Ny lägenhet, hur löser jag nätverket?

Permalänk
Medlem

Ny lägenhet, hur löser jag nätverket?

Har flyttat till en ny lägenhet. Har fiber inkopplat i lägenheten från Telia och har fått ett telia-modem/router.
Jag behöver ha trådat nätverk in i en kontorsdel. Det går inte att dra kabel från fibermodemet och in i kontoret då det inte finns plats eller utrymme att göra det snyggt. Jag har en Asus RT-N56U att tillgå.
Vad är mina alternativ?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

WIfi fast det förstod du förmodligen själv.

Permalänk
Medlem

som sagt wifi med 56U som du kanske kan ha relativt när rummet så du får bra fart?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Gå via elnätet med hjälp av t ex detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1286683

Permalänk
Medlem

Nätverk som går via elnätet? Brukar väl bra ifall både router och rum ligger på samma fas. Och helt okej annars också.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Du kan alltid göra det snyggt, det handlar inte om det utan kostnad och tid du måste lägga ned, eller hur? Du kan köra trådlöst men helst vill man inte det i lägenhet med fiber eftersom du har troligtvis grannar som även kör trådlöst. Oftast de blir det störningar och dåliga hastigheter så det beror helt på vilka krav du har och vad du skall använda internet till inne på kontoret.

Permalänk
Medlem

Har fiber men jag kör trådlöst till det mesta. Har dock en kabel dragen till vardagsrummet och sen en switch där som mac minin, mediaspelaren och förstärkaren är inkopplad i. Kör trådlöst på mina andra 2 datorer och andra prylar. Har inga problem alls med prestandan.

Undrar varför du måste ha kabel till en kontorsdator? Flyttar du en massa stora filer eller?

Permalänk
Medlem

En borrhammare är det du söker för att dra det snyggt
Bara att gå igenom väggen, smidigare kan det inte bli.

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk

Jag har precis samma router och för mig fungerar det bra i en 56m2 stor lägenhet.
Kör WiFi till min stationära PC tillsammans med en bra ISP, kommer då upp i cirka 95/95mbit/s fastän jag betalar för 100/100mbit/s.

Visa signatur

The Beast:|4770K|ASUS Z97M-PLUS|ASUS GTX 970 Strix|Crucial Ballistix 2x8GB| Seagate Barracuda 2TB|Evo 840 120GB|BitFenix Phenom M|EVGA Supernova G2 750W|
Periphials: Mionix Castor |CM Storm QuickFire Rapid MX Brown|Plantronics RIG 500HD|

Permalänk
Medlem

Det är ingen kontorsdator, bara rummet som kallas det, vi kan kalla det spelrum istället. Behöver kabel till en switch eftersom jag ska ha mitt xbox där inne, o jag har ingen lust att köpa till en grej så att det blir trådlöst, den är rätt så dyr. Dessutom ska jag koppla in en nas också.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Vägg > router > Trådlöst > dator och Xbox?
.................|
..............Nas

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Du har ju svarat dig själv... det går inte

Citat:

Jag behöver ha trådat nätverk in i en kontorsdel. Det går inte att dra kabel från fibermodemet och in i kontoret då det inte finns plats eller utrymme att göra det snyggt.

behöver trådat men går inte att dra tråd...

Permalänk
Medlem

Konstig fråga om du bestämt dig för att det bara finns ett svar som dessutom inte är acceptabelt.

Kolla med en elektriker och dra ett par CAT bland elkablarna. Det är sällan omöjligt att lösa.

Eller dra längs väggarna, och eventuellt genom en vägg och snygga upp med kabelränna. I princip aldrig omöjligt.

Permalänk
Medlem

Min tanke var om det gick att "fånga upp" den trådlösa signalen som finns med min router eller något annat och sedan dra kabel från den.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Min tanke var om det gick att "fånga upp" den trådlösa signalen som finns med min router eller något annat och sedan dra kabel från den.

En sådan isåfall

http://www.inet.se/produkt/5404453/asus-ea-n66-n900-dual-band

Finns billigare så klart men ville visa vad du behöver

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

En sådan isåfall

http://www.inet.se/produkt/5404453/asus-ea-n66-n900-dual-band

Finns billigare så klart men ville visa vad du behöver

Så den funkar så som jag vill att den ska funka?
Men måste koppla in en switch till den om jag ska koppla mer än en enhet till den? Eller ska jag koppla in routern?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Ta valfri router. Sätt den i spelrummet. Sätt den i repeater läge och dra en kabel från den till xbox och dator. Done.

