Hur mycket måste jag lära mig av C# för att kunna grunden?

Permalänk

Hur mycket måste jag lära mig av C# för att kunna grunden?

Hej!

Jag har hittat en videoserie här som jag tycker är helt passande för mig. Men jag vet inte hur mycket jag ska behöva titta på om jag vill kunna grunden. Jag tänker oftast hålla på med GUI applikationer.

Det jag är beroende av är:

Data Types
Type Conversion
Variables
Constants
Operators
Decision Making
Loops
Encapsulation
Methods
Nullables
Arrays
Strings
Struct
Enums
Classes
Inheritance
Polymorphism
Operator Overloading
Interfaces
Namespaces
Preprocessor Directives
Regular Expressions
Exception Handling
File I/O

Här är filmen:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLAC325451207E3105

Kan ni säga på ett ungefär hur mycket jag måst se? 60 Videos? Kan det räcka för att lära sig C# grunden, vilket jag endast kommer att använda.

Permalänk
Medlem

Man kommer inte långt med bara grunderna om du vill skapa något riktigt.

Grunderna i programmering brukar annars vara variablar, arrays, loopar, if/else satser och operatorer.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Hur vet du att du är beroende av allt det där om du inte "kan grunderna"?

Permalänk
Inaktiv

C# är ett verktyg/redskap som man kan använda för att lösa olika problem. Det är alltid bra att behärska grunderna bra, men för att lösa sitt problem måste man ha förståelse för olika tekniker utanför c# språket för att kunna göra det.

Så det jag menar är att det ej enbart räcker att lära sig c# för att kunna använda språket till något vettigt.

För att lära sig olika saker finns olika tekniker, dessa filmer ihop med egen kodning kan mycket väl vara en bra start.

Permalänk

Jag gjorde så här istället.
Jag googlar och söker i MSDN

Enklast, snabbast och man lär sig via praktisk väg.

Permalänk
Hedersmedlem

Titta nu på alla avsnitt. 20 timmar är väl inte mycket att bråka om? (Förutsatt att serien är vettig alltså.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av heretic16:

Jag gjorde så här istället.
Jag googlar och söker i MSDN

Enklast, snabbast och man lär sig via praktisk väg.

Det är vettigt Man lär sig mest av att bara programmera och söka upp saker efter hand. Jag är helt självlärd och man känner att man lär sig mer och mer för varje dag. Idag är det inte mycket man måste googla!

Kör en del videotutorials ibland, men mestadels bara för att se hur dom löser ett visst problem. Dock följer jag Unitys live training på Youtube, fruktansvärt duktiga programmerare som jobbar för dom.

Kan tycka att lite väl många på detta forumet vill få programmering att låta så svårt, att man måste veta så jäkla mycket , så är det inte. Man ska komma in i rätt tänk, det gör man efter ett tag och då flyter det bara på

Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BlasteRs:

Det är vettigt Man lär sig mest av att bara programmera och söka upp saker efter hand.

Helt klart krävs det (mycket) tillämpning för att få känsla för hur det fungerar, men om man inte läser böcker, kurser eller dylikt är finns väl viss risk att man inte utsätter sig för alternativa lösningar på problem; har man väl hittat en lösning är det ju lätt att återanvända den. Det är ju till exempel inte så svårt att använda c# ungefär som c, fast då följer man ju inte riktigt normal c#-praxis.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte om du har kunskaper i några andra språk, men om du vill lära dig att programmera så är det viktigaste att faktiskt programmera, inte att tro att man kommer att bli en bra programmerare för att man läser (eller ser på videos) ofta. Själva programmerings-tänket får man bara genom att sätta sig ner och koda själv.

Ett bra sätt att lära sig att programmera är att först lära sig saker som if-satser, loopar och funktioner för att sedan försöka koda någonting som man vill koda (men som fortfarande är genomförbart). I början är det nog ganska viktigt att man får tillfredsställelse genom att se att någonting faktiskt fungerar, därför är små projekt bättre.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk

Jag är redan programmerare i C. Jag har dock försökt att programmera klasser i C++ men C++ är allt för hemskt för mig. Så orent språk. Visst, det skrevs ju 1983 så det var väll annat tänk på den tiden.

Just nu går det bra för mig. Jag kollar på exempel, googlar om jag inte förstår vad t.ex. public eller static betyder osv. Jag använder mig mycket av MSDN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Helt klart krävs det (mycket) tillämpning för att få känsla för hur det fungerar, men om man inte läser böcker, kurser eller dylikt är finns väl viss risk att man inte utsätter sig för alternativa lösningar på problem; har man väl hittat en lösning är det ju lätt att återanvända den. Det är ju till exempel inte så svårt att använda c# ungefär som c, fast då följer man ju inte riktigt normal c#-praxis.

Absolut, man ska kanske inte alltid nöja sig med första bästa lösning som fungerar, man ska ju förstå hur det fungerar och vad man kan göra för att få bättre lösningar i framtiden Men att bara börja skriva är en bra början