Använder du "surround lägen" när du spelar?

Permalänk
Medlem

Använder du "surround lägen" när du spelar?

Jag undrar bara hur vanligt det är och vad folket tycker om dem här "bio" och "surround" lägena som finns på allehanda ljudkort och headsets(usb). Själv tycker jag de inte funkar överhuvudtaget, de bara lägger till en massa eko så det låter helt konstigt, men det är kanske bara jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag undrar bara hur vanligt det är och vad folket tycker om dem här "bio" och "surround" lägena som finns på allehanda ljudkort och headsets(usb). Själv tycker jag de inte funkar överhuvudtaget, de bara lägger till en massa eko så det låter helt konstigt, men det är kanske bara jag?

Jag körde länge utan 7.1 på mitt G430. Men efter jag satt igång det kan jag omöjligen gå tillbaka till stereo. Enorm skillnad.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Jag undrar bara hur vanligt det är och vad folket tycker om dem här "bio" och "surround" lägena som finns på allehanda ljudkort och headsets(usb). Själv tycker jag de inte funkar överhuvudtaget, de bara lägger till en massa eko så det låter helt konstigt, men det är kanske bara jag?

När jag kör i högtalare (5.1) kör jag med det påslaget...låter riktigt bra i spel (Sound Blaster ZxR).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk

7.1 dobly digital virtual surruond eller vad dom kör med, USCH, ljudet får typ bara diskant känns det som, låter som att det är folk på hela cs kartan och man blir bara förvirrad. Nää tack.

Permalänk
Medlem

Har inte utvecklarna lyckats med ett bra ljudspår så blir der inte bättre med en g4m1ng effekt på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Jag undrar bara hur vanligt det är och vad folket tycker om dem här "bio" och "surround" lägena som finns på allehanda ljudkort och headsets(usb). Själv tycker jag de inte funkar överhuvudtaget, de bara lägger till en massa eko så det låter helt konstigt, men det är kanske bara jag?

Nej verkligen inte, mjukvarusurround låter fruktansvärt illa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Precis som TS så undviker jag personligen mjukvaror som påverkar/ändrar ljudet (T.ex. surroundljud skapat i mjukvaran, Basförstärkning eller mjukvara EQ av olika slag) då jag tycker att surroundljud skapat i mjukvaran förvränger ljudet och får det att låta burkigt (Har testat det med Realtek kort, Xonar XD, samt ett Soundblaster kort och använder ingen av dom idag) och EQ brukar ha en tendens att förstöra harmonin i ljudet, alltså färga ljudet, Basförstärkning ska vi inte ens tala om :P. Jag har den inställning att man får använda sig av hårdvara om man inte tycker om ljudprofilen, alltså om man tycker om bas så får man se till att hörlurarna man köper har en profil som lutar åt det, man kan även köpa AMP/DAC som kan hjälpa en att få ljudet man är ute efter.
Har EQ i mitt ljudsystem men dessa är inte simulerade i mjukvaran utan skapas i två kretsar i min AMP (ICAN Nano) dessa är enligt mig rätt smakfulla finjusterade EQ kretsar, 3D=ger känslan av ett större 3d utrymme och Xbass=hjälper basen utan att ”förstöra den”, Den hjälper de lägsta registrerarna och försöker inte förstärka den utan vill göra den mer precis, djup och slagkraftig.
Använder vanligt stereo ljud i min hörlurar och ljudplaceringen i spel är perfekt, tror inte någon mjukvara kan återskapa samma upplevelse (Om man tänker på kvalitet av ljudplaceringen, inte ljud kvaliteten som garanterat är sämre då mjukvaran förvränger ljudet, testa lite "binaural sound" i stereo och jämför det med virtuellt surroundljud).

Använder en Beyerdynamic T90 öppen hörlur och det som förvånade mig mest med dessa var hur bra de presterade i alla låtar (genrer) jag har testat dom med, de är verkligen allround och plöjer igenom allt och är rolig att lyssna på all sorts musik i.

De skiner extra mycket när de spelar upp live musik (T.ex. tamacun av rodrigo y gabriela, 1+1 Cover by Leah McFall eller valfri live platta, hotel california från when hell freezes over, ahhh) då det nästan känns som man är på plats när man sitter i sin fåtölj och lyssnar, även instrumentalmusik och klassisk musik kan återges på ett mycket naturligt vis där man hör vad som skapar ljuden samt vart ljuden kommer ifrån, vilket avspeglar sig i spel liksom annan musik.
Som DAC använder jag en iFi IDSD Nano och har den kopplad till en iFi ICAN Nano som fungerar som en AMP. Använder det med en laptop det är därför jag valde Nano serien. Enkel, liten och smidig samt portabel. Det är bara att koppla in den med USB till datorn, koppla ihop dosorna med en liten 3,5mm-3,5mm och sist koppla in T90 i 6,3mm, ICAN håller i ca 70h! IDSD i ca 10h, (IDSD går dock ladda direkt genom USB om man så vill men går alltid på batteriet, men för att ladda ICAN så behöver man tyvärr koppla in den till enfas hemma) så det är laptopen som sätter begränsningen men är dock aldrig långt ifrån en strömkälla med datorn. De sitter ihop med medföljande gummiband, gummiplatta (ligger mellan dom) samt gummifötter för dosan som är underst så är det som att ha en enhet.

Jag skulle beskriva ljudet som rent, kontrollerat/snärtigt och öppet, samt ofärgat med en avgrundsdjup bas som är väldigt kraftfull utan att färga, ett väldigt klar midrange och ett riktig imponerande detaljerat högt register. Rent generellt så låter de faktiskt väldigt roligt för att vara så precisa och ofärgade och skulle inte vilja förstöra det med någon mjukvara ;).

