Nexus 5 botar ej. Går det att rädda mina bilder innan Factory Reset?

Permalänk

Nexus 5 botar ej. Går det att rädda mina bilder innan Factory Reset?

Hej,

Jag är totalt okunnig om mobiltelefoner och nu vägrar den boota.

Det hände när jag filmade och telefonen bara frös och sen blev den svart. Jag vet att jag hade väldigt lite plats på det inbyggda SD-kortet om det kan ha med det att göra.

Efter lite googlande har jag lärt mig att komma in i recovery-menyn och jag har provat att wipea cachen. Första gången jag gjorde de så verkade den hänga sig. Jag väntade en kvart ca och sen körde jag reset med power-knappen. De gånger jag försökt wipea cachen efter det så så står det:

--Wiping cache... E:failed to mount /cache (invalid argument) Formatting /cache...

Den har stått med texten ovan i en timme ca utan att något mer händer, så jag har lite gett upp nu...

Vad jag har förstått i mina vidare sökningar så ska man kunna plocka ut data via usb, men det krävs då att man flashar en custom recovery, och det i sin tur kräver att man låser upp bootloadern. Men i samband med att man låser upp bootloadern så wipear man telefonen helt. Så, moment 22.

Är det någon som kan detta bättre och har några förslag?

Permalänk

Nu ser det ut så här när jag kör Wipe cache från menyn. Samma kanske som innan, fast med mer felmeddelanden. Det enda jag har gjort sedan senast är att starta om den många gånger.

Ingen som har något tips på hur man kan få ut sina grejer som ligger lagrade på telefonen?

Permalänk
Medlem

Du har inte turen att dina bilder är uppladdade till Googledrive då?

Permalänk
Rekordmedlem

Dataräddningsföretag som Ibas kan ansluta sig direkt till minneskretsatrna och läsa dem, men om du själv inte kommer in i telefonen så är det nog svårt att göra nått, ddet kräver ju speciell hårdvara för att läsa av kretsarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vad händer om du väljer starta om i recovery menyn? börjar den boota eller dör den direkt?

Permalänk
Skrivet av hkman:

Du har inte turen att dina bilder är uppladdade till Googledrive då?

Nej, den turen har jag inte tyvärr.

Skrivet av mrqaffe:

Dataräddningsföretag som Ibas kan ansluta sig direkt till minneskretsatrna och läsa dem, men om du själv inte kommer in i telefonen så är det nog svårt att göra nått, ddet kräver ju speciell hårdvara för att läsa av kretsarna.

Ja det går säkert om man bara öser tilräckligt mycket pengar på det. Men nej, det är inget alternativ

Skrivet av fmalmkvist:

Vad händer om du väljer starta om i recovery menyn? börjar den boota eller dör den direkt?

Lite olika saker, ibland blir bara skärmen svart, fast bakgrundsbelysningen är fortfarande på. Ibland försöker den boota om och google-loggan syns. Sen hänger den sig. Idag har jag svårt att komma in i recovery-menen, men ibland går det. Det händer oftast absolut ingenting när jag trycker knapparna. Strömsladdn sitter i.

Jag provade att köra factory reset inifrån recovery precis. Men skärmen bli bara svart och med backlighten igång. Sen kommer bilden tillbaka med andoidgubben och utropstecknet. Inte blev det bättre för det.

Om ingen har något bra förslag så åker jag till butiken och pratar med dom där. Jag tror bestämt de ska vara garanti på den iaf.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Arazand:

Läste lite om det. Men går det att göra utan att flasha om den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Läste lite om det. Men går det att göra utan att flasha om den?

Nej, enheten måste bara ha upplåst bootloader. Tror inte man behöver ha en startande enhet för att kunna låsa upp den. kanske rent av redan är upplåst på nexus enheter...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Arazand:

Nej, enheten måste vara flashad.

Och för att flasha behöver man låsa upp bootloader. Och när man låter upp bootloadern så blir telefonen nollad. Antar att det fortfarande stämmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Nej, den turen har jag inte tyvärr.

