Permalänk

Första speldatorn.

Hejsan,

Har planer om att bygga mig en speldator för första gången någonsin.
Har varit Mac-användare sedan urminnes tider, men känner nu att jag vill prova på en PC (främst för spelandets skull).

Nu är det så att jag i nuläget enbart spelar WoW, vilket inte är särskilt krävande.
Dock skulle jag även vilja testa på lite annat, så som BF, Watch Dogs etc etc.
Jag har inget behov av att köra allting på Ultra-settings, men vill självklart inte tumma alltför mycket på kvalitén.

Jag är fullt medveten om att jag kanske tagit i lite i nedanstående förslag, men ja, ni vet hur det är - prylgalen som man är vill man ju hellre "lägga till lite extra" än att behöva ångra sig i efterhand. Dock har jag inte så bra koll på vad man egentligen behöver för en "framtidssäker" dator. Är inte intresserad av att behöva byta ut den om 1 år. Självklart kan man dock tänka sig löpande uppgraderingar när det behövs.

Nu är det så att jag som sagt bara spelar WoW, och kommer aldrig bli någon hardcore BF-spelare eller liknande, kör mest single player och lite casual gaming, men vill gärna köra de nyare spelen även framöver.

Datorn jag plockat ihop idag ligger på runt 10-11k, vilket jag tycker är för mycket (har ingen skärm/mus/tangentbord/sladdar etc så hamnar på ännu mer i slutändan).
I en fantasivärld hade jag velat att datorn låg på runt 7-8k, tops (exkl. skärm, keyboard,mus). Men det är kanske för mycket begärt?

Som ni märker i nedanstående lista har jag skippat grafikkort, detta för att jag i början utgick från Radeon R9-280X - men har efter många om och men fått för mig att det är bättre att satsa på Nvidia? Baserar detta mest på "löst" snack jag hört från bekanta, dock litar jag inte helt på deras åsikter då de är lite förlegade i sitt synsätt på det mesta.

Hade gärna velat har er kunniga input på hur jag ligger an jämför med mina behov? Är jag lagom? Har jag tagit i?
- Vilket grafikkort bör jag satsa på?
- Visst behöver jag komplettera med sladdar och dylikt? Kan någon peka mig mot vad jag behöver?
- Finns det några ställen där jag kan sänka kostnaden utan att det blir en vedervärdig maskin?
- Vilken skärm bör man satsa på? (23-27")

Ja, det var nog allt. Kommer ni på något ytterligare jag missat så shoot! Är nybörjare på det här helt och hållet, så all information absorberas tacksamt.

Användningsområde för datorn:
WoW
Photoshop (hobbynivå)
Spel i övrigt, inget behov för absolut superduper-Ultra settings.
Har precis börjat lära mig lite, och läst på om överklocking & dylikt - tycker det verkar intressant att kunna testa lite sånt också, men kommer aldrig bli något stenseriöst där.

Sista frågan - Dustin rear ut denna idag: https://www.dustinhome.se/product/5010759492/envy-phoenix-810...
Vore det något att satsa på för mig istället, även om jag tycker att den är en 1000-lapp för dyr (jag är lite flexibel).

Tack på förhand!
/J

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7294065/2014-10-25

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7294065/2014-10-25

Permalänk
Medlem

Hej! antar att du tänker köra på ett blå tema på ditt bygge? Iallafall så behöver du ett chassi
Samsungs evo diskar är inte så stabila då de har haft ganska mycket glagomål på dom, kör på en kingston disk ist, spelar ingen roll vilken.
16 gb ram är att ta i lite, kör på 1x8 sticka så kan du uppgradera till 16 i framtiden.
Asus z97-a har ganska dåligt med funktioner, skulle nog rekomendera någon annan z97 i samma prisklass istället.
ENLIGT MIG så är nvidias kort otroligt mycket bättre, eftersom dom är tystare och drar mindre kraft.
250gb på en ssd är lite overkill, kör på 120gb istället och ta inte seagates hårdiskar, ta western digital caviar green.

Permalänk
Medlem

Först och främst förutsätter jag att du klarar bygga själv och har tillgång till OS eftersom detta inte ligger i din kundvagn!

Komponenterna du valt är bra, men inte nödvändiga. Byt moderkort till billigare typ Asus Z97-P om du vill kunna överklocka processorn med både multipel och baseclock eller till ett Msi Z97 PC-mate. Dessa stödjer dock INTE SLI eller CF om du planerar det framöver.

Byt till 8 GB i ram. Det räcker.

