[PROBLEM] Asus Radeon R9 280x - AMD Catalyst installation

Permalänk

[PROBLEM] Asus Radeon R9 280x - AMD Catalyst installation

Hej

Har nyligen byggt ihop en egen dator. Men Grafikkortet hittas inte p.g.a. drivrutinerna inte är installerade. De här drivrutinerna ska jag ju få från AMD's webbsida. Men i installationen Catalyst så får jag ett felmeddelande där det står "Application Install: install package failure!"

Jag har sökt och sökt efter lösningar på det här problemet och följt gudier men verkar inte hjälpa. Det är fullt möjligt att jag har gjort något fel i instruktionerna men har gjort de om och om igen.

Jag testade att installera de här drivrutinerna till min brors Dator också (med mitt nya Grafikkort i) och det funkade finfint, inga problem där.

Jag tror inte att de är någon brist på ström då jag har ett: Corsair CX600M 600W Nätagg. Dock så har jag kontakterna till grafikkorted från samma sladd. Alltså det går från Nätagg -> 6 + 2 pin och 6 pin som går in i grafikkortet. Men antar att det inte borde vara ett problem för jag har för mig att alla sladdar som går från Nätaggen är pralellkopplade.

Bör även nämna att jag inte får någon bild över huvud taget när jag sätter i DVI sladd eller HDMI i kortet. Så blir tvingad att sätta in den i moderkortets uttag. Det bör inte vara något fel på moderkortet heller eftersom mitt gamla grafikkort funkade i det.

Mina datorspecs är:
Grafikkort - Asus Radeon R9 280x
Nätagg - Corsair CX600M 600W
Moderkort - Asus B85-Plus
Processor - Intel Core i5 4460 3,2GHz Socket 1150 Box

Permalänk
Medlem

Du ska ta ström från två sladdar. Inte göra en grenkoppling.

Att du inte kan installera dina drivrutiner kan mycket väl vara just att du inte har din skärm kopplad till ditt kort.

Så först måste vi lösa ditt problem med att du inte får bild på det.

Kan du börja med att koppla två sladdar till ditt grafikkort?
Stödjer ditt moderkort detta grafikkort? Ibland behövs en uppgradering av Bios.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Testa att koppla ström till grafikkortet med den andra kabeln. Om grafikkort fungerar och får ström så ska det fungera att koppla bildskärmen till grafikkortet. Kanske nätaggregatet är trasigt eller så ger kontakterna dålig kontakt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Okej då har jag ett till problem, jag beställde mitt nätagg från net2world.com och jag fick bara med 4 sladdar till nätagget varan EN av dem är en sådan sladd som man drar till grafikkorter.
Vet någon av er ifall och vart man kan köpa till extra sådana sladdar.

Det här var det jag fick med till nätagget...http://www.net2world.se/n%C3%A4tdel--600w---corsair-cx600m-mo... som ni kan se så är den enda sladden som funkar till Grafikkortet den till vänster. Trodde man skulle få med dubbla mängden sladdar som det stod på bilden på Prisjakt.nu

Kort sagt, jag är en sladd kort när det gäller det här och tänkte att det kändes skumt att det fortfarande är ett ounyttjat uttag i Nätagget

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fill98chill:

Okej då har jag ett till problem, jag beställde mitt nätagg från net2world.com och jag fick bara med 4 sladdar till nätagget varan EN av dem är en sådan sladd som man drar till grafikkorter.
Vet någon av er ifall och vart man kan köpa till extra sådana sladdar.

Det här var det jag fick med till nätagget...http://www.net2world.se/n%C3%A4tdel--600w---corsair-cx600m-mo... som ni kan se så är den enda sladden som funkar till Grafikkortet den till vänster. Trodde man skulle få med dubbla mängden sladdar som det stod på bilden på Prisjakt.nu

Kort sagt, jag är en sladd kort när det gäller det här och tänkte att det kändes skumt att det fortfarande är ett ounyttjat uttag i Nätagget

Har inte denna kabel två PCI-e 6+2 kopplingar? Behöver du mer än två? Det är inget fel på att denna har två kontakter då den endast har en 12V lina.
Dock så är det lite snålt av Corsair att enbart ha två PCI-e kopplingar på ett så starkt nätagg.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Ok, bara för att klargöra: det är inte du som grenat kontakten? Alltså orginal-sladden från nätaggregatet sätts in i en utgång i agget och har två st 6+2 pin i andra änden? För isf är det inga problem.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av fill98chill:

Hej

Har nyligen byggt ihop en egen dator. Men Grafikkortet hittas inte p.g.a. drivrutinerna inte är installerade. De här drivrutinerna ska jag ju få från AMD's webbsida. Men i installationen Catalyst så får jag ett felmeddelande där det står "Application Install: install package failure!"

Jag har sökt och sökt efter lösningar på det här problemet och följt gudier men verkar inte hjälpa. Det är fullt möjligt att jag har gjort något fel i instruktionerna men har gjort de om och om igen.

Jag testade att installera de här drivrutinerna till min brors Dator också (med mitt nya Grafikkort i) och det funkade finfint, inga problem där.

Jag tror inte att de är någon brist på ström då jag har ett: Corsair CX600M 600W Nätagg. Dock så har jag kontakterna till grafikkorted från samma sladd. Alltså det går från Nätagg -> 6 + 2 pin och 6 pin som går in i grafikkortet. Men antar att det inte borde vara ett problem för jag har för mig att alla sladdar som går från Nätaggen är pralellkopplade.

