Datorn startar inte men allt ser OK ut.

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte men allt ser OK ut.

Har min dator i sign som hade stänkt av sig när jag kom hem.

Var hem efter jobbet och allt var frid och fröjd datorn fungerade hur bra som.
Far sedan iväg på afterwork med jobbet. Kommer hem idag och den har stänkt av sig och startar inte.

Har provat allt tycker jag. När man stoppar i strömkabel lyser moderlkortet upp som det ska men trycker man på knappen så händer inget. Inga felkoder eller att fläktarna försöker snurra. Det är totalt noll bevis på liv förutom att man ser att nätaggregatet ger ström till både moderkort och grafikkortet. Ska prova med ett annat nätaggregat imorgon men tycker inte att det borde vara fel på det när det lyser och visar att det inte är totalt dött.

Skulle vilja ha tips på saker som kan ha hänt och vad man kan göra för att fixa det.

Permalänk
Skrivet av Hcz:

Har min dator i sign som hade stänkt av sig när jag kom hem.

Var hem efter jobbet och allt var frid och fröjd datorn fungerade hur bra som.
Far sedan iväg på afterwork med jobbet. Kommer hem idag och den har stänkt av sig och startar inte.

Har provat allt tycker jag. När man stoppar i strömkabel lyser moderlkortet upp som det ska men trycker man på knappen så händer inget. Inga felkoder eller att fläktarna försöker snurra. Det är totalt noll bevis på liv förutom att man ser att nätaggregatet ger ström till både moderkort och grafikkortet. Ska prova med ett annat nätaggregat imorgon men tycker inte att det borde vara fel på det när det lyser och visar att det inte är totalt dött.

Skulle vilja ha tips på saker som kan ha hänt och vad man kan göra för att fixa det.

koppla ur all kring utrustning som inte behöver vara i.
processorn har ju intern grafikkrets och moderkortet har HDMI kontakt ? testa utan grafikkortet.

ett nätagg kan ge ström även fast det är fel på den.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

koppla ur all kring utrustning som inte behöver vara i.
processorn har ju intern grafikkrets och moderkortet har HDMI kontakt ? testa utan grafikkortet.

ett nätagg kan ge ström även fast det är fel på den.

Har provat med bara strömsladd i och utan grafikkort men lila dött för de. Jag är nog inne också på att det kan vara nätaggregatet.

Permalänk
Skrivet av Hcz:

Har provat med bara strömsladd i och utan grafikkort men lila dött för de. Jag är nog inne också på att det kan vara nätaggregatet.

är det gammalt ? garanti ? har det blivit mera fel tycker ja du kan kräva kompensation från Corsair. ett nätagg ska inte "döda" datorn.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

är det gammalt ? garanti ? har det blivit mera fel tycker ja du kan kräva kompensation från Corsair. ett nätagg ska inte "döda" datorn.

Allt är köpt 26/2 -14 från inet. Är det fel på agget kommer Corsair få ett reklamations ärende 😜

Ska prova med ett annat agg imorgon så ser man om det är fel på mitt AX860 och om de har dödat några andra komponenter.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att ström knappen har gått sönder. Det hände mig ett tag sedan. Testa att starta den genom att använda något ledande som till exempel en skruvmejsel. Du använder då bara skruvmejseln på de två pins som sitter på moderkortet och används utav startknappen för ditt chassi.

Visa signatur

Reason keeps escaping.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedPanda:

Kan vara så att ström knappen har gått sönder. Det hände mig ett tag sedan. Testa att starta den genom att använda något ledande som till exempel en skruvmejsel. Du använder då bara skruvmejseln på de två pins som sitter på moderkortet och används utav startknappen för ditt chassi.

Har provat det och startknappen som finns på moderkortet. Så det är inte de som är problemet. 😔

Permalänk
Medlem

Prova med ett annat nätaggregat och den starta direkt. Sedan prova jag att sätta till baka mitt AX860 och då fungera den igen. =/
Har inte flyttat datorn eller gjort nått den har stått fint på mitt datorbord.
Kan ha varit nån kontakt som var lite glapp eller satt dåligt.
Får låta den stå på nu när man ska bort på kurs i 3 dagar så ser man om den lever när man kommer hem

Permalänk
Skrivet av Hcz:

Prova med ett annat nätaggregat och den starta direkt. Sedan prova jag att sätta till baka mitt AX860 och då fungera den igen. =/
Har inte flyttat datorn eller gjort nått den har stått fint på mitt datorbord.
Kan ha varit nån kontakt som var lite glapp eller satt dåligt.
Får låta den stå på nu när man ska bort på kurs i 3 dagar så ser man om den lever när man kommer hem

finns det nån speciell anledning varför du låter datorn stå på om du nu åker bort ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

finns det nån speciell anledning varför du låter datorn stå på om du nu åker bort ?

Datorn hade slagit av sig när jag kom hem utan att jag har suttit vid den. Så tänkte se om samma sak händer igen.
Om man vill kan man sätta den på folding så den gör nån nytta =P

Permalänk
Skrivet av Hcz:

Datorn hade slagit av sig när jag kom hem utan att jag har suttit vid den. Så tänkte se om samma sak händer igen.
Om man vill kan man sätta den på folding så den gör nån nytta =P

hoppas du har hemförsäkring, utbrända lägenheter pga fel i elektronik är ju inte direkt ovanligt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644