Ja det går säkert om man bara öser tilräckligt mycket pengar på det. Men nej, det är inget alternativ

Lite olika saker, ibland blir bara skärmen svart, fast bakgrundsbelysningen är fortfarande på. Ibland försöker den boota om och google-loggan syns. Sen hänger den sig. Idag har jag svårt att komma in i recovery-menen, men ibland går det. Det händer oftast absolut ingenting när jag trycker knapparna. Strömsladdn sitter i.

Jag provade att köra factory reset inifrån recovery precis. Men skärmen bli bara svart och med backlighten igång. Sen kommer bilden tillbaka med andoidgubben och utropstecknet. Inte blev det bättre för det.

Om ingen har något bra förslag så åker jag till butiken och pratar med dom där. Jag tror bestämt de ska vara garanti på den iaf.

Kom dock ihåg att om den ska gå på garanti så tror jag att du kommer få enheten utbytt, och då har du inte kvar dina bilder.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Och för att flasha behöver man låsa upp bootloader. Och när man låter upp bootloadern så blir telefonen nollad. Antar att det fortfarande stämmer?

Gjorde en edit. Kolla förgående meddelande igen.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Arazand:

Gjorde en edit. Kolla förgående meddelande igen.

Hur ser jag enklast om bootloadern är upplåst? Kan jag se det i recoverymenyn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Hur ser jag enklast om bootloadern är upplåst? Kan jag se det i recoverymenyn?

Högst upp i recoveryläget borde det stå bootloader status eller tamper om bootloadern är upplåst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Hur ser jag enklast om bootloadern är upplåst? Kan jag se det i recoverymenyn?

En bra guide. Ser inte ut som om de behöver starta. Edit: men det rensar telefonen på data tyvärr...
http://forum.xda-developers.com/google-nexus-5/general/guide-...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Arazand:

Högst upp i recoveryläget borde det stå bootloader status eller tamper om bootloadern är upplåst.

Hmm, hittar inte. Bifogar lite bilder istället. Hoppas du kan se något.

Så här ser det ut innan jag går in i Recovery

Här har jag precis kommit in i Recovery

Permalänk
Skrivet av Arazand:

En bra guide. Ser inte ut som om de behöver starta. Edit: men det rensar telefonen på data tyvärr...
http://forum.xda-developers.com/google-nexus-5/general/guide-...

Precis, har varit inne där och läst innan också. Vad tror du, är det kört att rädda data?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Hmm, hittar inte. Bifogar lite bilder istället. Hoppas du kan se något.

Så här ser det ut innan jag går in i Recovery
http://i58.tinypic.com/359z80x.jpg

Här har jag precis kommit in i Recovery
http://i57.tinypic.com/15cztjd.jpg

Ser som den är låst. Du kan fortfarande testa om du väljer fastboot överst när du sätter på han. Sen laddar hem ADB så kan du testa och se om du kan köra back-upas kommandot. Sitter på bussen nu så kan inte göra mer än så här. XDA forum men har dock tonvis med info och guider. Sök där så kommer du säkerligen hitta massa av guider på hur du använder ADB.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Arazand:

Ser som den är låst. Du kan fortfarande testa om du väljer fastboot överst när du sätter på han. Sen laddar hem ADB så kan du testa och se om du kan köra back-upas kommandot. Sitter på bussen nu så kan inte göra mer än så här. XDA forum men har dock tonvis med info och guider. Sök där så kommer du säkerligen hitta massa av guider på hur du använder ADB.

Fastboot går inte att välja, utan det är bara information som står där. Jag tror jag redan är i fastboot i den bilden. Men jag ska prova att ladda ner SDK, installera lite drivrutiner och fippla lite med adb och se om det kan ge något. Tack för att du tar dig tid!

Permalänk

Jag får ingen kontakt med adb tyvärr. Överallt står det att jag behöver flasha en custom recovery för att göra en "adb pull". Stämmer det så är det ju rätt kört känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Jag får ingen kontakt med adb tyvärr. Överallt står det att jag behöver flasha en custom recovery för att göra en "adb pull". Stämmer det så är det ju rätt kört känns det som.

Det ser inte muntert ut för din del. Utan custom recovery har du inte tillgång till adb och du kan inte flasha en custom recovery utan att låsa upp bootloadern och radera filerna du vill ha ut.