Bör även nämna att jag inte får någon bild över huvud taget när jag sätter i DVI sladd eller HDMI i kortet. Så blir tvingad att sätta in den i moderkortets uttag. Det bör inte vara något fel på moderkortet heller eftersom mitt gamla grafikkort funkade i det.

Mina datorspecs är:
Grafikkort - Asus Radeon R9 280x
Nätagg - Corsair CX600M 600W
Moderkort - Asus B85-Plus
Processor - Intel Core i5 4460 3,2GHz Socket 1150 Box

Bilder tack , enligt din förklaring har du kopplat rätt isf är det RMA som gäller.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

Bilder kommer i eftrrmiddag när jag är hemma från skolan, Jag har skickat tillbaka gragikkortet en gång redan, de säger att det funkar utan problem.

Nej det är inte jag som har grenat själv det var så från början.
Jag ser även ingen anledning till att det imte ska funka till mitt moderkort

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Hmm, ja då borde det verkligen inte vara strömförsörjningen det är fel på. Men även utan drivrutiner installerade ska du kunna få bild från grafikkortet - annars hade det varit svårt för dem som inte har bildutgång på moderkortet

Om exakt samma grafikkort fungerade i en kompis dator är det inte heller fel på det. Har du testat om ett annat grafikkort fungerar i din dator? Jag skulle tro att felet ligger antigen i ditt moderkort alt. att du monterade kortet/sladdarna till kortet fel när du testade det.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Hmm, ja då borde det verkligen inte vara strömförsörjningen det är fel på. Men även utan drivrutiner installerade ska du kunna få bild från grafikkortet - annars hade det varit svårt för dem som inte har bildutgång på moderkortet

Om exakt samma grafikkort fungerade i en kompis dator är det inte heller fel på det. Har du testat om ett annat grafikkort fungerar i din dator? Jag skulle tro att felet ligger antigen i ditt moderkort alt. att du monterade kortet/sladdarna till kortet fel när du testade det.

Mitt riktigt gamla NVIDIA grafikkort funkade utan problem. Satte sedan in det nya på samma plats med samma strömsladd bara att jag tog den extra 6 pin kontakten som satt på sladden till det extra uttaget

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av fill98chill:

Mitt riktigt gamla NVIDIA grafikkort funkade utan problem. Satte sedan in det nya på samma plats med samma strömsladd bara att jag tog den extra 6 pin kontakten som satt på sladden till det extra uttaget

Men om grafikkortet fungerade fint i en annan dator så borde det ju inte heller vara fel på det. Om det inte är så att du råkat missa att trycka in kortet i PCIE-platsen ordentligt (det har hänt även mig) eller inte fått i sladdarna ordentligt så låter det verkligen som att det isf är något fel på nätagget.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ska inte grafikkortet ha ström från två 8-pin kontakter då? Då fungerar det inte med en 6-pin kontakt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Det du borde göra är att testa om ett annat grafikort som har två strömkontakter fungerar i din dator med ditt nätaggregat.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Byggde en maskin i somras med ett CX600M och man fick med alla PCIE-kablar man behövde, i mitt fall 6+8 pin men bägge kontakterna hade 6+2 om jag behövt det.

Permalänk

http://filipsoderstrom.imgur.com/all/ där är bilder på nätagg och moderkort och grafikkort

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Ska inte grafikkortet ha ström från två 8-pin kontakter då? Då fungerar det inte med en 6-pin kontakt.

Tror inte det, Det finns ett uttag för just 6 pin och ett annat brevid för 8 pin

Permalänk
Skrivet av fill98chill:

Mitt riktigt gamla NVIDIA grafikkort funkade utan problem. Satte sedan in det nya på samma plats med samma strömsladd bara att jag tog den extra 6 pin kontakten som satt på sladden till det extra uttaget

Har du haft ett nvidia-kort i förut? Har du i så fall avinstallerat dom drivrutinerna?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

Har du haft ett nvidia-kort i förut? Har du i så fall avinstallerat dom drivrutinerna?

Även om så vore fallet ska man få bild när datorn bootar oavsett drivrutiner. Det är först när Windows startas som drivrutinerna påverkar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av heffaklumpmamma:

Har du haft ett nvidia-kort i förut? Har du i så fall avinstallerat dom drivrutinerna?

Ja, datorn var helt ny från början så inga drivrutiner från NVIDIA i början

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Hmm, ja då borde det verkligen inte vara strömförsörjningen det är fel på. Men även utan drivrutiner installerade ska du kunna få bild från grafikkortet - annars hade det varit svårt för dem som inte har bildutgång på moderkortet

Om exakt samma grafikkort fungerade i en kompis dator är det inte heller fel på det. Har du testat om ett annat grafikkort fungerar i din dator? Jag skulle tro att felet ligger antigen i ditt moderkort alt. att du monterade kortet/sladdarna till kortet fel när du testade det.

Stöd för AMD Quad-GPU CrossFireX™-teknik Hittade jag på Asus hemsida så ja tror det borde stödjas

Permalänk

Har du senaste drivrutinerna till moderkortet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av fill98chill:

Stöd för AMD Quad-GPU CrossFireX™-teknik Hittade jag på Asus hemsida så ja tror det borde stödjas

Visst, det ska stödjas. Men det kan hu vara fel på ditt moderkort. Har du provat att uppdatera moderkortets bios?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Visst, det ska stödjas. Men det kan hu vara fel på ditt moderkort. Har du provat att uppdatera moderkortets bios?

Ja, jag uppdaterade BIOS för ett par dagar sedan och det löste det inte tyvärr