AMD utser Lisa Su till ny vd

Permalänk
Melding Plague

AMD utser Lisa Su till ny vd

Efter tre år av omstruktureringar är Rory Reads jobb som verkställande direktör avklarat. Tillträder gör Lisa Su, som lovar att AMD kommer hålla samma inriktning som tidigare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas på det bästa!

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Härligt att se en kvinna i en sån här topp position! Blir kul att se om AMD klarar kampen bättre nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ska bli spännande att följa och Rory Read har gjort ett väldigt bra jobb på kort tid och fått in AMD på nya områden. Sen att Lisa Su kommer fortsätta på samma väg är bara bra för det behövs inga ändringar i riktningen känns det som. Kul också med en kvinna på topp positon!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av VeryMadMeatball:

Härligt att se en kvinna i en sån här topp position!

varfördå?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Skrivet av VeryMadMeatball:

Härligt att se en kvinna i en sån här topp position! Blir kul att se om AMD klarar kampen bättre nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför är det härligt med kvinna ? Det är väl kompetensen som räknas. Skulle hon göra ett bra jobb så skulle det givetvis vara härligt.

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Varför är det härligt med kvinna ? Det är väl kompetensen som räknas. Skulle hon göra ett bra jobb så skulle det givetvis vara härligt.

Det är väl härligt av den anledning att hon får jobbet för sin kompetens TROTS att hon är kvinna, vilket inte är jättevanligt då toppchefer oftast är män. Trots att det finns massor av smarta kvinnor.

Permalänk
Medlem

Kul med en kvinna på en sådan topp-position, förutsätter att hon var den med bäst kompetens!

Edit: 13 år på IBM är väl inte fy skam.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Birkus:

varfördå?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Flexiblus:

Varför är det härligt med kvinna ? Det är väl kompetensen som räknas. Skulle hon göra ett bra jobb så skulle det givetvis vara härligt.

Gissningsvis för att kompetensen för den typen av roller inte är könsbunden men fördelningen på VDposter är hårt favoriserad för män.
Det är väl ett högst rimligt antagande att hon valts in av kompetens right? Och fördelningen för VDpositioner är snedvriden mellan könen i förhållande till kompetens. Så då kan man väl få vara lite glad när ett sådant unket beteendemönster tappar lite fäste. Är det så konstigt?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Kul med en kvinna på en sådan topp-position, förutsätter att hon var den med bäst kompetens!

Edit: 13 år på IBM är väl inte fy skam.

Det får vi se längre fram och hur framgångsrik hon kommer att bli som VD. Varför ska ni dra hastiga slutsatser bara för att hon är kvinna? Det är väl resultaten som räknas ?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Birkus:

varfördå?

Skickades från m.sweclockers.com

För det finns väldigt få kvinnor inom VD poster.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Trevligt med en IBM veteran vid rodret. Bara att hoppas att AMD har bättre tider framför sig.

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Varför är det härligt med kvinna ? Det är väl kompetensen som räknas. Skulle hon göra ett bra jobb så skulle det givetvis vara härligt.

För att det är ganska ovanligt med kvinnor i höga positioner kanske? Klart det är kompetensen som räknas och det har Lisa Su utan tvekan.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Som sagt var är det kul att se en kvinna som VD, alldeles för ovanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Gissningsvis för att kompetensen för den typen av roller inte är könsbunden men fördelningen på VDposter är hårt favoriserad för män.
Det är väl ett högst rimligt antagande att hon valts in av kompetens right? Och fördelningen för VDpositioner är snedvriden mellan könen i förhållande till kompetens. Så då kan man väl få vara lite glad när ett sådant unket beteendemönster tappar lite fäste. Är det så konstigt?

Ja, det är bakvänt. Det är inte rationellt, och inte rättvist att välja ut en tjänsteman/kvinna just för att hen har ett visst kön, en viss hudfärg, ursprung etc etc. Så länge det inte påverkar arbetet.
Det är bra att hon inte blev bortvald för att hon är kvinna.
Det är däremot inte bra att hon blev vald, just för att hon är kvinna. Det är bra (om det är bra, så att säga) för att hon är bra på sitt jobb. Om en man, en annan kvinna eller en sten hade varit mer lämpade så borde denne ha fått jobbet iställlet.

Skrivet av tvelander:

För det finns väldigt få kvinnor inom VD poster.

Se ovan

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

feminism!! skit samma.. eller hur.. hon har verkligen kompetens att sitta på den posten. jag ser verkligen framemot AMD`S framtid. kanske vi får se dem växa upp till toppen igen. skulle vara kul att se lite mer konkurrens gentemot intel`s del i det hela. vem vet kanske äntligen kan de hända lite mer POWER bakom cpu ( som om det inte finns det tillräckligt med det) delen. kanske ev över 7Ghz i grund grundinställningar.! men som det ser ut så är det ström inställningar som det sparas på så .....
kul iaf. grattis till Lisa Su ny jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Det får vi se längre fram och hur framgångsrik hon kommer att bli som VD. Varför ska ni dra hastiga slutsatser bara för att hon är kvinna? Det är väl resultaten som räknas ?

Ja precis, som jag skrev.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Ja, det är bakvänt. Det är inte rationellt, och inte rättvist att välja ut en tjänsteman/kvinna just för att hen har ett visst kön, en viss hudfärg, ursprung etc etc. Så länge det inte påverkar arbetet.
Det är bra att hon inte blev bortvald för att hon är kvinna.
Det är däremot inte bra att hon blev vald, just för att hon är kvinna. Det är bra (om det är bra, så att säga) för att hon är bra på sitt jobb. Om en man, en annan kvinna eller en sten hade varit mer lämpade så borde denne ha fått jobbet iställlet.

Se ovan

Precis, den mest lämpade borde få jobbet, mer rättvist kan du inte ha det

Permalänk
Medlem

Kul att det är en kvinna, trist då hon får ta över ett väldigt otacksamt jobb...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Birkus:

Ja, det är bakvänt. Det är inte rationellt, och inte rättvist att välja ut en tjänsteman/kvinna just för att hen har ett visst kön, en viss hudfärg, ursprung etc etc. Så länge det inte påverkar arbetet.
Det är bra att hon inte blev bortvald för att hon är kvinna.

Yes, och det kan man väl få skriva utan att bli ifrågasatt? Inte så jättekonstigt att folk är lite glada i de fallen jämställdheten inte är en direkt förlorare igen.

Skrivet av Birkus:

Det är däremot inte bra att hon blev vald, just för att hon är kvinna.

Fast vem i helt friden har påstått det mer än du i det här fallet? Det antagandet får stå för dig. Den delen vill jag inte ha att göra med om du nu inte har förbannat bra belägg för detta.

Skrivet av Birkus:

Det är bra (om det är bra, så att säga) för att hon är bra på sitt jobb.

Varför är det ens en fråga? Helt bisarrt att du direkt betvivlar kunskaperna bara för att det är en kvinna. Släpp den tesen om du inte har några belägg för det här.

Skrivet av Birkus:

Om en man, en annan kvinna eller en sten hade varit mer lämpade så borde denne ha fått jobbet iställlet.

Återigen ifrågasätter du VDns kunskaper när det nu är en kvinna. Du gör ett blint kvoteringsantagande. Eller har du någon grund för det?
Varenda jävla gång man ruckar lite på maktfördelningen och släpper in lite kvinnor på viktiga poster så är det någon framme som viftar med kompetenskortet. Ja, det kan gälla i de fall det har kvoterats in, men är det så i det här fallet?

Hade det inte varit så systematiskt med ifrågasättandet av lämpligheten på en maktposition om det nu är en kvinna eller att man försöker få det till en kvoteringsfråga vilket det i många fall inte är så hade det inte varit så konstigt med din invändning. Men det är ju såhär vaaaaarje gång det kommer en kvinna till en maktposition. Det är ju också ett strukturellt fel. Som du bidrar till.

Fundera på det här. Hur ofta har du ställt samma fråga när en ny VD har varit en man?
-"Han har säkert fått den posten bara för att han är man."
Det sorgliga är att det är just i de fallen frågan troligen är långt mycket mer befogad. Just för att män väljs in och kvinnor väljs ut på grund av kön för VDposter i dagsläget.
Men den här debatten dyker väldigt sällan upp när det kommer en ny man till en VDposition. Kollar vi på debattråden för när Microsoft bytte VD efter ballmer så var det minsann inga frågor om kvotering för män såklart. Och givetvis dyker just det antagandet upp när det är en kvinna som blir VD som i denna tråd.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes, och det kan man väl få skriva utan att bli ifrågasatt? Inte så jättekonstigt att folk är lite glada i de fallen jämställdheten inte är en direkt förlorare igen.

Fast vem i helt friden har påstått det mer än du i det här fallet? Det antagandet får stå för dig. Den delen vill jag inte ha att göra med om du nu inte har förbannat bra belägg för detta.

Varför är det ens en fråga? Helt bisarrt att du direkt betvivlar kunskaperna bara för att det är en kvinna. Släpp den tesen om du inte har några belägg för det här.

Återigen ifrågasätter du VDns kunskaper när det nu är en kvinna. Du gör ett blint kvoteringsantagande. Eller har du någon grund för det?
Varenda jävla gång man ruckar lite på maktfördelningen och släpper in lite kvinnor på viktiga poster så är det någon framme som viftar med kompetenskortet. Ja, det kan gälla i de fall det har kvoterats in, men är det så i det här fallet?

Hade det inte varit så systematiskt med ifrågasättandet av lämpligheten på en maktposition om det nu är en kvinna eller att man försöker få det till en kvoteringsfråga vilket det i många fall inte är så hade det inte varit så konstigt med din invändning. Men det är ju såhär vaaaaarje gång det kommer en kvinna till en maktposition. Det är ju också ett strukturellt fel. Som du bidrar till.

Tänk själv. Hur ofta har du ställt samma fråga när en ny VD har varit en man?

Mycket bra skrivet! Du fick fram det precis som jag själv hade velat.

Permalänk

Det var någon som kommenterade att det var härligt med en kvinna på topp position. Det var nog det som fick igång debatten om hur pass lämplig hon är som kvinna eller som person . Det finns allvarligare problem i samhället idag men för vissa är det en livskamp med feminism och jämställdhet.

Permalänk
Medlem

Hoppas hon sparkar catalyst-teamet och anställer folk som kan koda.

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Edit: 13 år på IBM är väl inte fy skam.

Skrivet av Mor5ives:

Trevligt med en IBM veteran vid rodret. Bara att hoppas att AMD har bättre tider framför sig.

Fast, det var väl Rory Read som var före detta IBM-veteran? Lisa Su har väl varlit AMD-anställd sedan länge?

Oavsett vilket så hoppas jag på framgångar för AMD!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Så rätt att sätta en kompetent kvinna på posten! Ser sigtigt mycket fram emot Zen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av backfeed:

Fast, det var väl Rory Read som var före detta IBM-veteran? Lisa Su har väl varlit AMD-anställd sedan länge?

Oavsett vilket så hoppas jag på framgångar för AMD!

Lisa Su har jobbat på AMD sedan 2012. Tidigare jobbade hon hos Freescale, och före det 13 år hos IBM. Står mer under "About Dr. Lisa Su" i pressmeddelandet.

Jag tycker det är ett mycket bra val. De gånger jag träffat eller varit på presskonferens med Lisa Su har jag upplevt henne som proffsig och väldigt teknikkunnig för en såpass "skrivbordsinriktad" position. Själva utnämningen är dock knappast en överraskning, det känns som AMD förberett det här draget under lång tid.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Föredetting

En vecka kvar till årsrapport för AMD, och de byter VD. Intressant.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ozzed:

Det är ju samma video som sitter i ingressen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes, och det kan man väl få skriva utan att bli ifrågasatt? Inte så jättekonstigt att folk är lite glada i de fallen jämställdheten inte är en direkt förlorare igen.

Ursprungliga inlägget jag ifrågasatte löd: "Härligt att se en kvinna i en sån här topp position!."
Just därför att jag tycker att ämnet är intressant att diskutera, och för att jag antog att han menade att det var bra att hon blev vald just för att hon var kvinna. Jag frågade varför han sa så, och har inte fått svar på det.

Citat:

Fast vem i helt friden har påstått det mer än du i det här fallet? Det antagandet får stå för dig. Den delen vill jag inte ha att göra med om du nu inte har förbannat bra belägg för detta.

Tycker du att det är bra att hon blev vald just för att hon är kvinna? Om inte, så håller du med mig.
För att förtydliga, menar jag inte att det är negativt att hon blev vald för att hon är kvinna, utan att det inte är positivt att hon blev vald för att hon är kvinna. Om det är bra att hon blev vald, så är det för att hon är bra på sitt jobb. Könet är oväsentligt.

Citat:

Varför är det ens en fråga? Helt bisarrt att du direkt betvivlar kunskaperna bara för att det är en kvinna. Släpp den tesen om du inte har några belägg för det här.

Jag tvivlar inte på hennes kompetens för att hon är kvinna, jag har ingen åsikt om valet än, eftersom jag inte vet om hon är bra eller dålig.

Citat:

Återigen ifrågasätter du VDns kunskaper när det nu är en kvinna. Du gör ett blint kvoteringsantagande. Eller har du någon grund för det?
Varenda jävla gång man ruckar lite på maktfördelningen och släpper in lite kvinnor på viktiga poster så är det någon framme som viftar med kompetenskortet. Ja, det kan gälla i de fall det har kvoterats in, men är det så i det här fallet?

Jag ifrågasätter inte beslutet, men jag tänker inte förespråka det heller eftersom jag inte har bevis för att hon är varken bra eller dålig. Om någon annan hade varit bättre lämpad så borde de ha fått jobbet, men om hon är bäst så ska hon behålla det. Det är rationellt.

Citat:

Hade det inte varit så systematiskt med ifrågasättandet av lämpligheten på en maktposition om det nu är en kvinna eller att man försöker få det till en kvoteringsfråga vilket det i många fall inte är så hade det inte varit så konstigt med din invändning. Men det är ju såhär vaaaaarje gång det kommer en kvinna till en maktposition. Det är ju också ett strukturellt fel. Som du bidrar till.

Jag gav mig in i debatten för att någon (enligt vad jag uppfattade, och fortfarande inte har fått bekräftat) verkade påstå att det var bra att hon blev vald för att hon var kvinna. Hade någon sagt samma sak om en man som blev vald så hade jag ifrågasatt det med, eftersom det inte är betydelsefullt i sammanhanget hur personen kissar.

Citat:

Fundera på det här. Hur ofta har du ställt samma fråga när en ny VD har varit en man?
-"Han har säkert fått den posten bara för att han är man."
Det sorgliga är att det är just i de fallen frågan troligen är långt mycket mer befogad. Just för att män väljs in och kvinnor väljs ut på grund av kön för VDposter i dagsläget.
Men den här debatten dyker väldigt sällan upp när det kommer en ny man till en VDposition. Kollar vi på debattråden för när Microsoft bytte VD efter ballmer så var det minsann inga frågor om kvotering för män såklart. Och givetvis dyker just det antagandet upp när det är en kvinna som blir VD som i denna tråd.

Jag antar inte att hon blev vald för att hon är kvinna, jag ifrågasatte en annan persons uttalande om saken.
Eftersom det du säger är sant, om favoriseringen av män, så drar jag snarare slutsatsen att detta inte är ett fall av kvotering. Men det är lika fel att förespråka kvinnor på ledarposter som det är att förespråka män, eftersom det inte har med saken att göra.

Visa signatur

5900X | 3080