Windows 10 testas av en miljon användare

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 testas av en miljon användare

Knappt två veckor efter den första testversionen av Windows 10 meddelar Microsoft att en miljon registrerat sig för att testa operativsystemet och att många väljer att köra med det till vardags.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se att de låter en använda valfri sökmotor för search funktionen, försökte söka efter drivrutiner till en gammal HP dator på jobbet, använde bing och kunde inte hitta något medan samma sökfras ger resultat direkt med Google. Skulle vilja använda Searchpage eller vad det nu heter.

Permalänk
Medlem

Hoppas att MS nu lär sig att lyssna på användarna och förstå att dom inte är Apple när det kommer till att vara innovativa.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Medlem

...och Aero efterfrågas flitigt, vad jag har kunnat se.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Hoppas att MS nu lär sig att lyssna på användarna och förstå att dom inte är Apple när det kommer till att vara innovativa.

Du menar ta andras koncept ändra lite och kalla det sina egna?

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Hoppas att MS nu lär sig att lyssna på användarna och förstå att dom inte är Apple när det kommer till att vara innovativa.

Ingen fanboy av något speciellt märke.
Men tycker inte att Apple har lyckats får fram något verkligen innovativt sen Steve Jobs dog. Iphone tog smartphone-marknaden till en ny nivå men efter det tycker jag det mest varit små förändringar och egna varianter på andras idéer.

OnTopic:
Körde in Win10 på en virtuell burk och tycker det fungerar riktigt bra! Behöver finslipas en del men det var ju väntat iom att det är en preview.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Hoppas att MS nu lär sig att lyssna på användarna och förstå att dom inte är Apple när det kommer till att vara innovativa.

Vadå? Att leva på hype?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Avstängd

Hur avgör dom om det är en fysisk maskin eller en virtuell maskin?

Hur avgör dom om det är en fysisk maskin eller en virtuell maskin?

Har dom någon IsVirtualMachine funktion?
Kollar den om den matchar en lista av identifieringssträngar som används av diverse olika virtuella maskiner?

private IEnumerable<string> _virtualMachines = new List<string> { "bhyve", "Bochs", "Hyper-V", "KVM, "Parallels", "VirtualBox", "VMware", "QEMU", "Xen" }; /// <summary> /// Checks if the environment the operating system is running under is virtualized. /// </summary> public bool IsVirtualMachine() { return _virtualMachines.Contains(GetHardwareIdentifier()); }

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hur avgör dom om det är en fysisk maskin eller en virtuell maskin?

Har dom någon IsVirtualMachine funktion?
Kollar den om den matchar en lista av identifieringssträngar som används av diverse olika virtuella maskiner?

private IEnumerable<string> _virtualMachines = new List<string> { "Hyper-V", "KVM, "Parallels", "VirtualBox", "VMware", "QEMU" }; public bool IsVirtualMachine() { if (_virtualMachines.Contain(GetHardwareIdentifier())) { return true; } return false; }

msinfo32 antagligen där ser du om det är en virtuell eller inte. finns flera sätt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumpnisse:

Hoppas att MS nu lär sig att lyssna på användarna och förstå att dom inte är Apple när det kommer till att vara innovativa.

Läste du detta på Aftonbladet?

Permalänk
Skrivet av rektor:

Hur avgör dom om det är en fysisk maskin eller en virtuell maskin?

Har dom någon IsVirtualMachine funktion?
Kollar den om den matchar en lista av identifieringssträngar som används av diverse olika virtuella maskiner?

private IEnumerable<string> _virtualMachines = new List<string> { "bhyve", "Bochs", "Hyper-V", "KVM, "Parallels", "VirtualBox", "VMware", "QEMU", "Xen" }; /// <summary> /// Checks if the environment the operating system is running under is virtualized. /// </summary> public bool IsVirtualMachine() { return _virtualMachines.Contains(GetHardwareIdentifier()); }

Om inget annat är det väldigt lätt att se på hårdvaran då de garanterat har någon funktion som samlar statistik om vilken hårdvara som de olika systemen är installerade på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pinkn00b:

Du menar ta andras koncept ändra lite och kalla det sina egna?

Du menar, som alla andra i alla branscher gör? Apple gör åtminstone något bra och användbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Du menar, som alla andra i alla branscher gör? Apple gör åtminstone något bra och användbart.

