Permalänk
Medlem

Konstiga nätverksproblem

Tjena!

Har väldigt konstiga nätverksproblem. det hela började med att min flickvän spelade Sims 4 via origin, datorn frös och startades om.
När jag kom in i windows igen så hade jag ingen uppkoppling mot nätverket, "no network cable connected".

Installerade om till senaste drivrutiner(realtek 8.19) samt uppgraderade bios, och det fungerade. (detta på mitt asrock z77-extreme4-M och en linksys router)

Allting fungerade frid och fröjd i någon dag, tills att samma problem hände igen. dock krashade inte datorn denna gången, utan nätverkskortsdrivrutinerna slutade fungera, installerade om till senaste igen, startade om så fungerade det.

Någon dag senare när jag startar upp datorn, så är det problem med senaste drivrutinerna, det fungerar inte. backar till windows ceritifierade drivrutinerna (realtek 8.0.1) och då fungerade det, tills omstart.

bestämmer mig för att installera om windows helt och hållet, det fungerar i en dag.

Samma problem nästan varje gång jag startar datorn. Bestämmer mig för att jag inte riktigt orkar med felsökningen, så jag köper ett nytt moderkort(asus 8Z77-V LX, samma realtek nätverkskort) och en ny router (asus rt-n56u)

Installerar allt det nya och det fungerar, i cirka två timmar. sen kommer EXAKT samma problem tillbaka med nytt moderkort, andra nyinstallationen av windows.

Har inga problem med andra maskiner i hushållet, och vet inte riktigt vart jag ska vända mig nu, kommer köpa in en ny nätverkskabel till datorn under dagen idag och se om det hjälper till. Har för tillfället kopplat in ett dlink trådlöst pci nätverkskort, och det verkar rulla på utan problem.

Har ni några ideér på vad jag kan ta mig till?

Speccs:
se signatur, förutom moderkortet vilket är bytt.

Permalänk
Hedersmedlem

Plockat bort överklockningen? Testat minnet? Provat annat nätagg (instabila spänningar kan ge många olika fel)? Alla moderkortsdrivrutiner installerade?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Hade kanse vart bättre att testa ny sladd innan allt annat

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

Hade kanse vart bättre att testa ny sladd innan allt annat

Aldrig varit med om att en defekt nätverkskabel fryser datorer så att det krävs omstart, därför tror jag att det är fler fel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Plockat bort överklockningen? Testat minnet? Provat annat nätagg (instabila spänningar kan ge många olika fel)? Alla moderkortsdrivrutiner installerade?

Uppdaterat alla drivrutiner till nätverkskortet, nollade bios/uefi två gånger, har inte testat minnerna och har inget annat agg liggandes. Men ska nog köra en memtest ikväll när jag kommer hem.

Ska försöka leta rätt på ett till nätagg också, hur stor chans tror du att det är nätagget som strular?

Skrivet av Rugbyspelaren:

Hade kanse vart bättre att testa ny sladd innan allt annat

Ja, jobbar ju med detta och har aldrig vart med om att det är kabeln som är strulet när det börjar fungera efter ominstallation av drivrutinerna, därför tänkte jag inte på det

Kabeln i sig har inte blivit rörd alls så har väldigt svårt att tror att det är den, men nu blir det inköp iaf, orkar inte med mer strul