Byt till ett XFX 550w nätaggregat samt till en CM 212 Hyper evo kylare.

Angående grafikkort så är det ett GTX 970 du vill ha om budgeten tillåter. Annars kanske du får nöja dig med ett R9-280 som du kan hitta för runt 1600:-.

Valfritt chassi, men CM force 500 är billigt och enkelt att bygga i.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Skrivet av Camelh:

Hej! antar att du tänker köra på ett blå tema på ditt bygge? Iallafall så behöver du ett chassi
Samsungs evo diskar är inte så stabila då de har haft ganska mycket glagomål på dom, kör på en kingston disk ist, spelar ingen roll vilken.
16 gb ram är att ta i lite, kör på 1x8 sticka så kan du uppgradera till 16 i framtiden.
Asus z97-a har ganska dåligt med funktioner, skulle nog rekomendera någon annan z97 i samma prisklass istället.
ENLIGT MIG så är nvidias kort otroligt mycket bättre, eftersom dom är tystare och drar mindre kraft.
250gb på en ssd är lite overkill, kör på 120gb istället och ta inte seagates hårdiskar, ta western digital caviar green.

Skrivet av nilhe1:

Först och främst förutsätter jag att du klarar bygga själv och har tillgång till OS eftersom detta inte ligger i din kundvagn!

Komponenterna du valt är bra, men inte nödvändiga. Byt moderkort till billigare typ Asus Z97-P om du vill kunna överklocka processorn med både multipel och baseclock eller till ett Msi Z97 PC-mate. Dessa stödjer dock INTE SLI eller CF om du planerar det framöver.

Byt till 8 GB i ram. Det räcker.

Byt till ett XFX 550w nätaggregat samt till en CM 212 Hyper evo kylare.

Angående grafikkort så är det ett GTX 970 du vill ha om budgeten tillåter. Annars kanske du får nöja dig med ett R9-280 som du kan hitta för runt 1600:-.

Valfritt chassi, men CM force 500 är billigt och enkelt att bygga i.

Hej,

Tack båda två för bra och tydliga svar. Här kommer ett långt utlägg från mig igen.
Jag har som sagt aldrig byggt förut, men är en jäkla teoretiker, och har redan lagt timmar på att läsa alla guider jag hittar - och från vad jag sett så långt tror jag att det ska gå. Annars blir det väl att återkomma hit och be om hjälp (:

Färgtema: bra tanke du hade där faktiskt, då jag är minimalist i själen och alltid kört Mac så vill jag egentligen ha en så liten och osynlig låda som möjligt, men frun (som inte gillar tanken på att jag lägger ytterligare pengar på teknik) fick önska en vit låda, så därför blev det Fractal Design Define! Blått vill jag absolut inte ha, på utsidan, men den kommer stå under ett skrivbord och inte synas så insidan bryr jag mig inte så mycket om, valde dock transparent fönster för mitt eget sinnes skull - alltid trevligt att ha koll på vad som sker därinne!

Ja, OS var faktiskt något jag glömde lägga till, det har jag inget men kan eventuellt skaffa - så jag håller den utanför sålänge.

Så summa summarum så långt:

1. Byt moderkort till billigare (Asus Z97-p (950kr) eller MSI Z97 PC-mate (850kr)
Fråga: vad är SLI och CF?
Överklockning är för mig inget nödvändigt, mer av en "nice-to-have" grej som vore kul att testa. Men skiljer det mycket prismässigt så kan jag vara utan.

2. Byt ner ram till 8GB (t.ex Crucial Ballistic Sport CL9 2x4GB (700kr vs 1300kr)

3. Byt ut EVGA SuperNova G2 mot XFX Core Edition 550W (990kr vs. 650kr)

4. Byt ut Silverstone Argon AR01 mot Cooler Master Hyper 212 Evo (350kr vs 340kr)

5. Byt ut Samsung EVO 250gb SSD mot t.ex Kingston 120gb (1000kr vs 600kr)
Fråga: Anledningen till att jag tog 250gb istället för 120gb är att jag önskar installera både OS, Photoshop och framtida spel på SSD'n. Datorn kommer i ärlighetens namn inte innehålla så mycket annat då jag har musikbibliotek och även bildbibliotek/grafiska program på mina Macar. Klarar man sig med 120gb då? Bara WoW ligger väl på runt 30-40gb (nu höftar jag) och ett OS tar väl lite plats det med? Vet ej vad dagens spel ligger på storleksmässigt.

