Vilken Androidtelefon ska rädda mig i från iOS?

Permalänk
Medlem

Vilken Androidtelefon ska rädda mig i från iOS?

yo! Letar efter en ny lur som kan ersätta min iPhone 5S jag sitter på just nu. Alla telefoner jag kollat på har saker jag vill ha men ofta saker jag inte vill ha också. Är nog mest sugen just nu på en Oneplus One, eller en Moto X (2014) men tycker det är synd att den ligger på över 1 cm i tjocklek. Vill gärna ha en lur som är tunnare än så. Sneglat på iPhone 6/6+ mest för att dom är så tunna, men vill ju byta till android innerst inne..

vill ha prestanda och tunna kanter runt skärmen, att mobiltelefonen ser bra ut är självklart en aspekt jag kollar på. Nexus 6 har otroligt trevliga specs men känns lite onödigt med QHD just nu och sen åter igen till tjockleken... över 1 cm! Skärmstorleken är lockande dock, men telefonen i sig är ju väldigt stor också, satsar kanske hellre på en telefon runt 5" ...

Vad rekommenderar ni?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag och frugan bytte ifrån iPhone till galaxy s5 och är faktiskt riktigt nöjd med valet.

Varit väldigt insatt i Apple i många år och varit skribent för en större apple sida här i sverige men valde ändå s5 denna gång. Men visst har lagt ner just telefon intresset och har den mest till surf, ringa och sms nu för tiden

Visa signatur

Mobil: Samsung galaxy s5
Surfplatta: iPad 4
Dator: Acer Aspire E1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickius:

Jag och frugan bytte ifrån iPhone till galaxy s5 och är faktiskt riktigt nöjd med valet.

Varit väldigt insatt i Apple i många år och varit skribent för en större apple sida här i sverige men valde ändå s5 denna gång. Men visst har lagt ner just telefon intresset och har den mest till surf, ringa och sms nu för tiden

Har hört mycket bra om 5San men har samtidigt ingen lust ALLS att skaffa en då jag tycker designen är tråkig och uttjatad. Har faktiskt inte en enda tanke på att köpa en s5 just bara för detta. Mycket hellre en Note 4 i såna fall!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Xperia Z3?

Permalänk
Ljusskygg

OnePlus One

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Galaxy Alpha eller Note 4 skulle jag tagit, men det finns ju väldigt många att välja på. Kläm och känn på några i en mobilaffär.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

one plus one verkar riktigt nice, men annars nya samsung galaxy s5 eller Alpha verkar sjukt nice.

Permalänk
Medlem

Lurar som är mellan 5-6 Tum som jag kan rekommendera i den ordningen jag skriver dem:
Sony Xperia Z3, OnePlus One, Samsung Glaxy Note 4, LG G3.

Lurar som är mellan 4,5-4,9999 Tum som jag kan rekommendera i den ordningen jag skriver dem:
Sony Xperia Z3 Compact, Samsung Galaxy Alpha, HTC One (M7).

Verkar säkert lite enkelspårigt. Men Sony har faktiskt verkligen lyckats med sina telefoner detta året. Xperia Z3 Compact är en helt sjukt bra vardags telefon som har ett batteri som räcker i upp till 4 dagar, 2 dagar klarar den lätt när man använder den flera timmar om dagen. Sen är den vattentålig så perfekt nu i höst när man blir dränkt av allt regn.

Men Compact'en är inget prestanda monster, den har kraft så den räcker till allt man kan tänka sig, men ska man sätta sig och spela massa 3D spel så halkar den efter. Då kanske man ska titta på Samsung Galaxy Alpha om man vill ha en liten telefon, men man får mindre än halva batteritiden.

Ska man ha en media telefon så hade jag kört på antingen Z3'an eller Note 4'an. Båda har kraft så det räcker men man får leva med ett större format. De är lite bulkiga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

oneplus one eller väntar du på nexus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

yo! Letar efter en ny lur som kan ersätta min iPhone 5S jag sitter på just nu. Alla telefoner jag kollat på har saker jag vill ha men ofta saker jag inte vill ha också. Är nog mest sugen just nu på en Oneplus One, eller en Moto X (2014) men tycker det är synd att den ligger på över 1 cm i tjocklek. Vill gärna ha en lur som är tunnare än så. Sneglat på iPhone 6/6+ mest för att dom är så tunna, men vill ju byta till android innerst inne..

vill ha prestanda och tunna kanter runt skärmen, att mobiltelefonen ser bra ut är självklart en aspekt jag kollar på. Nexus 6 har otroligt trevliga specs men känns lite onödigt med QHD just nu och sen åter igen till tjockleken... över 1 cm! Skärmstorleken är lockande dock, men telefonen i sig är ju väldigt stor också, satsar kanske hellre på en telefon runt 5" ...

Vad rekommenderar ni?