<trollface> Men det är bara Apple som även stämmer den ursprungliga uppfinnaren! </trollface>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkn00b:

Du menar ta andras koncept ändra lite och kalla det sina egna?

Börjar bli ganska uttjatat det där nu. Ska man inte ge bröderna Wright någon beröm för att de lyckades lyfta bara för att det fanns massvis med försök innan som misslyckades? Innovation är inte samma sak om uppfinning.

Oculus Rift är t.ex. en innovation inom VR. VR är inget nytt, och det är heller inte displayer, gyroskop m.m., men de har förbättrat VR i den utsträckning att det faktiskt går att använda.

Att förbättra hjulet kan vara mer innovativt än att skapa hjulet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

<trollface> Men det är bara Apple som även stämmer den ursprungliga uppfinnaren! </trollface>

Vad babblar du om? Det vet väl alla att apple uppfann fyrkanten, och cirkeln, och principen av rundade hörn, och hjulet, och...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Ingen fanboy av något speciellt märke.
Men tycker inte att Apple har lyckats får fram något verkligen innovativt sen Steve Jobs dog. Iphone tog smartphone-marknaden till en ny nivå men efter det tycker jag det mest varit små förändringar och egna varianter på andras idéer.

OnTopic:
Körde in Win10 på en virtuell burk och tycker det fungerar riktigt bra! Behöver finslipas en del men det var ju väntat iom att det är en preview.

Nej, det kan man la inte säga att det har. Den kommentaren var mer en peak till att MS försökte få igenom windows utan startmenyn.
Apple brukar bana sin egen väg och det brukar vara rätt väg i slutändan eller i alla fall inte skapa sådan uppståndelse som startmenyn i win8.

Visa signatur

Mina poster är en illusion. Det som står skrivet här över står i själva verket inte där så inget av det som du läser är sant. Inte ens den här texten. Jag har själv ingen kunskap om det jag skriver och ingen bör således läsa eller ta in den information som står skrivet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rumpnisse:

Nej, det kan man la inte säga att det har. Den kommentaren var mer en peak till att MS försökte få igenom windows utan startmenyn.
Apple brukar bana sin egen väg och det brukar vara rätt väg i slutändan eller i alla fall inte skapa sådan uppståndelse som startmenyn i win8.

Det enda som gör att Windows har så stor marknadsandel är deras DirectX. Utan det är Windows absolut ingenting. Linux/OSX användarnas hade exploderat om DirectX gjordes tillgängligt för alla. Det finns perfekta alternativ som kan ersätta DirectX, men tyvärr håller sig utvecklare kvar på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon här som testat win os X?

(did I just doooo that?)

nämen på riktigt. Hur känns tian?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Det enda som gör att Windows har så stor marknadsandel är deras DirectX. Utan det är Windows absolut ingenting. Linux/OSX användarnas hade exploderat om DirectX gjordes tillgängligt för alla. Det finns perfekta alternativ som kan ersätta DirectX, men tyvärr håller sig utvecklare kvar på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror det mer handlar om att Windows har blivit en del av de flesta människors uppväxt med datorer.
En gammal vana. Medans Linux är det där "svåra" OS:et, som man lär skriva en hel mening för att öppna t.ex ett program.

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Avstängd

Det bästa är ju att Microsoft lovat att vi kommer få ett nytt bygge av Windows 10 "snart", gissar inom ett par dagar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av rektor:

Hur avgör dom om det är en fysisk maskin eller en virtuell maskin?

Har dom någon IsVirtualMachine funktion?
Kollar den om den matchar en lista av identifieringssträngar som används av diverse olika virtuella maskiner?

private IEnumerable<string> _virtualMachines = new List<string> { "bhyve", "Bochs", "Hyper-V", "KVM, "Parallels", "VirtualBox", "VMware", "QEMU", "Xen" }; /// <summary> /// Checks if the environment the operating system is running under is virtualized. /// </summary> public bool IsVirtualMachine() { return _virtualMachines.Contains(GetHardwareIdentifier()); }

Finns en del virus som är medvetna om dom körs under en VM för att undvika upptäckt.
Länkar in en stackoverflow länk som förklarar grundläggande hur det funkar
http://stackoverflow.com/questions/39533/how-to-identify-that-youre-running-under-a-vm

Visa signatur

Intel i7 2600K @ 4.8 GHz | Asus P8Z68-V Pro | Corsair Vengeance 1600mhz 24gb | 512gb SSD | MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kimpur:

Jag tror det mer handlar om att Windows har blivit en del av de flesta människors uppväxt med datorer.
En gammal vana. Medans Linux är det där "svåra" OS:et, som man lär skriva en hel mening för att öppna t.ex ett program.

