Fördel AD i hemmet.

Permalänk
Medlem

Fördel AD i hemmet.

Håller på mycket med AD i jobbet på olika företag men har aldrig satt upp en helt egen miljö utan har bara pillat på miljöer som andra har startat.

Skulle vara kul att köra AD själv som ett litet projekt hemma men frågan är om det är värt det.

Jag har servern i signaturen nedan [NAS] som jag skulle kunna sätta upp virtuella servrar för detta ändamålet.

Jag har också licenser för windows server 2012 som jag kan använda hur jag vill.

Som sagt, är det värt att sätta upp hemma eller är det waste of time?

EDIT

Kan tillägga att jag har 1 stationär (kanske två inom en snar framtid) två bärbara datorer och en HTPC.
/wRRM

Permalänk

Tanken har slagit mig också, men ser inte riktigt den stora vinsten i det. Känns som att min icke-teknikbevandrade sambo skulle uppskatta att krångla till saker och ting. Blir ändå bara jag som får fixa allt ändå här hemma.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Tanken har slagit mig också, men ser inte riktigt den stora vinsten i det. Känns som att min icke-teknikbevandrade sambo skulle uppskatta att krångla till saker och ting. Blir ändå bara jag som får fixa allt ändå här hemma.

Hahah jag sitter i samma sits som dig, hon förstår inte varför man skulle göra något sånt. Det är svårt att förklara varför känner jag också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Håller på mycket med AD i jobbet på olika företag men har aldrig satt upp en helt egen miljö utan har bara pillat på miljöer som andra har startat.

Skulle vara kul att köra AD själv som ett litet projekt hemma men frågan är om det är värt det.

Jag har servern i signaturen nedan [nas] som jag skulle kunna sätta upp virtuella servrar för detta ändamålet.

Jag har också licenser för windows server 2012 som jag kan använda hur jag vill.

Som sagt, är det värt att sätta upp hemma eller är det waste of time?

EDIT

Kan tillägga att jag har 1 stationär (kanske två inom en snar framtid) två bärbara datorer och en HTPC.
/wRRM

Jag kör AD hemma och jag tycker det bara är fördelar! Har två fysiska klienter och ett tiotal virtuella och jag tycker det är sjukt smidigt att styra uppmappningar osv med gpo:er!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stylaren:

Jag kör AD hemma och jag tycker det bara är fördelar! Har två fysiska klienter och ett tiotal virtuella och jag tycker det är sjukt smidigt att styra uppmappningar osv med gpo:er!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag har ungefär 15 olika shares som hade varit trevligt att kunna mappa upp automatiskt på nya datorer, och installation via nätverket är också en sak som skulle vara väldigt skönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Ja jag har ungefär 15 olika shares som hade varit trevligt att kunna mappa upp automatiskt på nya datorer, och installation via nätverket är också en sak som skulle vara väldigt skönt.

Det är väl bara att skapa en bat-fil som gör permanenta mappningar och sedan räcker det ju att köra den en gång på varje burk. Har också funderat på AD (bara för att man kan) men det känns som att allt bara blir krångligare. Dessutom förutsätter ju det att ingen av klienterna kör någon "home" -version av Windows etc etc.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Micke O:

Det är väl bara att skapa en bat-fil som gör permanenta mappningar och sedan räcker det ju att köra den en gång på varje burk. Har också funderat på AD (bara för att man kan) men det känns som att allt bara blir krångligare. Dessutom förutsätter ju det att ingen av klienterna kör någon "home" -version av Windows etc etc.

Klientlicenserna lär vara sista problemet när man funderar på att köra AD hemma och man redan har Windows Server-licenser.

Permalänk
Medlem

Kör AD hemma i labbsyfte tycker det är rätt smidigt att kunna testa lite på hemmaplan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

Det är väl bara att skapa en bat-fil som gör permanenta mappningar och sedan räcker det ju att köra den en gång på varje burk. Har också funderat på AD (bara för att man kan) men det känns som att allt bara blir krångligare. Dessutom förutsätter ju det att ingen av klienterna kör någon "home" -version av Windows etc etc.

Det är alltid nice med automatisering, jag älskar automatisering jag har windows 8 pro på alla mina klienter här hemma så det är inga problem på det planet