Virus hjälp sökes

Permalänk
Medlem

Virus hjälp sökes

Hej,

Denna verklighetstrogna varning dök upp för min fru idag helt plötsligt.
Betala 1000 kr. inom 48 timmar, annars riskerar du fängelse

Någon som är bekant med detta och vet hur jag får bort det, sitter just nu på jobbet så jag har inte haft
möjlighet att titta närmare på detta än. Enl. min hacker-fru så går det inte göra någonting med datorn, denna information
har lagt sig som ett lager över allting.
Man kommer alltså inte ens åt aktivitetsfältet längst ner, m.a.o. så går det inte att scanna med antivirus.

Tacksam för idéer och förslag.
/Luddtuss

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem

Böra med de enklaste åtgärderna:

Ladda ned AdwCleaner och Malwarebytes
Sätt datorn i felsäkert läge (om det ens är möjligt)
Scanna med dessa två mjukvaror och återkom med resultat och gärna bilder

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm inte §2 i reglerna. Sök på polisvirus.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Polistrojanen blockerar mycket riktigt allt och inte heller felsäkert läge fungerar. Man behöver alltså rensa registret utan att Windows är igång helt. Man kan t ex göra det med Farbar Recovery Scan Tool (FRST) och då sparar man det på ett USB-minne.
För 64-bitars Windows: http://download.bleepingcomputer.com/farbar/FRST64.exe
För 32-bitars Windows: http://download.bleepingcomputer.com/farbar/FRST.exe
Helst på en annan dator är den infekterade.

Sedan ska du starta om datorn och utan att starta hela Windows få igång en Kommandotolk. Det finns två alternativ att göra detta. Vilket du ska använda beror på om du har en installationsskiva för Windows 7 resp. Vista. (Finns nog något liknande för Windows 8.)

Alternativ 1 utan Windows-skiva

När datorn startar börjar du trycka på F8-tangenten upprepade gånger till sidan "Avancerade startalternativ" visas med en meny.
I menyn använder du piltangenterna för att välja "Reparera datorn".

Alternativ 2 med Windows-skiva

Stoppa i installationsskivan.
Starta datorn.
När det kommer upp en fråga om du vill starta datorn från installationsskivan så tryck på någon tangent.
Om frågan inte kommer upp utan datorn startas från hårddisken som vanligt, behöver du ändra en BIOS-inställning för att starta från skivan.
När menyn på installationsskivan kommer upp klicka på "Reparera datorn".

För båda alternativen
Välj rätt tangentbord och klicka på "Nästa".
Välj vilket operativsystem du vill reparera. Om där finns flera så ska du välja det som är det infekterade Windows. Klicka på "Nästa".
Välj ditt användarkonto och klicka på "Nästa".
Nu visas menyn "Alternativ för systemåterställning".
Den börjar med "Startreparation" och avslutas med "Kommandotolk".

Välj "Kommandotolk".
Skriv in:
notepad
Tryck på Enter-tangenten.

Programmet Anteckningar startas.
Välj: Arkiv - Öppna
Välj: Dator
Leta upp ditt USB-minne och skriv upp vilken enhetsbokstav det har, t ex g:.
Stäng Anteckningar.

I Kommandotolken skriver du in:
32-bitars Windows: g:\frst.exe
64-bitars Windows: g:\frst64.exe
men ersätt g med enhetsbokstaven USB-minnet har.

Programmet FRST börjar köra.
Läs villkoren för programmet.
Klicka på Yes för att acceptera.
Klicka på Scan-knappen.
När det är klart kommer det att ha skapats en log FRST.txt på USB-minnet.
Kopiera innehållet i loggen och klistra in i ditt svar så går jag igenom den och svarar vad för något du behöver få bort.

Permalänk
Medlem

Det allra enklaste och bästa sättet skulle jag säga är att ladda hem en Linux dist, Ubuntu t.ex, installera på ett USB eller skiva, kör Live-USB/CD funktionen så du inte installerar OSet, sedan går du in på disken och för över allt som ni anser är viktigt till en säker lagringsdisk, och sedan formatera och installera om Windows.