Windows 10 Technical Preview innehåller dolt notifikationscenter

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 Technical Preview innehåller dolt notifikationscenter

En av nyheterna i kommande Windows 10 är att alla slags notifikationer samlas i en gemensam vy, en funktion som fram tills nu inte varit aktiverad i testversionen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Efterlängtat!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Efterlängtat!

Snarare både rätt förutsägbart och även förväntat att de skulle haka på Apple och göra ett notifikationscenter i sitt operativsystem även på desktop likt Apple har.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PowerNet:

Snarare både rätt förutsägbart och även förväntat att de skulle haka på Apple och göra ett notifikationscenter i sitt operativsystem även på desktop likt Apple har.

Kan väl ändå vara efterlängtat?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Både trevligt och lite efterlängtat, nu slipper man använda tredjepartsprogramvaror för liknande saker

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Lite som i Linux Mint då... Trevligt

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett bevis på att Linux-distarna är i framkant. Först Virtuella skrivbord och nu detta. Vad blir det härnäst? Kanske ett filsystem som inte är antikt?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Fränt

Jag gillar detta!

Angående att andra OS haft det innan - och? Är det en bra feature ska väl alla ha den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Kan väl ändå vara efterlängtat?

Det kan det nog vara, beroende på hur implementeringen mot andra applikationer än Microsoft egna blir, sen om notifikationer på en desktop över huvud taget är något direkt som är något av intresse/användbart (oavsett operativsystem) är en annan sak.

Känns som att notifikationer gör större nytta på ett sätt på en mobil, eller surfplatta än det gör på en dator.
På en mobil är det mer att man får notifikationer om nya mail, sms, samtal, nyheter eller liknande, medans allt detta nästan känns som att det inte är något användbart på desktop egentligen, då det troligen kommer saknas implementering med många program, eller applikationer (som är webbaserade, ex webmail) så nyttan av notifikationer oavsett operativsystem på en desktop känns rätt låg, mot vad det gör på en mobil.

Sen så kan det ju finnas vissa saker som kan vara av nytta i notifikationer på desktop med, som t.ex. påminna om inplanerade möten i kalendern, eller liknande.
Men över lag så känns notifikationer på desktop som en "onödig" sak egentligen, då en större del av det (i alla fall jag nyttjar) troligen inte kommer få något stöd för notifikationer oavsett operativsystem i grunden.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Sötast

Shit, hur ska Linuxanvändare hänga med denna bryska utveckling från Microsofts sida?

Oh wait... man har ju haft ett par år på sig att lära sig funktionerna som numera blir nyheter

Permalänk
Avstängd

skulle vara snyggt om taskbar biten försvann helt så ikoner etc flöt över skrivbordet som i android

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ytterligare ett bevis på att Linux-distarna är i framkant. Först Virtuella skrivbord och nu detta. Vad blir det härnäst? Kanske ett filsystem som inte är antikt?

Haha precis! Skulle ta bort en fil idag och fick upp felmeddelandet att sökvägen är för lång så den kan inte tas bort. Fick döpa om några mappar så dom hade kortare namn sen gick den att ta bort. Känndes jävligt B.

Permalänk
Medlem

Helt klart ett steg i ledet att sammalänka deras mobila versioner med desktop-Windows. Jag tror att det här kommer bli riktigt bra när det är färdigt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ytterligare ett bevis på att Linux-distarna är i framkant. Först Virtuella skrivbord och nu detta. Vad blir det härnäst? Kanske ett filsystem som inte är antikt?

Tyvärr tror jag inte windows får ett modernt filsystem på låååång tid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ytterligare ett bevis på att Linux-distarna är i framkant. Först Virtuella skrivbord och nu detta. Vad blir det härnäst? Kanske ett filsystem som inte är antikt?

Linux är ju Unix för pc, o dom skall värderas i antik rundan i nästa program
Kör Windows 10, alla spel funkade rakt av direkt.

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Medlem

Låter bra. Windows 10 ser bättre och bättre ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ytterligare ett bevis på att Linux-distarna är i framkant. Först Virtuella skrivbord och nu detta. Vad blir det härnäst? Kanske ett filsystem som inte är antikt?

Vad är det för fel på NTFS? , finns ju också REFS att köra, dock inte på OS nivå i dagsläget. Kanske kommer till 10an

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Nån som kör Windows 10 och kan berätta om det, ifall det är så fungerande att man kan använda det varje dag? Typ lirar steam-spel och pysslar med foton?

Permalänk
Avstängd

är riktigt nöjs med hur windows 10 kommer bli men jag tycker som jag nämnde tidigare att utseendet kunde bli lite bättre min ide är att ta bort underdelen av aktivitetsfältet helt som android hittade något likt det jag menade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krutet:

Nån som kör Windows 10 och kan berätta om det, ifall det är så fungerande att man kan använda det varje dag? Typ lirar steam-spel och pysslar med foton?

Steam har jag endast testat flyktigt då jag primärt använder mitt ordinarie OS till den typen av aktiviteter, men i övrigt fungerar Windows 10 TP förvånansvärt bra måste jag säga. Känns aningen rappare än Windows 8, men med liknande funktioner och ÄNTLIGEN en startmeny som förenar det "gamla" med det nya.

Finns fortfarande en hel del att jobba vidare på inget snack om saken, men jag tror att den slutgiltiga produkten kommer tilltala många Win7 användare och potentiellt bli lika framgångsrikt som Win7/XP!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krutet:

Nån som kör Windows 10 och kan berätta om det, ifall det är så fungerande att man kan använda det varje dag? Typ lirar steam-spel och pysslar med foton?

Jag använder det på båda mina datorer. Inga problem alls att köra vanliga program, känns som att köra W7 fast med lite kul nyheter.

Permalänk
Medlem

Personligen gillar jag inte notifikationer och stänger till och med av trayikoner på alla program som stödjer det. Bara störeande för min del.

Edit: Jag vägrar även browsers låtas öppna mer än ett fönster så man är helt säker på att aldrig få popups eller popunders.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av 2infinity:

Haha precis! Skulle ta bort en fil idag och fick upp felmeddelandet att sökvägen är för lång så den kan inte tas bort. Fick döpa om några mappar så dom hade kortare namn sen gick den att ta bort. Känndes jävligt B.

Liknande händer mig då och då. Undrar alltid hur i h‑e filen hamnade där från början.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Vad är det för fel på NTFS? , finns ju också REFS att köra, dock inte på OS nivå i dagsläget. Kanske kommer till 10an

Som nämnts innan, filnamn kan vara "för långa" vilket känns väldigt omodernt, samt såkallat "bitröta" som de flesta andra filsystem byggt bort för länge sedan.

Sedan vet jag inte om det är filsystemet i sig, eller Windows, men vissa tecken är ogiltiga i ett filnamn, vilket skapar problem om filen skapats med någon linuxdist, och sedan ska öppnas med Windows. Windows tvärvägrar då att öppna filen eftersom det är "fel" på den, och det kan gå så illa att man måste göra en "hard reset". för att lösa det.

Edit; Och ja vi får hoppas att REFS kommer till konsumentversionen av Windows 10. Det är inte något BRTFS precis, men bättre än NTFS i alla fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oneone:

Vad är det för fel på NTFS? , finns ju också REFS att köra, dock inte på OS nivå i dagsläget. Kanske kommer till 10an

ReFS är helt klart en uppgradering som ger MS möjlighet att närma sig konkurrerande filsystem. MS erkänner dock själv att ReFS ligger efter i utveckling och testning. Jag skulle i dagsläget dra mig för att satsa på ReFS, med tanke på att det finns bättre alternativ om det handlar om den typen av lagring.

Vad gäller NTFS finns det ju ganska många "fel", eller rättare begränsningar. Kanske inte för vanliga skrivbordsanvändare, men väl när det handlar om servertillämpningar. Å andra sidan konkurrerar inte MS riktigt med Windows på Big Data marknaden.

Fast... på ett sätt är det här långt ifrån vad Windows 10 är ämnat för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KimTjik:

ReFS är helt klart en uppgradering som ger MS möjlighet att närma sig konkurrerande filsystem. MS erkänner dock själv att ReFS ligger efter i utveckling och testning. Jag skulle i dagsläget dra mig för att satsa på ReFS, med tanke på att det finns bättre alternativ om det handlar om den typen av lagring.

Vad gäller NTFS finns det ju ganska många "fel", eller rättare begränsningar. Kanske inte för vanliga skrivbordsanvändare, men väl när det handlar om servertillämpningar. Å andra sidan konkurrerar inte MS riktigt med Windows på Big Data marknaden.

Fast... på ett sätt är det här långt ifrån vad Windows 10 är ämnat för.

Fast... Windows 10 är väl ämnat för allt enligt Microsoft? Allt från Internet of things till stora datacenter.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ytterligare ett bevis på att Linux-distarna är i framkant. Först Virtuella skrivbord och nu detta. Vad blir det härnäst? Kanske ett filsystem som inte är antikt?

Ja vi får verkligen hoppas att ReFS snart hittar ut till alla klientversioner av Windows också. Funktionsmässigt så ligger ReFS dock långt efter både ZFS och Btrfs, men filsystem tar många år på sig inom dom mognar och slår ut i full blom. Vill ha både deduplication, snapshots och kryptering innan jag byter BSD/linux till en windows-server hemma.

<OT> Jag stör mig fortfarande på att Darren Moffat inte hann med att släppa kryptering till OpenSolaris innan Oracle köpte Sun.</OT>

Visa signatur

i5 4670k | Asus Maximus VI Hero | Corsair Vengeance Pro 1866Mhz 16GB | GeForce GTX 1060 | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-D14 | Acer Predator XB271HUbmiprz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ytterligare ett bevis på att Linux-distarna är i framkant. Först Virtuella skrivbord och nu detta. Vad blir det härnäst? Kanske ett filsystem som inte är antikt?

På tal om nytt filsystem, är det någon som vet vad som hände med det nya filsystemet som egentligen skulle komma med vista? (När det fortfarande hette longhorn.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Steam har jag endast testat flyktigt då jag primärt använder mitt ordinarie OS till den typen av aktiviteter, men i övrigt fungerar Windows 10 TP förvånansvärt bra måste jag säga. Känns aningen rappare än Windows 8, men med liknande funktioner och ÄNTLIGEN en startmeny som förenar det "gamla" med det nya.

Finns fortfarande en hel del att jobba vidare på inget snack om saken, men jag tror att den slutgiltiga produkten kommer tilltala många Win7 användare och potentiellt bli lika framgångsrikt som Win7/XP!

Skrivet av KplSteiner:

Jag använder det på båda mina datorer. Inga problem alls att köra vanliga program, känns som att köra W7 fast med lite kul nyheter.

Tack, jag kanske ska ge mig på det då!

Skrivet av Alling:

Liknande händer mig då och då. Undrar alltid hur i h‑e filen hamnade där från början.

Att filvägen är för lång tycker jag är ett problem som funnits lång tid! Det är en oerhört frustrerande och konstig begränsning..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Fast... Windows 10 är väl ämnat för allt enligt Microsoft? Allt från Internet of things till stora datacenter.

Vi kan kanske enas om att kunden måste fatta ett välgrundat beslut om vad som är bäst. Jag kan inte se att MS kan erbjuda det som krävs för alla tillämpningar. Det är å andra sidan inte heller så att all mjukvara för stora datacenter finns tillgänglig för Windows.