Hjälp! Uppdaterat BIOS, startar ej upp!

Permalänk
Medlem

Hjälp! Uppdaterat BIOS, startar ej upp!

Hej

Har ett ASUS P8z68-v Pro/Gen3, som hade default BIOS, fungerat sådär så nu bestämde jag mig äntligen att uppdatera till 3603 som är senaste. Körde Ezi flash från asus uefi bios och installerade från usb sticka och allt såg ut att gå bra. Visade updating till 100% sen bootade den om. Men nu kommer jag bara till Asus motherboard loggan (där man kan trycka på del för att komma till bios men då låser sig datorn numer), låter jag datorn fortsätta kommer jag till American Megatrends logga där det hänger sig också. Tycker jag F1 där för att komma till setup händer ingenting heller.

Tips? Lite panik här !

Permalänk
Medlem

Efter BIOS uppdatering bör man köra en Reset CMOS, kolla manualen, eller om du vet hur man gör, och se om den bootar upp

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Inaktiv

Ingen fara. Du behöver gå in i bios och välja restore optimal default tror jag så är det ok.
Pröva en annan usb ingång för ditt tangentbord och tryck f1 igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Ingen fara. Du behöver gå in i bios och välja restore optimal default tror jag så är det ok.
Pröva en annan usb ingång pröva f1 igen.

Han skriver ju att datorn hänger sig när han ska gå in i BIOS, lite svårt att ladda default settings då...

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Efter uppdatering bör man göra datorn helt strömlös någon minut, dvs rycka kontakten eller slå av brytaren på nätagget (om den har detta) testat det?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DeFeCT79:

Han skriver ju att datorn hänger sig när han ska gå in i BIOS, lite svårt att ladda default settings då...

Han måste byta till en annan usb port. Drivrutinen till tangentbordet funkar inte efter biosuppdateringen. Det händer ibland

Permalänk
Hedersmedlem

Du har väl tryckt i tangentbordet i en blå USB3-port. Inga problem i övrigt som jag kan se.

Ett tips: Mängden utropstecken i en trådrubrik har inget samband med antalet svar, om något så skapar det irritation och minskar svarsviljan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Valde du rätt BIOS 3603? Finns både för WinXP och Vista och den andra för Windows 7 och 8.

Permalänk
Medlem

Tusen tack kära sweclockare, jag tänkte aldrig på att prova en annan usb port för tangentbordet. Tog en port ovanpå datorn och då fungerade det. Jag clearade även cmos samtidigt så jag vet inte vilket av det som löste problemet.

Edit
Yes jag tog rätt version av bioset

Tack igen !

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Du har väl tryckt i tangentbordet i en blå USB3-port. Inga problem i övrigt som jag kan se.

Ett tips: Mängden utropstecken i en trådrubrik har inget samband med antalet svar, om något så skapar det irritation och minskar svarsviljan.

Han hade väl panik, något som ibland drabbas oss flesta.

Permalänk
Medlem

Ett tips inför framtiden, jag har den enklare varianten av moderkortet och ibland när jag har vissa USB enheter anslutna såsom en Samsung Galaxy S3 så går det inte att boota upp datorn utan att den antingen hänger sig som din i bios eller fastnar uppemot 10 minuter vid uppstart av Windows.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD