Permalänk
Medlem

Vilket moderkort

Ska köpa en Intel processor 1150 socket men vilket moderkort ska jag köpa? Z97 men vilket av alla. Tänkt runt 700-800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Ska köpa en Intel processor 1150 socket men vilket moderkort ska jag köpa? Z97 men vilket av alla. Tänkt runt 700-800

Vilken cpu har du tänkt dig?
Vilken formfaktor? Atx, mATX, mITX etc etc.
Önskemål angående crossifre/sli kompatibilitet etc?

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Skrivet av Wizook:

Ska köpa en Intel processor 1150 socket men vilket moderkort ska jag köpa? Z97 men vilket av alla. Tänkt runt 700-800

Lite dåligt med information du ger....men för den ekonomin finns det inte så mycket att hänga i julgranen. Du har bara ett urval av ca 4st moderkort att välja. Billigaste Asrock 97M Anniversary (750:- på Webhallen). Jag föreslår att du öppnar prisjakt.nu och knappar in dina förutsättningar (mATX/ATXmITX?) och ser vad du får för pengarna. Sedan kan det ju vara av intresse att veta VILKEN CPU du tänkt. Pentium? i5? En K-processor etc för att kunna ge bättre råd.

Mitt råd är i a f att spara ihop lite till pengar och köpa ASUS Z97-A (1229:- på CDON just nu), så att du har utvecklingsmöjligheter och inte begränsar dig i onödan.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

i7 4790k, spelar ingen roll med atx eller ett atx mini, kommer inte köra crossfire, sli heller. Men Varför är ASUS Z97-A så mycket bättre än Asrock 97M Anniversary?

Permalänk
Skrivet av Wizook:

i7 4790k, spelar ingen roll med atx eller ett atx mini, kommer inte köra crossfire, sli heller. Men Varför är ASUS Z97-A så mycket bättre än Asrock 97M Anniversary?

Asrock 97M Anniversary är direktspescat för Pentium G3258 (den upplåsta modellen) och överklockning av den processorn, den skall enligt uppgift klara av Core (i3, i5, i7) processorer också.
Skall du inte köra SLI/Crossfire spelar det nog inte så stor roll. Har själv ingen egen erfarenhet av Asrockkortet, men någon annan har det kanske här på forumet. Det är dock ett budget kort i segmentet, det skall man vara medveten om. Asus Z97-A är ett midrange kort som har fått mycket bra rescentioner (har ett själv och kan bara understyrka). Jag ljuger nog inte om jag tror att väldigt många här på forumet sitter på just det moderkortet (och av den anledningen).

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Om du ska köra i7 4790K säger jag som surgubben ASUS Z97-A det Bioset är bättre anpassat för den processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Om du ska köra i7 4790K säger jag som surgubben ASUS Z97-A det Bioset är bättre anpassat för den processorn.

Varför är de bättre än ett moderkort för 800kr z97 gigabyte, msi eller asrock. Jag tänkte kanske köra på ett atx mini också. Är de någon skillnad mellan ett atx eller atx mini?? Sedan så tänker jag INTE överklocka någonting. Inte tills jag behöver i alla fall.

Men kommer mitt gtx 970 + i7 ha bättre prestanda på ett asus z97 - A istället för ett z97 gigabyte eller nå annat z97 i prisklassen 800-900kr. I så fall kan jag tänka mig köpa ett asus - z97-A men ändas då.

Permalänk
Skrivet av Wizook:

Varför är de bättre än ett moderkort för 800kr z97 gigabyte, msi eller asrock. Jag tänkte kanske köra på ett atx mini också. Är de någon skillnad mellan ett atx eller atx mini?? Sedan så tänker jag INTE överklocka någonting. Inte tills jag behöver i alla fall.

Men kommer mitt gtx 970 + i7 ha bättre prestanda på ett asus z97 - A istället för ett z97 gigabyte eller nå annat z97 i prisklassen 800-900kr. I så fall kan jag tänka mig köpa ett asus - z97-A men ändas då.

Jag förstår inte varför du skall köpa en K-processor om du inte skall överklocka?

Det hela handlar om balans mellan komponenter, det är ingen idé att köpa en toppnotch CPU och sätta den i en lågbudget moderkort tillsammans med ett övre midrange grafikkort. Jag skulle kunna säga att du kastar pengar i sjön. Det är ingen som säger att du MÅSTE köpa Z97-A, det finns andra moderkort av Gigabyte, MSI och Asrock. Problemet jag ser är väl den dåliga balansen. Det är som att slänga in en Formel 1 motor i en Fiat Uno om du förstår jämförelsen, samtidigt som man säger att man bara skall köra på 1 ans växel.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wizook:

Varför är de bättre än ett moderkort för 800kr z97 gigabyte, msi eller asrock. Jag tänkte kanske köra på ett atx mini också. Är de någon skillnad mellan ett atx eller atx mini?? Sedan så tänker jag INTE överklocka någonting. Inte tills jag behöver i alla fall.

Men kommer mitt gtx 970 + i7 ha bättre prestanda på ett asus z97 - A istället för ett z97 gigabyte eller nå annat z97 i prisklassen 800-900kr. I så fall kan jag tänka mig köpa ett asus - z97-A men ändas då.

Vilken datorlåda ska du ha? Man väljer ATX, Micro-ATX eller Mini-ITX beroende på datorlådans storlek. ATX Mini finns ej.

Det fungerar att använda Micro-ATX i en ATX-låda, men du får fler funktioner med ett större moderkort såsom USB-portar, SATA-portar, PCI-Express osv.