AMD Carrizo-L för bärbara datorer mot slutet av året

Permalänk
Melding Plague

AMD Carrizo-L för bärbara datorer mot slutet av året

Processorerna Kaveri har fått ett begränsat genomslag inom bärbara datorer och nu skyndar AMD för att få ut ersättaren Carrizo, som kan finnas i butik redan till julhandeln.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte att det ska vara så oerhört svårt för AMD att få designvinster. Det finns ju inte en enda laptop (13") på marknaden med en AMD-processor på <17W TDP.

Permalänk

Om de ska konkurrera mot Celeron och Pentium så borde de vara strömsnåla kan man tycka. Hoppas också på designvinster för som det är idag är alla mindre bärbara datorer totalt dominerade av Intel tråkigt nog för oss som vill se lite valfrihet.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Får hoppas AMD kan få ut lite 14nm från samsung snart. Innan dess så kan ju detta inte bli speciellt intressant tyvärr :/

Permalänk
Medlem

Mindre strömförbrukning i laptops är alltid välkommet. I alla fall bra att detta är den sista revisionen vi ser av bulldozer baserade kretsar. Skulle vara fantastiskt om nästkommande arkitektur slog Intel på fingrarna men kommer de i alla fall ikapp vore det något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

I alla fall bra att detta är den sista revisionen vi ser av bulldozer baserade kretsar.

Ja fan, det är det ju!

Bulldozer - > Piledriver -> Steamroller - Excavator - > Nästa platform.

Tack gud, nu kan AMD börja med nästa platform. Som tråkigt nog verkar bli en mobil/surfplatta-processor mer eller mindre..

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

Skulle vara fantastiskt om nästkommande arkitektur slog Intel på fingrarna men kommer de i alla fall ikapp vore det något.

Ja man kan ju alltid drömma. *Suck*

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk

Inte konstigt. När dom tyvärr drar mer och presterar sämre. Dessutom har dom få bra laptopps. T.ex bra skärmar ssd och liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon99339:

Förstår inte att det ska vara så oerhört svårt för AMD att få designvinster. Det finns ju inte en enda laptop (13") på marknaden med en AMD-processor på <17W TDP.

Är väl flera problem. När man ska göra något tunt och lätt så blir CPU-delen en rätt liten del av totalkostnaden, Intels prylar är bättre om man ignorerar pris.

Ett annat problem är att AMDs stora fördel är en bättre GPU-del, men när man skalar ner till 17W så får AMD skala ner GPU-prestanda betydligt mycket mer än Intel sätt vilket leder till att skillnaden på denna punkt är rätt minimal i en liten/tunn laptop. Även CPU-prestanda har en liknande trend, men inte lika kraftig dock startar ju Intel före AMD här så deras ledning på denna punkt är ännu lite större när TDP <17W.

Sista problemet, ett som hela APU-satsningen lider av är: hur stor är marknaden av de som inte klarar sig med Intels GPU men ändå inte vill ha en dGPU? Hur många bryr sig överhuvudtaget om GPU-prestanda utöver att det klarar "vanliga" desktop-sysslor om de köper en laptop med <17W TDP CPU?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

De borde göra en gaminglaptop med detta och r7 250 eller vad det nu blir till carizzo. AMD dual graphics är strömeffektivt min kaveridator i sign drar <150W på load och klarar en hel del spel. Och min är stationär som inte har de övriga strömoptimeringar man har i laptops.

De borde också göra en gaming NUC med samma koncept om de kan integrera en r7 250 på nått smidigt sätt. En vanlig i5 NUC kommer inte kunna konkurrera med detta.

Permalänk
Medlem

Det jag reagerade på var GCN 3.0. Blir Carrizo-L först ut med AMDs nya arkitektur? Eller är det vad Anandtech kallar GCN 1.2, som finns i Tonga?

Permalänk
Medlem

Ja det är lite konstigt att det inte finns en enda AMD tablet/platta på den europeiska datormarknaden. Pentium/Celeron/Atom är ju inte dirket något att hänga i granen om du vill kunna jobba med tyngre program, mest tack vare deras i jämförelse kassa grafikdel.
i3 är en helt annan historia där man faktiskt börjar få lite kräm för pengarna i intels processorer.
Faktum kvarstår dock att AMD är kungen av APU och har samtidigt noll produkter i tablet-segmentet på EU-marknaden. Så läget känns rätt skumt... vad är det som pågår?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Ja det är lite konstigt att det inte finns en enda AMD tablet/platta på den europeiska datormarknaden. Pentium/Celeron/Atom är ju inte dirket något att hänga i granen om du vill kunna jobba med tyngre program, mest tack vare deras i jämförelse kassa grafikdel.
i3 är en helt annan historia där man faktiskt börjar få lite kräm för pengarna i intels processorer.
Faktum kvarstår dock att AMD är kungen av APU och har samtidigt noll produkter i tablet-segmentet på EU-marknaden. Så läget känns rätt skumt... vad är det som pågår?

Kan inte annat än instämma. Har länge hållit ögonen öppna efter en platta med Windows 8.1 och AMD APU. Visst Atom funkar, men jag hade mycket hellre haft en APU i, då man även får grafikprestanda, något som Atom och Celeron och allt vad de nu heter saknar. Har flytt Atom som pesten överlag sedan min erfarenhet av dem i Netbooks.

Varför kunde AMD släppa den där tableten de själva visade upp, det hade löst mina problem hehe.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

http://ir.amd.com/phoenix.zhtml?c=74093&p=irol-newsArticle_Pr...

Det verkar som att AMD har valt att byta ut Bulldozer-arkitekturen i Carrizo-L mot sina cat-cores. Carrizo-L huserar CPU-kärnor av typen "Puma+".