Svenska spelreferenser

Permalänk

Svenska spelreferenser

Hallå!
Jag eftersöker spel utvecklade utomlands som innehåller något relaterat till Sverige/svenska.
Det kan vara en låt som till exempel Spinal's Theme från Killer Instinct 2013:

Eller Legend of Manas intro:

Kanske du också minns att lådorna i BF3s Metro hade en text som det stod "Denna sida upp" på
(vilket då inte räknas då BF3 är svenskt men ni förstår förhoppningsvis hur jag tänker).

Skriv gärna här i tråden om ni känner till någon referens eller något annat som kanske är intressant!

Rättat till skum svenska
Permalänk
Medlem

Du har Max von Sydow i skyrim som Esbern. Räknas det?

Får man fråga varför det måste ha utvecklats utomlands och varför du vill ha reda på det?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Skrivet av LimstiftDVD:

Hallå!
Jag eftersöker spel utvecklade utomlands som innehåller något relaterat till Sverige/svenska.
Det kan vara en låt som till exempel Spinal's Theme från Killer Instinct 2013:
youtube.com/watch?v=jdovlP7uwDw

Eller Legend of Manas intro:
youtube.com/watch?v=_hW-MHssUd8

Kanske du också minns att lådorna i BF3s Metro hade en text som det stod "Denna sida upp" på
(vilket då inte räknas då BF3 är svenskt men ni förstår förhoppningsvis hur jag tänker).

Skriv gärna här i tråden om ni känner till någon annan referens eller på annat sätt relaterat!

Spinals Theme är så badass!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Introlåten till Tekken 2 hade någon tjejröst i bakgrunden som säger några enstaka ord på svenska mitt i låten vill jag klart minnas. (kan inte youtuba och bekräfta just nu)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Gustav II Adolf i Civilization V?

"Främling, välkommen till Snökonungens rike! Jag är Gustav Adolf, medlem av den aktade Vasaätten."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Introlåten till Tekken 2 hade någon tjejröst i bakgrunden som säger några enstaka ord på svenska mitt i låten vill jag klart minnas. (kan inte youtuba och bekräfta just nu)

Banne mig, jag mindes rätt
https://www.youtube.com/watch?v=bVFnXKpiH5M

Från ca 19 sekunder "... som sover. Mina ögonlock..." nånting.
Rätt subtilt dock

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Du har Max von Sydow i skyrim som Esbern. Räknas det?

Får man fråga varför det måste ha utvecklats utomlands och varför du vill ha reda på det?

Jovisst räknas det, svenska skådespelare i utländsk media är alltid intressant.

Det känns mer intressant med svenskrelaterade saker i utländska spel än svenskrelaterade saker i svenska spel, anser jag själv. Sverige är ju trots allt ett litet land jämfört med andra spelframställande länder, till exempel USA och Japan, så när något svenskt hamnar i ett sådant spel så finner jag det intressant.

Anledningen till att jag kom och tänka på det var på grund av:

Permalänk
Medlem

Bensinpumparna i Half Life 2 är av svensk modell, eller rättare sagt så är "tavlan" där man ser priset och volymen man tankat på svenska.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Är inte skylten på ena byggnaden på kartan Siege of Shanghai (Battlefield 4) ett svensk namn? Den direkt norr om C-basen. Kanske minns fel

Permalänk
Skrivet av Storage Jar:

Du har Max von Sydow i skyrim som Esbern. Räknas det?

Får man fråga varför det måste ha utvecklats utomlands och varför du vill ha reda på det?

Skrivet av Roger W:

Introlåten till Tekken 2 hade någon tjejröst i bakgrunden som säger några enstaka ord på svenska mitt i låten vill jag klart minnas. (kan inte youtuba och bekräfta just nu)

Skrivet av AndraBullar:

Gustav II Adolf i Civilization V?

"Främling, välkommen till Snökonungens rike! Jag är Gustav Adolf, medlem av den aktade Vasaätten."

https://www.youtube.com/watch?v=I7W0lsY2_kA

Skrivet av ToJa92:

Bensinpumparna i Half Life 2 är av svensk modell, eller rättare sagt så är "tavlan" där man ser priset och volymen man tankat på svenska.

Skrivet av Reyintaz:

Är inte skylten på ena byggnaden på kartan Siege of Shanghai (Battlefield 4) ett svensk namn? Den direkt norr om C-basen. Kanske minns fel

Tänk att jag ägt Tekken 2 och Half Life 2 i alla dessa år utan att upptäcka något!
P.T rösten var jag inte alls beredd på. Undras varför de (speciellt japanerna) bestämmer sig för att använda just svenska av alla tillgängliga språk.
"Välkommen till snökonungens rike!" låter klassigt. Ska jag nog inkludera i mina vardagliga konversationer på något sätt.

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Lucidity från Lucasarts har vaggvisan "Byssan lull" som meny musik.
http://lucasartsworkshop.wordpress.com/2009/09/22/say-what/
https://www.youtube.com/watch?v=DeYPyLwhTBU

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x