Ska jag uppgradera CPU, GPU eller inget alls? i5 760k, 2x2GB@1600Mhz, Radeon HD7950

Permalänk
Medlem

Ska jag uppgradera CPU, GPU eller inget alls? i5 760k, 2x2GB@1600Mhz, Radeon HD7950

Hej!

Jag sitter i dagsläget på följande komponenter som jag köpte för 4 år sedan:
Intel Core i5 760 2,8GHz Socket 1156
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x2GB
Asus P7P55D-E Premium

Som tillsammans med följande GPU gör det mesta dugligt spelbart(Spel är huvudsakliga syftet för min dator):
Gigabyte Radeon HD7950 Windforce HDMI 2xDP 3GB

Min tanke var att CPU/mobo/minne började bli lite till åren, så jag har kikat på att uppgradera till lite moderna prylar, men ju mer jag läser så verkar det som att det inte hänt så överdrivet mycket på 4 år. Kan det faktiskt vara så att min trogna i5a faktiskt inte är så omsprungen som jag trodde den skulle vara? Om man bortser från nya svindyra Haswell-E då.

Jag har kommit fram till några olika alternativ som jag funderar på, vilken av följande tror ni är smartast att satsa på ur prestanda/pengar-synpunkt?

1. Uppgradera CPU - 5300:--
Intel Core i7 4790K 4,0GHz Socket 1150 Box
Asus Z97-A Moderkort
G.Skill TridentX DDR3 PC19200/2400MHz CL10 2x8GB
Blir det verkligen så stor skillnad mot nuvarande?

2. Uppgradera GPU och utöka minne till 8GB - 3700:-
Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC HDMI DP 2xDVI 4GB
Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x2GB
Denna lockar lite extra, då jag också är i hugget på att köpa mig en ny skärm som då skulle kunna bli en G-sync-skärm.

3. Köra 2xGPU Crossfire - 800:-
Jag har ytterligare en GPU med trasig fläkt som jag kan laga och sen trycka in i burken för att köra ihop med mitt HD7950.
1x Asus Radeon R9 280X DirectCU II Top HDMI DP 2xDVI 3GB
Kommer detta göra min CPU till flaskhals?

4. Inte uppgradera något, vänta till nästa generation.
Möjligtvis överklocka min i5a, utöka minne till 8GB?

Är tacksam för hjälp!

mvh Bokai

Permalänk
Medlem

ja. nuvarande cpu har mycket svagare ipc och dessutom riktigt låg klockfrekvens.

alla processorer i 2,8ghz, en tråd. vi kikar på i7 870 här. du har 85 poäng på 870 och 113 på haswell. redan där har du drygt 30% högre prestanda, sedan kikar du på klockfrekvenserna, där din i5 ligger i 2,8ghz medan 4690k ligger i 3,5ghz (båda innan turbo) och 4790k i 4,0ghz. får du upp din 760 i 4ghz så har du en ok cpu men som det ser ut nu så har du jävligt mycket att vinna på en ny cpu. se till att du köper en K (4690k eller 4790k) med z97 så att du kan överklocka, antingen idag eller senare.

1. beror på spel men du har en svag processor nu och väldigt lite ram-minne. med allt det sagt så får du klart bättre prestanda per krona med en 4690k och 8gb ram. om du klarar dig på 4gb idag så kommer dina behov sannolikt inte gå i taket så att du behöver mer än 8, speciellt då 8 får anses vara klart dugligt för de flesta.

köp en 4690k med ett z97-a och 8gb valfritt lågt minne samt en processorkylare om 212 evo om den får plats i ditt chassi. när det är färdigt så kan du börja tänka på grafikkort.

haswell-e är inte så bra som man kan tro för spel då de flesta inte kan utnyttja trådarna ändå. när trådarna kan utnyttjas så kör det över allt annat på marknaden.

Permalänk
Medlem

Det beror på vad du gör med datorn vi kan börja med att konstatera att din 760 precis som du säger fortfarande är en mycket kompetent cpu som klarar de allra flesta moderna spel helt okej.

Du har på gränsen till för lite ram och jag skulle börja leta efter bra deals på 8gb+ ram redan nu och sen vänta tills nästa generation och köpa nytt mobo+cpu först då. Ramstickorna är ju lätta att installera så de kan du slänga in din nuvarande burk redan nu om du hittar en bra deal.

Som du kan se i min signatur har vi liknande riggar och jag ser ingen anledning att byta än såvida du inte spelar väldigt krävande moderna spel och även då kommer din nuvarande gpu flaska före din cpu. Uppgraderade mitt ram från 4 till 8 gb samt slängde in ett gtx 680)istället för mitt gamla 460) för runt 500+2000 pix totalt för ett år sen och nu nyligen slängde jag in en SSD som fanns på REA för 858 kr. Datorn flyter på fint men jag spelar inte de allra modernaste spelen så min personliga upplevelse är irrelevant.

Om du stoppar in ännu ett kort för crossfire(alternativ 3) eller köper ett nyare grafikkort(alternativ 2) skulle jag tro att cpu:n kommer att vara flaskhals i en del spel, förutsatt att du inte överklockat din cpu till max. Om du kör på alternativ 1 skulle jag personligen välja att vänta tills nästa generation innan jag uppdaterar mobo+cpu. Om du har en okej kylare kan du överklocka din nuvarande cpu så långt det går tills du skaffar en ny.

För vidare läsning kan jag rekommendera dig att googla i5-760 bottleneck.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Tusen tack för utförliga svar båda två!

Versions:
Om du tror att klockfrekvensen i sig är det som avgör, borde det inte då bara gå att överklocka min i5a som ju ganska lätt går att få upp i 3.5-4.0GHz?
Kika på den här länken nedan, där har de gjort jämförelse med just i5-760 och 4690k(tror jag, länken verkar vara nere precis nu), och kommer fram till att det inte är så överdrivet stor skillnad. I deras tester så ger de teoretiska testerna, likt den du hänvisar till, också bättre prestanda på de nya processorerna, men i praktiskt användning är inte skillnaderna så stora. http://www.techbuyersguru.com/i5CPUshootout.php

bsk!:
Skönt att höra att du också kommit fram till samma slutsats som jag lutade åt! Innan jag började efterforska så trodde jag att 5-6000kr uppgradering på 4 år gammal hårdvara skulle ge en stor höjning i still med fördubblad prestanda(Moore's law), men det verkar absolut inte vara fallet i dagsläget. Jag kan som bäst kanske få ut 30%+ mer som IPC säger om jag uppgraderar CPU. Men det vet jag inte om jag tycker är värt det. Jag lägger hellre de pengarna på bättre skärm och möjligtvis bättre GPU lite längre fram istället.

Klart är i alla fall att jag kommer försöka överklocka min cpu, slänga in lite mer minne och sedan testa crossfire med mitt andra kort, vi får se om det räcker till en början med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bokai:

Tusen tack för utförliga svar båda två!

Versions:
Om du tror att klockfrekvensen i sig är det som avgör, borde det inte då bara gå att överklocka min i5a som ju ganska lätt går att få upp i 3.5-4.0GHz?
Kika på den här länken nedan, där har de gjort jämförelse med just i5-760 och 4690k(tror jag, länken verkar vara nere precis nu), och kommer fram till att det inte är så överdrivet stor skillnad. I deras tester så ger de teoretiska testerna, likt den du hänvisar till, också bättre prestanda på de nya processorerna, men i praktiskt användning är inte skillnaderna så stora. http://www.techbuyersguru.com/i5CPUshootout.php

bsk!:
Skönt att höra att du också kommit fram till samma slutsats som jag lutade åt! Innan jag började efterforska så trodde jag att 5-6000kr uppgradering på 4 år gammal hårdvara skulle ge en stor höjning i still med fördubblad prestanda(Moore's law), men det verkar absolut inte vara fallet i dagsläget. Jag kan som bäst kanske få ut 30%+ mer som IPC säger om jag uppgraderar CPU. Men det vet jag inte om jag tycker är värt det. Jag lägger hellre de pengarna på bättre skärm och möjligtvis bättre GPU lite längre fram istället.

Klart är i alla fall att jag kommer försöka överklocka min cpu, slänga in lite mer minne och sedan testa crossfire med mitt andra kort, vi får se om det räcker till en början med.

kommer bero på spel. får du upp den i samma frekvens så är 4690k som sagt drygt 30% snabbare, hur mycket av det som märks i verkligheten kommer bero på spel samt grafiklösning. flaskar grafikkortet så blir det ingen skillnad, flaskar däremot processorn så kan du få upp till 30% högre prestanda (om det är samma klockfrekvens det handlar om) beroende på hur mycket processorn flaskar.

spela som du brukar och kika på gpu load med exempelvis gpu-z. ligger den på 99% (utan fps cap!) så är det grafikkortet som flaskar, ligger den under är det väldigt sannolikt att det är processorn, eller möjligtvis minnet om det tar slut. ligger du på 95% så finns det inte så mycket att vinna så klart, ligger du på 50% så finns det massor.

bättre gpu vet jag inte om det är värt det men det kommer bero på spel och upplösning. om det flaskar idag så har du inget att vinna på ny gpu.

Permalänk
Medlem

Haha det verkar som att många är inne på samma tankar.. sitter med liknande setup som er båda!

Har i dagsläget en i5-750, HD 5870, en SSD och 16 GB ram. Har sen första köptillfället uppgraderat pö om pö, från 4gb till 16 gb RAM, ny SSD osv.

Är i tankarna på att uppgradera MOBO + CPU + GPU. KÄnner inte att jag måste ha top of the line GPU kanske men vet inte hur värt det är. Min GPU är ju äldre än båda era kort förvisso. Alla delar har tjänat mig bra under åren. Har dock inte övervägt att överklocka CPUn, kanske är något?

Min dator har börjat låta en väldans massa, vet inte riktigt vart ljudet kommer ifrån men får undersöka..

I mitt fall kanske ett nytt 760/770 kanske vore på plats?

EDIT: Spelar WoW, CS:GO och ibland BF4 - men inte så mycket mer än så.. I övrigt används datorn mest till film, serier, nätsurfande och skolarbeten/jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monkejj:

Haha det verkar som att många är inne på samma tankar.. sitter med liknande setup som er båda!

Har i dagsläget en i5-750, HD 5870, en SSD och 16 GB ram. Har sen första köptillfället uppgraderat pö om pö, från 4gb till 16 gb RAM, ny SSD osv.

Är i tankarna på att uppgradera MOBO + CPU + GPU. KÄnner inte att jag måste ha top of the line GPU kanske men vet inte hur värt det är. Min GPU är ju äldre än båda era kort förvisso. Alla delar har tjänat mig bra under åren. Har dock inte övervägt att överklocka CPUn, kanske är något?

Min dator har börjat låta en väldans massa, vet inte riktigt vart ljudet kommer ifrån men får undersöka..

I mitt fall kanske ett nytt 760/770 kanske vore på plats?

EDIT: Spelar WoW, CS:GO och ibland BF4 - men inte så mycket mer än så.. I övrigt används datorn mest till film, serier, nätsurfande och skolarbeten/jobb.

börja med att överklocka. du har massor att vinna i wow på en ny processor (speciellt om du raidar, i synnerhet 25m) och sannolikt även de andra 2. då antar jag dock att du byter grafikkortet, 5870 är redigt svagt vid det här laget.

klocka inte om du inte har kylning till det.