har fått minnes problem av ram minnena i datorn vad bör jag göra nu? hjälp!

Permalänk
Avstängd

har fått minnes problem av ram minnena i datorn vad bör jag göra nu? hjälp!

Tjena det är såhär att jag har fått minnesfel av ram minnet har kört memtest86 och windows egna minnesdiagnostik där det säger att jag har minnes problem och datorn kan tydligen sluta fungera när som helst och jag skulle behöva er hjälp? först å främst vad ska jag göra åt detta? är det att köpa nya ram minnen som gäller eller nått annat? mina minnen i datorn är corsair vengeance 4 gånger 4 kit alltså 8GB 1600mhz. Mvh

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

Tjena det är såhär att jag har fått minnesfel av ram minnet har kört memtest86 och windows egna minnesdiagnostik där det säger att jag har minnes problem och datorn kan tydligen sluta fungera när som helst och jag skulle behöva er hjälp? först å främst vad ska jag göra åt detta? är det att köpa nya ram minnen som gäller eller nått annat? mina minnen i datorn är corsair vengeance 4 gånger 4 kit alltså 8GB 1600mhz. Mvh

4*4 kit? 4 gånger 4 är 16 sist jag kolla och inte 8..
De stickor som är dåliga får du byta. Det måste inte vara alla.

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av imjohannes5670:

4*4 kit? 4 gånger 4 är 16 sist jag kolla och inte 8..
De stickor som är dåliga får du byta. Det måste inte vara alla.

Kan datorn krascha om jag inte byter det direkt? Det går ju liksom spela och surfa på den utan att man märker nått konstigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

Kan datorn krascha om jag inte byter det direkt? Det går ju liksom spela och surfa på den utan att man märker nått konstigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Den kan krascha lite när den vill, du kan även få korrupt data på din hårddisk.
Ta ut alla RAM-stickor och testa en i taget för att komma fram till vilken som är sönder, sen tar du kontakt med din återförsäljare ifall du fortfarande har garanti via dem. Annars kan du ta kontakt med Corsair direkt, det är livstids garanti på RAM.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

Kan datorn krascha om jag inte byter det direkt? Det går ju liksom spela och surfa på den utan att man märker nått konstigt.

Med minnesfel kan du få alla möjliga konstiga problem, inklusive krascher. Men det lär inte skada något annat i datorn, förutom att du riskerar att förlora data.

Nu är det lite oklart hur många minnesstickor du egentligen har, men det är sannolikt bara en sticka som är trasig. Du kan testa att köra memtest med en sticka i taget och se om det är någon av dem som ger problem, och i så fall bara byta ut den. Det är också möjligt att det är moderkortet som är problemet, så testa olika socklar på moderkortet också.

Permalänk
Medlem

Du har 8 GB minne i datorn. Om det nu är några få bitar som är trasiga och ger fel värde tillbaka så är väl 99,9999% av minnet felfritt.
Om du startar ett program och programkod hamnar i det trasiga minnet kan programmet krascha om programkoden i skadade minnet körs. Om du redigerar en bild, och bildinformationen hamnar i trasigt minne kan resultatet bli annat än du tänkt dig. Än så länge bara mer eller mindre allvarliga programfel, som även kan passera obemärkt.

Däremot om systemfiler hamnar i det trasiga minnet är risken överhängande att hela windows kraschar. Starta registereditorn och den hamnar i trasigt minne, och sedan har du ett kanske ett korrupt register som hindrar datorn att starta.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara