Samsung rättar läshastighetsproblem i SSD 840 EVO

Permalänk
Melding Plague

Samsung rättar läshastighetsproblem i SSD 840 EVO

SSD-enheten Samsung SSD 840 Evo lider av prestandadegradering vid läsning av gammal data, men nu har Samsung som tidigare utlovat en lösning på ingång.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter bra. Bara problemet inte återkommer.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Skönt, men vill gärna se samma uppdatering för 840 basic (ej EVO).

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Finns ingen uppdatering via Magician än. När dyker den upp?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Bra de aggerade relativt snabbt ändå

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Skönt, men vill gärna se samma uppdatering för 840 basic (ej EVO).

Då är vi två, även om min inte känns slö alls eller ser ut att vara det i test.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se skillnaden på testresultat, har medvetet inte gjort någon manuell fix för att se hur den klarar "vanilla" degradering.

Skrivet av NodCommander:

Finns ingen uppdatering via Magician än. När dyker den upp?

Skrivet av Artikeln:

Samsungs verktyg 840 Evo Performance Restoration Tool har hittills enbart skickats till utvalda medier och väntas dyka upp för nedladdning under veckan.

Antagligen inte innan verktyget kommer...

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Ska bli kul att se skillnaden på testresultat, har medvetet inte gjort någon manuell fix för att se hur den klarar "vanilla" degradering.

Antagligen inte innan verktyget kommer...

Hoppsan. Den biten missade jag

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Så lösningen är alltså att programmera firmware att skyffla runt data lite då och då? Jag tycker inte det låter som en bra idé då TLC redan lider av dålig livslängd som det är. Men å andra sidan kanske inte folk som köper enheter med TLC förväntar sig att enheten ska funka i mer än 2-3 år, och då blir det ju ett icke-problem. Själv håller jag mig ifrån TLC, oavsett tillverkare. Helt klart värt de extra hundringarna för att få minnesceller med äkta kvalitet och hållbarhet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Samsung SSD 840 EVO Performance Restoration Software

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/samsungs...

Dock bara för Windows än så länge.

Permalänk
Medlem

Hur gammal är gammal data? Min är nu fyra månader och är helt felfri.

Permalänk
99:e percentilen
Citat:

Huruvida samma problem gäller äldre modellen Samsung SSD 840 (utan Evo) är i dagsläget okänt. Samsung väljer i dagsläget att fokusera på Evo-varianten, trots att vissa användare rapporterar om liknande bekymmer även för föregångaren. Det är således inte känt när och om en lösning för den äldre enheten kan tänkas hitta ut.

Riktigt dåligt, Samsung. Köper jag en SSD som systemdisk till min laptop förväntar jag mig inte att få upplevelsen av en HDD – ja, siffrorna ljuger verkligen inte:

Notera speciellt accesstiderna.

Har alltid rekommenderat Samsung-SSD:er och varit direkt avgörande för ett dussin köp av 840/Evo, men efter det här debaclet får ni allt jobba på om ni vill återfå förtroendet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Seriöst. Det ser ju ut som om Samsung helt missat data retention biten. Och denna bör ju kunna ersätta statisk wear leveling som alltså inte heller gör sitt jobb. Varför annars ser t.ex. graferna från HDtune ut som en hårddisk... Jag förmodar då att datat borde ligga mer jämnt utspridd över hela driven om controllern gör det den ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så lösningen är alltså att programmera firmware att skyffla runt data lite då och då?

Vad får du det ifrån? Verktyget är ju separat från firmwaren.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Vad får du det ifrån? Verktyget är ju separat från firmwaren.

"This only occurs if the data was kept in its initial cell without changing, and there are no symptoms of reduced read performance if the data was subsequently migrated from those cells or overwritten."

Verktyget är dessutom inte alls separat, utan innehåller en firmware-uppdatering, står det.

"För att lösa problemet har Samsung släppt verktyget Performance Restoration Tool, som arbetar i två steg. Först uppdateras firmware på Samsung 840 Evo till version EXT0CB6Q, varpå systemet startas om för att återställa prestandan till dess forna glans. Processen behöver bara utföras en gång och är icke-destruktiv, det vill säga bör inte påverka den information som finns lagrad på enheten."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att de släpper till 840 Basic också, jag har precis samma problem som EVO användarna.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk

Min SSD ser inte heller riktigt frisk ut heller, eller? Den dippar ju under 100 MB/s vilket är sämre än mina HDDs. Värt att köra samsungs reparationsprogram?

http://www.ladda-upp.se/bilder/nzltodvhlepsj/

Permalänk
Medlem

Att skyffla runt data är ju en konsekvens av wear leveling, inget märkligt med det. Jag är snarare brydd över utebliven skyffling.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mysman:

Att skyffla runt data är ju en konsekvens av wear leveling, inget märkligt med det. Jag är snarare brydd över utebliven skyffling.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, fast normalt behöver man inte skyffla runt data "för att den varit skriven på samma cell för länge" som i det här fallet, utan det handlar ner om att se till att skriva till de lediga celler med minst antal skrivningar, så att cellerna slits så jämt som möjligt. Så det har att göra med cellernas livslängd och inte läsprestanda. Men nu får de dessutom lägga till i beräkningen hur länge data varit skriven till en cell, och flytta den om den legat "för länge" vilket borde ge extra write amplification och förkorta livslängden, vilket är extra dåligt för just TLC.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Funkar detta "Performance Restoration Tool" på Linux också?

Permalänk
Medlem

Kommer inte köpa mera 840 EVO oavsett, det kommer blir Pro vi nästa köp. (Skulle köpte flera 830 innan den modellen försvann )

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så lösningen är alltså att programmera firmware att skyffla runt data lite då och då? Jag tycker inte det låter som en bra idé då TLC redan lider av dålig livslängd som det är. Men å andra sidan kanske inte folk som köper enheter med TLC förväntar sig att enheten ska funka i mer än 2-3 år, och då blir det ju ett icke-problem. Själv håller jag mig ifrån TLC, oavsett tillverkare. Helt klart värt de extra hundringarna för att få minnesceller med äkta kvalitet och hållbarhet.

Enligt http://techreport.com/review/25889/the-ssd-endurance-experime... så ska enheten klara iaf 100TB innan man ens får omflyttade sektorer, och 500TB+ utan att gå sönder.
Så om vi räknar, 100% full disk, 250GB ska skrivas om, säg var annan vecka (extremfall, skulle tro det är närmare 1 gång/mån baserat på när felet börjar visa sig), så ca 25 gånger per år.
25*250=6,25 TB per år, så är det 16 år innan den ens nått 100TB gränsen bara för absolut värsta fall omskrivningarna.
I mer troligt fall är det 500TB, 1 gång/mån och ca 50% fylld disk vilket skulle ge ca 300 år...

Jag vågar påstå att det är som att hälla en hink vatten i havet... visst fyller det på, men det lär inte direkt höja nivån.

Permalänk
Inaktiv

Oerhört glad att jag inte slösade mina pengar på en TLC-disk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Enligt http://techreport.com/review/25889/the-ssd-endurance-experime... så ska enheten klara iaf 100TB innan man ens får omflyttade sektorer, och 500TB+ utan att gå sönder.
Så om vi räknar, 100% full disk, 250GB ska skrivas om, säg var annan vecka (extremfall, skulle tro det är närmare 1 gång/mån baserat på när felet börjar visa sig), så ca 25 gånger per år.
25*250=6,25 TB per år, så är det 16 år innan den ens nått 100TB gränsen bara för absolut värsta fall omskrivningarna.
I mer troligt fall är det 500TB, 1 gång/mån och ca 50% fylld disk vilket skulle ge ca 300 år...

Jag vågar påstå att det är som att hälla en hink vatten i havet... visst fyller det på, men det lär inte direkt höja nivån.

Fast nu glömmer du bort fenomenet Write amplification helt. Din kalkyl stämmer bara om host writes och skrivningar till SSD'n har ett 1:1-förhållande vilket aldrig händer. http://en.wikipedia.org/wiki/Write_amplification

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo, fast normalt behöver man inte skyffla runt data "för att den varit skriven på samma cell för länge" som i det här fallet, utan det handlar ner om att se till att skriva till de lediga celler med minst antal skrivningar, så att cellerna slits så jämt som möjligt.

Det var det jag menade att statisk wear leveling utförs normalt sätt inte längre utan har ersatts av data retention algoritmerna. Endera av dessa måste utföras regelbundet på alla SSD, oavsett teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har de bekräftat att den nya firmwaren faktiskt skyfflar data fram och tillbaka eller är detta bara era spekulationer?
Av det jag kan utläsa i nyheten så körs optimeringen en gång. Men det står ingenting om vad själva firmwaret gör.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Äh jag har en basic 500 GB och jag ångrar inte köpet. Den är väldigt snabb och när jag köpte den var det en riktigt bra affär. Idag hade jag kanske köpt något från Crucial men då hade de inget nice vad jag minns

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWE|OggE:

Funkar detta "Performance Restoration Tool" på Linux också?

Kommer i slutet av månaden enligt denna sida.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag blir mer orolig för det faktum att Samsung verkar använda TLC minnen i sd kort vilket de bekräftat till Anandtech.
http://www.anandtech.com/show/7928/samsung-releases-standard-...
Frågan är om de också använder TLC i de fasta minnena i mobiler och plattor, många är ju oerhört telefonminnesberoende och låter bilder och annat ligga i dem och om personlig info försvinner så är det mycket värre än att operativsystem och installerade program inte fungerar i en dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast nu glömmer du bort fenomenet Write amplification helt. Din kalkyl stämmer bara om host writes och skrivningar till SSD'n har ett 1:1-förhållande vilket aldrig händer. http://en.wikipedia.org/wiki/Write_amplification

Nej jag glömmer inte bort det. Detta är enhetens egna omskrivning av data. Den bryr sig inte om vad det är, inget i filsystemet måste ändras, ingen information ska skrivas slumpmässigt, så WA är så låg som den kan fås. Den skriver om informationen en gång, utan ändring.
Om något så är det just denna typ av Wear leveling som är närmast 1.0 WA. Även om du räknar 2x så är det ändå 8-150 år, vilket helt vansinnigt mycket.