Permalänk
Medlem

Sjukvård i Australien

Hej!

Jag ska till Australien väldigt snart, för att bo och jobba där i som minst 6 månader.

Nyligen kom det dock fram att jag inte har riktigt alla vacciner jag skulle vilja ha, saknar Hepatit B och eventuellt utgående skydd mot Hep A. Jag skulle alltså behöva vaccinera mig med Twinrix, som ger skydd mot båda.

Problemet är att jag inte hinner med varken den vanliga vaccinationen (3 doser över 0, 1 måndad och 6 månader), eller snabb vaccinationen (3 doser över 0, 7 dagar och 21 dagar). Hade då tanken att jag kan påbörja vaccinationen här hemma, och sedan fullfölja den i Australien. Frågan är då vad det skulle kosta?

Jag har fått fram att själva vaccinet kostar ca $70 per dos, men frågan är hur det blir med läkarbesöket. Har kommit fram till att Sverige ingår i ett avtal med Australien (RHCA, "Reciprocal Health Care Agreements") där viss sjukvård sponsras av staten. Frågan är dock om vaccination ingår där?

Finns även något som kallas för Medicare, vilket jag inte ritkigt förstått hur det funkar.

Någon som kan hjälpa till lite?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Föredetting

Vaccination är ju inte subventionerat hemma, så de lär inte vilja betala det för dig där borta heller. En idé är att skita i att pynta horribla överpriser här och göra allt på plats i Australien istället. Du lär spara 50% på det. Ska du inte ut och kräla i bushen klarar du dig gott utan skydd de första veckorna. Det är inte Thailand.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Den lilla erfarenhet som jag har av sjukvården i Australien är att man får betala för att besöka de privata sjukhusen, medan de allmänna är gratis. Jag kan tänka mig att man kan gå in på ett allmänt sjukhus och vaccinera sig relativt billigt, men nu gissar jag bara

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.