Permalänk
Medlem

Stendöd dator.

Hej, jag behöver lite tips och råd angående min dator.
Satt och skulle precis till och spela en dota 2 men innan jag han starta spelet så sten dog datorn. försökte starta datorn en 3-4 gånger men fick absolut ingen som helst reaktion från datorn (ingen fläkt som började snurra eller något tecken på att den ville starta).
Öppnade upp datorn och började kolla i burken för och se om någon slad har trillat ur eller liknande, men kan inte hitta något sådant fel heller.
Jag provade att använda en sån där penna som lyser om ström går igenom delen den berör (nepp kan inte den fakkmana termen för detta verktyget). Det går ström igenom PSU'n och reset och på knappen på modekorete lyser och slocknar även när PSUn stängs av (tänkte att det kanske var batteriet på modekortet som höl dessa 2 knappar lysande).
Så jag undrar lite grann om någon annan har varit med om liknande problem, eller om någon har en ide på vad felet kan vara. Värt att tillägga är att jag har tyvär inte dator delar tillgängliga för att använda och felsöka med.
Så vore tacksam för all hjälp som jag kan tänkas få.

Tack på för hand Mvh Nemty.

Permalänk
Medlem

Testa att tjuvstarta nätagget genom att sätta ett gem mellan svart och grön. Finns guide för detta i nätaggsforumet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Ett nytt nätagg behöver du köpa enligt mig.

Visa signatur

$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemty:

Hej, jag behöver lite tips och råd angående min dator.
Satt och skulle precis till och spela en dota 2 men innan jag han starta spelet så sten dog datorn. försökte starta datorn en 3-4 gånger men fick absolut ingen som helst reaktion från datorn (ingen fläkt som började snurra eller något tecken på att den ville starta).
Öppnade upp datorn och började kolla i burken för och se om någon slad har trillat ur eller liknande, men kan inte hitta något sådant fel heller.
Jag provade att använda en sån där penna som lyser om ström går igenom delen den berör (nepp kan inte den fakkmana termen för detta verktyget). Det går ström igenom PSU'n och reset och på knappen på modekorete lyser och slocknar även när PSUn stängs av (tänkte att det kanske var batteriet på modekortet som höl dessa 2 knappar lysande).
Så jag undrar lite grann om någon annan har varit med om liknande problem, eller om någon har en ide på vad felet kan vara. Värt att tillägga är att jag har tyvär inte dator delar tillgängliga för att använda och felsöka med.
Så vore tacksam för all hjälp som jag kan tänkas få.

Tack på för hand Mvh Nemty.

Kan ju börja med att lista vad du har för delar i datorn, märke och version, så blir det lite lättare.

Men som Zoltrix säger så låter det onekligen som nätagget strular.
Det du kan göra är att ta ut sladden till nätagget och låt det vila någon minut innan du provar igen.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja veta nätaggets märke, modell, ålder och vilket grafikkort som drivits med nätagget.

Permalänk
Skrivet av Nemty:

Hej, jag behöver lite tips och råd angående min dator.
Satt och skulle precis till och spela en dota 2 men innan jag han starta spelet så sten dog datorn. försökte starta datorn en 3-4 gånger men fick absolut ingen som helst reaktion från datorn (ingen fläkt som började snurra eller något tecken på att den ville starta).
Öppnade upp datorn och började kolla i burken för och se om någon slad har trillat ur eller liknande, men kan inte hitta något sådant fel heller.
Jag provade att använda en sån där penna som lyser om ström går igenom delen den berör (nepp kan inte den fakkmana termen för detta verktyget). Det går ström igenom PSU'n och reset och på knappen på modekorete lyser och slocknar även när PSUn stängs av (tänkte att det kanske var batteriet på modekortet som höl dessa 2 knappar lysande).
Så jag undrar lite grann om någon annan har varit med om liknande problem, eller om någon har en ide på vad felet kan vara. Värt att tillägga är att jag har tyvär inte dator delar tillgängliga för att använda och felsöka med.
Så vore tacksam för all hjälp som jag kan tänkas få.

Tack på för hand Mvh Nemty.

vad är skillnaden mellan denna tråd och TS.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

vad är skillnaden mellan denna tråd och TS.

Tja om du läser bägge trådarna så tror jag du kan besvara frågan men jag kan gärna hjälpa dig på traven.

1) I denna tråden startar inte datorn alls
2) I den länkade tråden startar datorn utmärkt men TS upplever att datorn fryser vid spelande.

Om du har några fler frågor så hjälper jag så klart gärna till och läser fler trådar samt vid behov sammanfattar dem.

Mvh
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Skrivet av zonar:

Tja om du läser bägge trådarna så tror jag du kan besvara frågan men jag kan gärna hjälpa dig på traven.

1) I denna tråden startar inte datorn alls
2) I den länkade tråden startar datorn utmärkt men TS upplever att datorn fryser vid spelande.

Om du har några fler frågor så hjälper jag så klart gärna till och läser fler trådar samt vid behov sammanfattar dem.

Mvh
/z

2 har lyckats läsa dom Klistrade trådar som finns hur man gör när man skriver en tråd..
eller att 2 inte läst nån klistrad tråd men ändå helt enkelt har fattat att vilka delar det finns i datorn kan vara rätt så väsentligt del i en felsökning?

vet inte riktigt om 1 har läst nåt överhuvudtaget. TS förra tråd är ju lite i samma stil

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

2 har lyckats läsa dom Klistrade trådar som finns hur man gör när man skriver en tråd..
eller att 2 inte läst nån klistrad tråd men ändå helt enkelt har fattat att vilka delar det finns i datorn kan vara rätt så väsentligt del i en felsökning?

vet inte riktigt om 1 har läst nåt överhuvudtaget. TS förra tråd är ju lite i samma stil

Ja jag håller med att det är dåligt, precis lika dåligt som dina svar i denna tråden eftersom dom inte hjälper ett jäkla dugg.

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för att jag glömmde lista min data spec, var lite stressad igår.

Operativsystem: Microsoft Windows 7 Home Premium SE 64 bit
Chassi: Silverstone Raven RV03B-W Svart
Moderkort: ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155
Processor: Intel® Core i5-2500K Processor
Processor-Kylare: Zalman CNPS9900 MAX Blå CPU Kylare
Nätaggrigat: Corsair TX V2 650W PSU
Minne: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GBx2 CL9
Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA
Hårddisk: Western Digital Caviar® Black 750GB
SSD: Intel® SSD 510 Series 120GB 2.5"
Cd läsare/skrivare: Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S

Alla delar utom Grafikkortet är från 2012 (Februari). Det nya Grafikkortet inköpte jag i början på detta året.
Har inte hunnit göra så mycket än så länge, ska sätta mig och läsa igenom guiden angående tjuvstart av nätaggrigatet när jag kommer hem.
Provade att dra ut ström sladden som MacAllen tipsade om men funnkade inte heller tyvär.
Vanligt vis när mina förra datorer har kronglat så har jag plockat loss delar och satt i ett annat system för att ta reda på vad som är trasigt, men nu har jag inte tillgång till något annat system. Så just nu är väl det enda jag kan göra att plocka ut allt och bara sätta in det vesäntliga som psu, moderkort, cpu + kylare och 1 ram sticka?. Kan eventuelt också få tillgång till ett nätagg (likadant som mitt ), så skulle det vara det borde jag kunna ta reda på detta redan imorgon.