Kanske att du skulle kunna flasha stock-ROM igen från "apply update from ADB", men jag har aldrig gjort det så vet inte den exakta processen. Troligtvis skriver det bara det nya ROMet ovanpå det gamla, så dina filer borde inte röras.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Hmm, hittar inte. Bifogar lite bilder istället. Hoppas du kan se något.

Här har jag precis kommit in i Recovery
http://i57.tinypic.com/15cztjd.jpg

Jag ser att du har möjlighet att välja "apply update from ADB" vilket kan vara värt att test och se om det fixar några filer som eventuellt kan ha blivit korrupta. En guide till hur man gör det finns här.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5GHz MB: ASRock Z87 Extreme4 GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 WF3 OC 4GB RAM: Corsair Vengeance LP 4x4GB SSD: Intel 530 Series 2.5" 180GB SSD: Crucial MX500 2.5" 500GB HDD: Seagate Barracuda 3.5" 2TB PSU: Cooler Master Silent Pro M II 520W Chassi: BitFenix Outlaw OS1: Arch Linux OS2: Windows 8.1 64bit

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Det ser inte muntert ut för din del. Utan custom recovery har du inte tillgång till adb och du kan inte flasha en custom recovery utan att låsa upp bootloadern och radera filerna du vill ha ut.

Kanske att du skulle kunna flasha stock-ROM igen från "apply update from ADB", men jag har aldrig gjort det så vet inte den exakta processen. Troligtvis skriver det bara det nya ROMet ovanpå det gamla, så dina filer borde inte röras.

Jag har provat med adb, men jag får bara "error: device not found"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Jag har provat med adb, men jag får bara "error: device not found"

Har du drivrutiner för adb installerade?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Förutom rätt drivrutiner, som finns i att hämta i Android SDK, behöver du också, om du använder Windows, köra kommandoprompten som administratör för att adb ska hitta enheten.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770K 3.5GHz MB: ASRock Z87 Extreme4 GPU: Gigabyte GeForce GTX 970 WF3 OC 4GB RAM: Corsair Vengeance LP 4x4GB SSD: Intel 530 Series 2.5" 180GB SSD: Crucial MX500 2.5" 500GB HDD: Seagate Barracuda 3.5" 2TB PSU: Cooler Master Silent Pro M II 520W Chassi: BitFenix Outlaw OS1: Arch Linux OS2: Windows 8.1 64bit

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Har du drivrutiner för adb installerade?

Skrivet av zw3n:

Förutom rätt drivrutiner, som finns i att hämta i Android SDK, behöver du också, om du använder Windows, köra kommandoprompten som administratör för att adb ska hitta enheten.

Jag installerade SDK med drivrutiner samt körde cmd som admin. Funkade tyvärr ändå inte.

Nu har jag lämnat in den i butiken där jag köpte den och de ska skicka vidare den för undersökning. Förhoppningsvis så går det på garantin.

Tacka vet jag telefoner med utbytbart minneskort. Jag får väl skylla mig själv också att jag inte tagit backup oftare.

Tack för hjälpen alla!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bosendorfer:

Jag får väl skylla mig själv också att jag inte tagit backup oftare.

Du kan ju bättra dig innan det är för sent nästa gång
http://www.titaniumtrack.com/titanium-backup.html
https://www.box.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju bättra dig innan det är för sent nästa gång
http://www.titaniumtrack.com/titanium-backup.html
https://www.box.com/

Absolut. Jag kommer verkligen se till att jag inte hamnar i samma situation en gång till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Absolut. Jag kommer verkligen se till att jag inte hamnar i samma situation en gång till!

Ett bra tips, använd BitTorrent Sync om du inte vill lägga dina bilder på ett moln. Synkar automatiskt till valfri dator istället!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Ett bra tips, använd BitTorrent Sync om du inte vill lägga dina bilder på ett moln. Synkar automatiskt till valfri dator istället!

Får ta och kika på lite olika lösningar. Blir antagligen till att försöka synka till min NAS på något sätt.

Btw NodCommander, kul att se att det någon här som spelar Supreme Commander!