Göra sladdansluten nätverk prio 1 i windows 7

Permalänk

Göra sladdansluten nätverk prio 1 i windows 7

Hej.

Jag har både trådlöst och trådat nätverk inkopplat i datorn. Prio 1 är just nu trådlöst nätverk. Går det att ändra inställningar på Win 7 så att sladdanslutet blir prio 1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strike_formation:

Hej.

Jag har både trådlöst och trådat nätverk inkopplat i datorn. Prio 1 är just nu trådlöst nätverk. Går det att ändra inställningar på Win 7 så att sladdanslutet blir prio 1?

http://superuser.com/questions/247601/make-windows-7-ignore-w...

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Tack för länken. Testade byta prio och ändra gränsmåttsvärde. Fortfarande väljer den det trådlösa. :/

Enligt route print så är den med måttet 1998 högst upp och den med 2 på andra plats. :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av strike_formation:

Tack för länken. Testade byta prio och ändra gränsmåttsvärde. Fortfarande väljer den det trådlösa. :/

Enligt route print så är den med måttet 1998 högst upp och den med 2 på andra plats. :S

Prova att avinstallera drivrutinerna till det trådade nätverket och installera om dem igen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av strike_formation:

Tack för länken. Testade byta prio och ändra gränsmåttsvärde. Fortfarande väljer den det trådlösa. :/

Enligt route print så är den med måttet 1998 högst upp och den med 2 på andra plats. :S

Vad?
Måttet är vad som gäller, inte vad som står högst upp.
Metric är helt enkelt värdet datorn tittar på. Ju lägre Metric, desto mer prioriterad är den anslutningen.

Dvs, mellan metric 2 och metric 1998 så kommer den att välja metric 2.

Permalänk

Den prioriterar inte lägsta måttet på 2 (sladd) utan på 1998 (wifi) istället.

Tror nog jag låter det vara. Tar ändå bara 3 klick att frånkoppla det trådlösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strike_formation:

Den prioriterar inte lägsta måttet på 2 (sladd) utan på 1998 (wifi) istället.

Tror nog jag låter det vara. Tar ändå bara 3 klick att frånkoppla det trådlösa.

Kan du ta några screenshots på hur dina inställningar ser ut och lägga upp? Är det korrekt inställt så borde det fungera på rätt sätt. Har du provat att installera om drivrutinerna till trådade nätverkskortet och sedan kolla upp inställningarna för metric igen?

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Varför inte helt enkelt inaktivera det trådlösa nätverkskortet istället (eller används det till något)?

Kontollpanelen > Nätverks och delnings inställningar > Ändra adapter inställningar > högerklicka på trådlösa nätverket och välj inaktivera

OBS, är inte säkert att benämningarna ovan stämmer då det är vad jag gissar vad de skulle kunna kallas i den svenska versionen, då jag använder engelska versionen av Win7

Permalänk
Medlem
Skrivet av strike_formation:

Den prioriterar inte lägsta måttet på 2 (sladd) utan på 1998 (wifi) istället.

Tror nog jag låter det vara. Tar ändå bara 3 klick att frånkoppla det trådlösa.

Det låter extremt märkligt - är du säker?

Lägst metric är lägst kostnad och är alltid den valda vägen.
Om din dator väljer dyraste vägen så är det generalknas, installera om skiten.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Det låter extremt märkligt - är du säker?

Lägst metric är lägst kostnad och är alltid den valda vägen.
Om din dator väljer dyraste vägen så är det generalknas, installera om skiten.

Japp, den väljer dyraste vägen:

.204 är wifi
.207 är sladd

Har båda inkopplat för att jag ibland använder trådlösa och ibland med sladd. Sladden går genom hallens golv så den är lite störig, därför tas den bort ibland. Wifi är ok, men jag litar inte helt på den vid t.ex bankärenden etc. Den kanske tappar anslutning mitt i transaktionen. Eller om sladden råkar gå av när nån går förbi så kan wifi agera backup.

Men tycker ändå att den borde prioritera sladdanslutet även om ominstallation kanske löser det.