr:(

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Har du kollat min pingplotter jag skicka in?
Vart ligger felet där? Är det hos Telia så någon port måste öppnas
eller liknande?

Ja, du får ju försöka förstå vad du tittar på själv också?
Med ungefär en minuts mellanrum spikar du upp till 120 i svarstid på hopp ett, din router mot telias gateway.

Port att öppna, det vet jag inte vad det skulle vara för något, men be dom kolla om QoS kan påverka (eller vad har du för tjänster?)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Ja, du får ju försöka förstå vad du tittar på själv också?
Med ungefär en minuts mellanrum spikar du upp till 120 i svarstid på hopp ett, din router mot telias gateway.

Port att öppna, det vet jag inte vad det skulle vara för något, men be dom kolla om QoS kan påverka (eller vad har du för tjänster?)

http://i.imgur.com/xtO3mVv.jpg

Kör med sladd från routern till datorn. Har bara 2 mobiler på wifi och inget annat.
Har aldrig wifi igång på mobilerna när jag spelar så vet
inte vad det skulle vara som stör :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Kör med sladd från routern till datorn. Har bara 2 mobiler på wifi och inget annat.
Har aldrig wifi igång på mobilerna när jag spelar så vet
inte vad det skulle vara som stör :/

Du har bara bredband på den förbindelsen? Inte TV och/eller telefoni dessutom?
Har du inte det så borde inte QoS vara påslaget eller kunna störa.

Det är ju att felanmäla och berätta vad du ser, verktyget och resultatet är för en tekniker vardagsmat så du skulle kunna använda den bilden mer eller mindre rakt av.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Du har bara bredband på den förbindelsen? Inte TV och/eller telefoni dessutom?
Har du inte det så borde inte QoS vara påslaget eller kunna störa.

Det är ju att felanmäla och berätta vad du ser, verktyget och resultatet är för en tekniker vardagsmat så du skulle kunna använda den bilden mer eller mindre rakt av.

Nä precis.. tog ju iptelefoni+bredband bara för att det är billigare så hos telia.. men inget jag använder.
Har försökt felanmäla detta flertal gånger till dom.
Men man kan inte skicka någon bild eller liknande till dom.

Får be dom skicka en tekniker som kollar på det. Det var en tekniker ute igår till stationen och gjorde nån ändring, men denna mätningen är efter det så ändringen har knappast hjälpt.
Såhär ser det ut nu mot sunet.se http://i.imgur.com/07cKHGi.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Nä precis.. tog ju iptelefoni+bredband bara för att det är billigare så hos telia.. men inget jag använder.
Har försökt felanmäla detta flertal gånger till dom.
Men man kan inte skicka någon bild eller liknande till dom.

Får be dom skicka en tekniker som kollar på det. Det var en tekniker ute igår till stationen och gjorde nån ändring, men denna mätningen är efter det så ändringen har knappast hjälpt.
Såhär ser det ut nu mot sunet.se http://i.imgur.com/07cKHGi.png

Vad du använder och vad du har beställt är inte samma saker.
Har du IP-telefoni är det QoS på bredbandet, telefoni är känsligt för omskickande av paket och därför priorteras den trafiken upp före vanligt bredband.
Ring och be dom stänga av det (kan inte telia, men det borde vara en väldigt vanlig begäran).

Du får improvisera lite när du pratar med dom, fråga om du kan få skicka en log till just den teknikern du pratar med... eller läser upp en bit.ly url i telefon exempelvis.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Vad du använder och vad du har beställt är inte samma saker.
Har du IP-telefoni är det QoS på bredbandet, telefoni är känsligt för omskickande av paket och därför priorteras den trafiken upp före vanligt bredband.
Ring och be dom stänga av det (kan inte telia, men det borde vara en väldigt vanlig begäran).

Du får improvisera lite när du pratar med dom, fråga om du kan få skicka en log till just den teknikern du pratar med... eller läser upp en bit.ly url i telefon exempelvis.

Ringer till dom nu få se.
Står att den är aktiv # VoIP Anslutningsinformation Länkstatus: IPv4 ansluten
IPv6 bortkopplad
Aktiv tid: 0 dagar, 19:51:05
Överförda data (skickade/mottagna) [kB/kB]: 76,78 / 79,91"
Dumt man själv inte kan stänga av den.