Repeater läger fångar upp den trådlösa signalen och skickar den vidare. Wifi eller kabel.

Dock rekommenderar jag att du ringer Telia å låser upp Telia routern å sätter en ny bredvid den. För originalet är extremt dåligt. Kallas för att brygga routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Min tanke var om det gick att "fånga upp" den trådlösa signalen som finns med min router eller något annat och sedan dra kabel från den.

Det går, men du har fortfarande problemet i störningar från grannar som använder Wifi.

Om du nu ska köra på en trådlös repeater kan jag rekommendera att köra den på 5GHz bandet och hoppas på att dina grannar inte är så tekniska att dom också har skaffat sån utrustning.

Permalänk
Medlem

Har läst lite om det, vissa säger att det inte går att brygga den medan andra inte nämner det. Så vad gäller? Någon som vet?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Det går jätte bra att brygga den. 100%. Men man kan inte göra det själv. man MÅSTE ringa in till telia så de låser upp en spärr i routern för att detta ska vara mjöligt.

Sedan kan man koppla på en riktig router med kabel mellan å använda det wifi nätverket istället.

Telias orginal router, tro det eller ej. klarar max 60mbit trådlöst :O. Med andra ord inte ens n 300 eller n 150 som är standard på allt från 199kr routrrar och uppåt.

Har telia själv som leverantör å fixar mycket sådant här på jobbet.

Så köp en till router för att det ska bli bra, ställ tex asusen i dit spelrum å köp en standard router. eller en vettig router. typ dlink cloud "DIR850AC". och ha den ovanpå din telia router eller bredvid. I dlink routern sätter du sedan din nas eller hårddisk. Dlinks egna mjukvara är supersmidigt att använda. Ditt egna moln var du än är i världen eller på mobilen/plattan.

Sen kan jag varmt rekommendera att du installerar merlin firmware i din asus router. om du inte vill ha en "så dyr" router som dlinken. å har asusen vid telia routern ist.

Permalänk
Medlem

Upptäckte idag att jag har tele/internet/tv uttag i sonens rum som ligger vägg i vägg med "spelrummet".
Möjligt att dra en kabel därifrån till en switch i "spelrummet"?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem

Eller ska jag helt enkelt dra en kabel från sonens rum till min Asus router och sedan kablar från den?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

Kolla med en elektriker och dra ett par CAT bland elkablarna. Det är sällan omöjligt att lösa.

En liten information gällande nätverkskablar bland elkablar. Om du menar att dra nätverket infällt i väggarna, i samma rör som elinstallationen, så är inte detta tillåtet. Kan vara bra att känna till, så att inte någon får för sig att börja peta in närverkskablarna i elrören.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas Epradius:

En liten information gällande nätverkskablar bland elkablar. Om du menar att dra nätverket infällt i väggarna, i samma rör som elinstallationen, så är inte detta tillåtet. Kan vara bra att känna till, så att inte någon får för sig att börja peta in närverkskablarna i elrören.

Kanske drar elektrikerna det i en egen kanal. I min lägenhet gjorde en riktigt seriös elektriker detta, och jag vet inte om det var i existerande kanal eller en ny iof. Har aldrig hört att det är problem eller otillåtet, utan bara trångt.

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

Kanske drar elektrikerna det i en egen kanal. I min lägenhet gjorde en riktigt seriös elektriker detta, och jag vet inte om det var i existerande kanal eller en ny iof. Har aldrig hört att det är problem eller otillåtet, utan bara trångt.

I en utanpåliggande/separat kanal går det utmärkt. Jag fattade det som att du menade att dra det ihop med elkablarna.

Du skrev "...dra ett par CAT bland elkablarna. Det är sällan omöjligt att lösa."
".... Eller dra längs väggarna, och eventuellt genom en vägg och snygga upp med kabelränna..."

Det var därför jag tolkade det som att du menade att dra det inne i väggarna i samma rör som elen. Det är inte tillåtet. Och var det en seriös elektriker som gjorde installationen så är det ingen fara. Då drog han det inte på det sätt som jag trodde du menade. För det är inte tillåtet att förlägga svagströmskabel på det sättet tillsammans med infälld elinstallation.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.