Fel. Det krävs mer för att få Windows att fungera, än OSX och Linux tillsammans. Ta sedan antal virus och liknande i åtanke och du har allting svart- på vitt. Det enda Windows har, är DirectX, allt annat vinner alternativa OS på.

Jag hoppas innerligt att nästa Windows faller lika hårt som Windows 8 gör - av ren skadeglädje.

...och att OpenGL används mer av utvecklare...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Fel. Det krävs mer för att få Windows att fungera, än OSX och Linux tillsammans. Ta sedan antal virus och liknande i åtanke och du har allting svart- på vitt. Det enda Windows har, är DirectX, allt annat vinner alternativa OS på.

Jag hoppas innerligt att nästa Windows faller lika hårt som Windows 8 gör - av ren skadeglädje.

...och att OpenGL används mer av utvecklare...

Skickades från m.sweclockers.com

På windows behöver man iaf inte kompilera program för att kunna köra dem och köra 50 kommandon innan det fungerar. Det är bara att ladda ner installationsfilen och köra den. Linux UI är dessutom väldigt klumpigt jämfört med windows imo. Sedan måste man hålla på och greja med permissions för filer och sånt i linux vilket man kanske inte orkar hålla på med hela tiden så fort man ska hantera filer.

Att utvecklare borde använda OpenGL mer håller jag dock med om och dessutom borde hårdvarutillverkarna satsa på att göra ordentliga drivers till sina produkter för linux så kanske det kan bli ett alternativ till windows även för spel ifall man gillar linux mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reaperishere:

På windows behöver man iaf inte kompilera program för att kunna köra dem och köra 50 kommandon innan det fungerar. Det är bara att ladda ner installationsfilen och köra den. Linux UI är dessutom väldigt klumpigt jämfört med windows imo. Sedan måste man hålla på och greja med permissions för filer och sånt i linux vilket man kanske inte orkar hålla på med hela tiden så fort man ska hantera filer.

Att utvecklare borde använda OpenGL mer håller jag dock med om och dessutom borde hårdvarutillverkarna satsa på att göra ordentliga drivers till sina produkter för linux så kanske det kan bli ett alternativ till windows även för spel ifall man gillar linux mer.

Jag vet inte vad det är för ruskiga Linux distar du har råkat installera, men du har verkligen valt något udda. Windows använder sig av ett administratörskonto som standard, vilket är direkt korkat och högst troligt den största anledningen till alla problem Windows har. Nämn gärna en bråkdel av de 50 kommando du måste köra för att installera något i Linux, det hade varit intressant att veta hur krångligt du gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Fel. Det krävs mer för att få Windows att fungera, än OSX och Linux tillsammans. Ta sedan antal virus och liknande i åtanke och du har allting svart- på vitt. Det enda Windows har, är DirectX, allt annat vinner alternativa OS på.

Jag hoppas innerligt att nästa Windows faller lika hårt som Windows 8 gör - av ren skadeglädje.

...och att OpenGL används mer av utvecklare...

Skickades från m.sweclockers.com

Vänligen utveckla hur det är svårare att få Windows att fungera än "OSX och Linux tillsammans".

Virusen kommer även att följa plattformen som har flest användare....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Vänligen utveckla hur det är svårare att få Windows att fungera än "OSX och Linux tillsammans".

Virusen kommer även att följa plattformen som har flest användare....

Jag kan ta ett personligt exempel;

Notera att jag är inte ute efter dispyter, jag bara diskuterar.

Nu senast fick jag installera om datorn, Windows 8.1, på ett Asus Z97 Mark 1. Sju poster i enhetshanteraren med hårdvara som saknade drivrutiner. Där är mitt första påstående.

Bäst av allt, det saknades till och med drivrutiner till nätverkskortet, så jag fick koppla in en extern dvd-spelare för att kunna installera det från skivan som medföljde.