Jag skulle valt någon av dessa telefonerna om jag skulle köpa en Androidlur:
Nexus 6 - Google telefonen
Sony Xperia Z3 - Vattentålig
One Plus One - Cyanogenmod

Möjligen Sony Xperia Z3 compact om de andra telefonerna känns för stora.

Förövrigt så har jag en One Plus One sedan några månader tillbaka och jag är jättenöjd.
Mvh

Permalänk
Medlem

Något som är värt att tänka på är att Motorolas telefoner har en konvex baksida. Nexus 6 är 3,8 mm på det tunnaste stället och precis över centimetern (10,1 mm) på det tjockaste. Den nedre delen av telefonen samt sidorna är alltså något tunnare än den övre delen vilket borde göra att telefonen inte känns särskilt klumpig i handen. Jag skulle snarare se det som en ergonomisk fördel då din hand inte är platt som en stekspade.

Permalänk

Sony är den enda mobilen som ger samma känsla som IPhone i handen.. HTC går också på kvalitetssystem nu.
Frågar du mig hade det varit Sony Z2 eller Z3.. Eller HTC M8 om du inte tycker om glas i baksidan.. Samsung är inget man blir nöjd med gällande byggkvalitet om man kommer från IPhone, Allt förstördes efter Galaxy S2 när det kommer till kvalitetssystem hos Samsung.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KhuderMosavi:

Sony är den enda mobilen som ger samma känsla som IPhone i handen.. HTC går också på kvalitetssystem nu.
Frågar du mig hade det varit Sony Z2 eller Z3.. Eller HTC M8 om du inte tycker om glas i baksidan.. Samsung är inget man blir nöjd med gällande byggkvalitet om man kommer från IPhone, Allt förstördes efter Galaxy S2 när det kommer till kvalitetssystem hos Samsung.

Skickades från m.sweclockers.com

HTC har alltid hållit en hög kvalitetskänsla på sina high-end telefoner, före Sony började med det skulle jag säga.

Note 4 är värst i de flesta aspekter. Metallram och läder-lik baksida gillas.

Permalänk
Medlem

Är du lite fixerad vid utseendet hos en gammal iPhone kanske en lur på 5" som Xiaomi Mi4 är något. Har ingen själv, bara sneglat åt det hållet åt tjejens vägnar innan hon till slut skaffade sig en iPhone 6. Den har skärm på 5" och under cm tjock, nackdel för mig var att den inte hade möjlighet till minneskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KhuderMosavi:

Sony är den enda mobilen som ger samma känsla som IPhone i handen.. HTC går också på kvalitetssystem nu.
Frågar du mig hade det varit Sony Z2 eller Z3.. Eller HTC M8 om du inte tycker om glas i baksidan.. Samsung är inget man blir nöjd med gällande byggkvalitet om man kommer från IPhone, Allt förstördes efter Galaxy S2 när det kommer till kvalitetssystem hos Samsung.

Skickades från m.sweclockers.com

HTC har alltid hållit en hög kvalitetskänsla på sina high-end telefoner, före Sony började med det skulle jag säga.
Jag skulle inte gå på en Z3 med Snapdragon 801, det ryktas redan om Z4 otroligt nog... http://www.gsmarena.com/sony_xperia_z4_specs_reportedly_leak_...

Note 4 är värst i de flesta aspekter. Metallram och läder-lik baksida gillas. S5 är veterligen en bra allround mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

HTC har alltid hållit en hög kvalitetskänsla på sina high-end telefoner, före Sony började med det skulle jag säga.
Jag skulle inte gå på en Z3 med Snapdragon 801, det ryktas redan om Z4 otroligt nog... http://www.gsmarena.com/sony_xperia_z4_specs_reportedly_leak_...

Note 4 är värst i de flesta aspekter. Metallram och läder-lik baksida gillas. S5 är veterligen en bra allround mobil.

Dock bör man testa touch-wiz innan i så fall! Alldeles för mycket plotter för min del!

z3, m8 eller oneplusone faller min röst på!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Nexus 5 är väl en trevlig lur också?

Permalänk
Medlem

Beroende på vilken prisklass du väljer. Men under 3500 kr så skulle jag ta en Nexus 5 med 32GB minne, behöver du inte så mycket så ligger 16GB i runt 2700 kr.
Går du upp lite i pris så skulle jag ta en Sony Z3 Compact som är en kalas lur för 4700 kr ny.
Dessa 2 ligger under 5" i skärmstorlek.
Vill du ha en större och dyrare telefon så skulle jag gå för Iphone 6 eller Sony Z3 med olika fördelar åt båda håll. Eller Note 4 som kommer snart som kommer ha den bästa hårdvaran. Men den är också ganska dyr precis som Iphone 6. Z3 är ju lite billigare.

Men i slutändan så är det du och din smak som ska säga sitt. Gå och känn på lurarna och välj den som tilltalar dig mest.

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem

Har bestämt mig nu. Nexus 6

Visa signatur