Skumt meddelande med tillhörande länk.

Permalänk
Medlem

Skumt meddelande med tillhörande länk.

Tjenare, nyligen så mottog min flickvän ett meddelande på sin iPhone från avsändaren "NytMedelan" och inget nummer.

I detta meddelande stod det följande: "Du mottog (1) nytt fotomeddelande. Klicka här för att se mig" - sedan en länk.

Jag trodde att det var något peddo först så jag tog mobilen och klickade på länken, blev då derigerad till en coopsida som verkade vara legit, där det stod att min flickväns nummer hade blivit utvalt som en vinnare utav 10.000 kr att handla på coop för, tävlingen arrangerades utav ett tyskt företag vid namn planet49 . Det fanns en ruta där man kunde fylla i sin mail och namn, man kunde även kolla villkor, om företaget och sponsorer. Därför verkade allt vara relativt legit och hade ett trovärdigt upplägg. Men jag tänkte ändå att det var en scam så jag klickade bort det och gav tillbaks mobilen.

Men kommer sedan på att jag glömde läsa några spalter och säkerheten och får tillbaks mobilen , klickar ännu en gång på länken och derigeras då till "media-fire.org" och en sida som heter video-stripe där man kunde se på film och registrera ett gratis konto och se hela filmer. Alltså en streamingtjänst.

Så orginallänken var borta ..? Det stod även att erbjudanted skulle gälla fram till 23:59.

Så då är ju frågan till er här, om någon har varit med om något liknande eller om ni vet vad detta kan vara. Jag tror ju att det var en scam men kan inte förklara hur länken kan ändras på 20 sekunder i ett skickat meddelande. Länken var följande http:/bit.ly/1tFeLd* (* är en antingen en siffra eller bokstav, skriver inte med den utav säkerhetssjäl, om det nu skulle vara en skadelänk eller liknande, ni kan pma mig om den riktiga länken)

Så vad kan detta vara, scam, på skoj eller på riktigt? Sen hur kan en länk som inte förändras ändå förändra webbplatsen? Hur kan avsändaren inte ha ett nummer?

Tack på förhand.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Dyker upp skumma sms som utlovar det ena och andra "om man bara klickar pap en länk" , skulle aldrig få för mig att klicka på detta utan raderar skräpet i annan jag läst det !

Klickar du på länken så vet de dessutom att du tagit emot skiten så de kan skicka mer !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.