Därefter fick jag skapa ett konto som inte hade direkta administratörsrättigheter (för barnens skull).

Sen har vi alla omstarter som krävs för drivrutinerna, Windows Update, antivirusprogram...efter ungefär fyra timmar var det klart.

Installerade samtidigt OSX 10.10 GM2 på min Macbook Pro Retina Late 2013.

Klart på 12 minuter, allting fungerade och för att barnen ska kunna installera något krävs ett administratörslösenord som bara jag har.

Du har delvis fel på punkten att virus följer ett populärt OS. Det är i princip alltid användaren som sprider det, av ren okunskap (och via administratörskonto).

Nu senast dök det upp ett virus till OSX, för att dra ett exempel. Där var det användare som installerat piratkopierad mjukvara och på så sätt fått virus - återigen, användaren.

Jag hoppas dock att Windows 10 blir bättre än Windows 8/8.1, det hade varit ett lyft för båda användare och Microsoft själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag kan ta ett personligt exempel;

Notera att jag är inte ute efter dispyter, jag bara diskuterar.

Nu senast fick jag installera om datorn, Windows 8.1, på ett Asus Z97 Mark 1. Sju poster i enhetshanteraren med hårdvara som saknade drivrutiner. Där är mitt första påstående.

Bäst av allt, det saknades till och med drivrutiner till nätverkskortet, så jag fick koppla in en extern dvd-spelare för att kunna installera det från skivan som medföljde.

Därefter fick jag skapa ett konto som inte hade direkta administratörsrättigheter (för barnens skull).

Sen har vi alla omstarter som krävs för drivrutinerna, Windows Update, antivirusprogram...efter ungefär fyra timmar var det klart.

Installerade samtidigt OSX 10.10 GM2 på min Macbook Pro Retina Late 2013.

Klart på 12 minuter, allting fungerade och för att barnen ska kunna installera något krävs ett administratörslösenord som bara jag har.

Du har delvis fel på punkten att virus följer ett populärt OS. Det är i princip alltid användaren som sprider det, av ren okunskap (och via administratörskonto).

Nu senast dök det upp ett virus till OSX, för att dra ett exempel. Där var det användare som installerat piratkopierad mjukvara och på så sätt fått virus - återigen, användaren.

Jag hoppas dock att Windows 10 blir bättre än Windows 8/8.1, det hade varit ett lyft för båda användare och Microsoft själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Att OSX har drivrutinerna klara för en mac-installation säger väl sig självt lite och att det inte blir likadant för "PC" är en trade-off vi får göra när vi bygger datorer som om de vore lego.

Och du behövde inte vänta på några OSX-uppdateringar för att du körde in allra senaste versionen

MEN, en sak jag tycker moderkortstillverkare borde göra är att inkludera drivrutinerna på ett USB-minne, istället för en DVD-skiva. ASUS har ju sedan ett rätt smidigt installationsverktyg för drivrutiner, så det är ju inte som så att man behöver böka i enhetshanteraren för att få allt att rulla sedan.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Skrivet av Segas:

Fel. Det krävs mer för att få Windows att fungera, än OSX och Linux tillsammans. Ta sedan antal virus och liknande i åtanke och du har allting svart- på vitt. Det enda Windows har, är DirectX, allt annat vinner alternativa OS på.

Jag hoppas innerligt att nästa Windows faller lika hårt som Windows 8 gör - av ren skadeglädje.

...och att OpenGL används mer av utvecklare...

Skickades från m.sweclockers.com

Det säger väl mer om DIN okunskap än något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Fel. Det krävs mer för att få Windows att fungera, än OSX och Linux tillsammans. Ta sedan antal virus och liknande i åtanke och du har allting svart- på vitt. Det enda Windows har, är DirectX, allt annat vinner alternativa OS på.

Jag hoppas innerligt att nästa Windows faller lika hårt som Windows 8 gör - av ren skadeglädje.

...och att OpenGL används mer av utvecklare...

Skickades från m.sweclockers.com

Är du på riktigt?
Det är väl klart det finns virus till windows när det används på nästan 90% av världen datorer.

Och det där jag har markerat bevisar ju bara ännu en gång vilket omoget troll du är.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Det säger väl mer om DIN okunskap än något annat?

Minst sagt.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023