Men med det sagt så kan jag förstå att det finns fördelar med dessa program också då inte alla har "riktiga" hörlurar eller ordentlig utrustning och dessa program är inte skapade med precis ljudåtergivning i åtanke utan ljudplaceringen i spel. Jag tycker att det är bra att det finns ett alternativ för alla då mjukvara för surroundljud finns gratis att hämta från Razer vilket är roligt för alla som vill ha det eller bara testa på. Jag tycker att man får testa sig själv fram då "bra" ljud är olika från person till person, när man kommer upp i högre prisklasser så är det mest ljudprofiler mellan de olika företagen som man väljer mellan :). Vad du än gör köp inga hörlurar bara för att det står att de har 7.1/5.1 ljud då det bara är ett försäljningsknep till de oinvigda, även om du köper ett par hörlurar där det står surroundljud i namnet eller boxen de kommer i så är det oftast bara mjukvara det handlar om och det är precis som jag skrev innan gratis att ladda hem från Razer och använda med vilka lurar som helst. Ok måste avsluta texten nu :D, hur som helst så är ljud mest en smakfråga då det tydligen finns många som accepterar ljudprofilen och gillar det som dessa program skapar och det är inget fel med det. Om du gillar det du hör vem ska då ifrågasätta din smak, kör på det som känns rätt för dig (Y).

Länk - http://www.razerzone.com/surround

MVH Koffe

(Btw tagit lite från en annan tråd jag skrev i, tagit material från mig själv alltså )

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem

Jag kör alltid med Creative SBX Pro Studio surround när jag spelar och även till viss musik. Har ett Soundblaster Z som jag för det mesta använder med ett par Sennheiser H650 och ibland med Corsair SP2500 högtalare. Tycker SBS Pro Studio surround ger en trevlig effekt i spelen. Gillade dock varken surroundljudet i mitt gamla Asus-ljudkort eller Razers gratisprogramvara. Det är uppenbarligen skillnad på hur tillverkarna tillämpar surroundeffekten.

Använder även Creatives equalizer för att boosta den djupaste basen i FPS-spel. Det beror inte på att mina hörlurar är dåliga (tvärtom) utan att jag gillar när det pangar på ordentligt i ex. Crysis 3 eller Wolfenstein: The New Order.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bascule666:

Jag kör alltid med Creative SBX Pro Studio surround när jag spelar och även till viss musik. Har ett Soundblaster Z som jag för det mesta använder med ett par Sennheiser H650 och ibland med Corsair SP2500 högtalare. Tycker SBS Pro Studio surround ger en trevlig effekt i spelen. Gillade dock varken surroundljudet i mitt gamla Asus-ljudkort eller Razers gratisprogramvara. Det är uppenbarligen skillnad på hur tillverkarna tillämpar surroundeffekten.

Använder även Creatives equalizer för att boosta den djupaste basen i FPS-spel. Det beror inte på att mina hörlurar är dåliga (tvärtom) utan att jag gillar när det pangar på ordentligt i ex. Crysis 3 eller Wolfenstein: The New Order.

Exakt...Z-kortens surround-"effekt" låter mycket bättre än andra korts. Beträffande EQ't brukar jag göra likadant.
Att vara ute efter så neutralt ljud som möjligt när man spelar är bara trams, det är ju så fet upplevelse som möjligt man är ute efter

Visa signatur

///M4

Permalänk
Rekordmedlem

Inte spelsurround via hörlurar, men gärna riktigt surround via ett seriöst hembiosystem när man spelar, det är trevligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Exakt...Z-kortens surround-"effekt" låter mycket bättre än andra korts. Beträffande EQ't brukar jag göra likadant.
Att vara ute efter så neutralt ljud som möjligt när man spelar är bara trams, det är ju så fet upplevelse som möjligt man är ute efter

Helt rätt! Fet upplevelse slår allt!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

Nej, låter klumpigt och jag har inte alls koll vart fiender är (FPS).

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Helt rätt! Fet upplevelse slår allt!

Håller med :), "fet?" en bra ren ljudupplevelse med en stark bas är att föredra i spel/film, men en stark bas behöver inte betyda att man behöver en EQ/Basförstärkning för att framhäva den, om man har hyfsad utrustning så ska basen finnas där och vara stark och precis utan att färga resten av ljud spektrumet. Ville bara säga detta då de flesta verka tro att ett balanserat ljud är lika med basfattigt, men det skulle förstöra balansen eller hur?

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Rekordmedlem

Ett balanserat ljud är definitivt inte basfattigt tvärt om, det ska kunna spela upp bas på ett bra sätt när det ska finnas bas, balanserat innebär att det varken överdriver eller tar bort bas (eller nått annat register) det är skitskoj att spela i en bra hembio, alla borde prova det inte bara för ljudet utan även för att känna på upplevelsen med en 2m bild eller större.

Jag har däremot svårt med fejkat surroundljud i spel men när man har riktigt surround via högtalare av anständig kvalitet och inte nått pluttigt datorljudsystem och hör var saker låter så ger det helt klart en extra dimension till spelandet.

Jag har kanske haft tur som inte behöver tänka på om ljudet hörs i rummet eller inte, det lilla jag spelar gör jag via högtalarsurround, hörlurar är bara för musiklyssning men gärna lurar tillsammans med ett par bra subbar när man ska finlyssna i stereo.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.