6. Byta ut Seagate 1TB hdd mot WD Green 1TB
Fråga: Seagate kör 7200rpm & WD Green 5400rpm - är det då inte bättre att köra Seagaten?

7. Chassimässigt så handlar det för min del mycket om utseendet (och självklart hur svårt det är att bygga i), och CM 500 var billig & bra, men inte vad jag söker utseendemässigt. Finns det liknande, cleana chassin för en lägre slant än Fractal R4?

8. Grafikkortsmässigt köra på ett Nvidia 970 istället för Radeon R9 280X.
Fråga: vad behöver man tänka på här? Bara att välja den varianten med högst betyg på prisjakt? Eller något annat jag bör se efter?
Exempel: Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming HDMI 3xDP 2xDVI 4GB vs. MSI GeForce GTX 970 Gaming HDMI DP 2xDVI 4GB vs. Asus GeForce GTX 970 Strix DirectCU II OC HDMI DP 2xDVI 4GB

Tusen tack för era utförliga svar, mycket informativt!
Många frågor från min sida...

Permalänk
Medlem

På moderkortet ska du verkligen inte köra på z97-p eller pc mate, aldrig i livet, kö på http://www.inet.se/produkt/1902687/msi-z97-gaming-3 Jag vet att den kostar en slant extra, men det äre värt.

evga:s nätagg är mycket bättre, så byt inte ner dig till xfx eftersom dom suger.

http://www.inet.se/produkt/5322341/cm-seidon-120v den här kommer nog behövas om du ska överklocka, kostar inte jätte mycket mer.

120gb borde räcka, allt annat kan du ha på wd green. det ända som gör skilnad är starttiderna.

wd green är mycket bättre, 5400 rpm gör så att den är mycket tystare och inte mycket långsammre.

define r4 är nog det bästa du kan få för dom pengarna.

enligt mig så är evga acx 970 bäst eller asus 970 strix bäst. något av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Camelh:

På moderkortet ska du verkligen inte köra på z97-p eller pc mate, aldrig i livet, kö på http://www.inet.se/produkt/1902687/msi-z97-gaming-3 Jag vet att den kostar en slant extra, men det äre värt.

evga:s nätagg är mycket bättre, så byt inte ner dig till xfx eftersom dom suger.

http://www.inet.se/produkt/5322341/cm-seidon-120v den här kommer nog behövas om du ska överklocka, kostar inte jätte mycket mer.

120gb borde räcka, allt annat kan du ha på wd green. det ända som gör skilnad är starttiderna.

wd green är mycket bättre, 5400 rpm gör så att den är mycket tystare och inte mycket långsammre.

define r4 är nog det bästa du kan få för dom pengarna.

enligt mig så är evga acx 970 bäst eller asus 970 strix bäst. något av dom.

Jag har fått intrycket att TS vill ha en dator med förhållandevis snäv budget!? Samtidigt vill han ha en "framtidssäker" dator. Dessa båda önskemål är inte kompatibla varför jag väljer att få till en billig dator med bra prestanda då han tycker 9000:- är en tusing för mycket!
Jag väljer att prioritera en bra CPU med ett acceptabelt GFX hellre än ett flådigt mobo med massor av funktioner och expansionsmöjligheter som kanske aldrig kommer användas samt premium PSU. Sen är det upp till TS att avgöra!

Att, med tanke på vad TS är villig att punga ut med, hävda att han ska lägga 1200-1300 på ett mobo och 990:- på PSU gör mig nyfiken på vad du rekommenderar för komponenter i övrigt??

AngåendePSU så är XFX inte skräp som suger men naturligtvis är EVGA G2 mycket bättre. Nu var det mitt fel eftersom jag skrev fel agg. Det jag menade var Fractal Design Integra 550M. http://www.inet.se/produkt/6909983/fractal-design-integra-m-5...

* Detta är ett paket baserat på max 8000:- : http://www.netonnet.se/Customer/SharedList/32598

* Liknande detta är vad du vill ha!: http://www.netonnet.se/Customer/SharedList/32601 eller för all del ett paket med MSI Z97 Gaming. Whatever floats your boat! Själv är jag fan av ASUS när det gäller moderkort!

En maxbudget hade gjort saker betydligt enklare!

PS. SLI är att använda två grafikkort av Nvidia och CF(Crossfire) är samma sak fast med AMD´s kort. Sällan nödvändigt om du bara använder en skärm och inte har krav på ultra i alla spel!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

XFX suger absolut inte! Kör 2st gtx 660 med 550watt xfx. Enligt mig ska du inte byta din samsung ssd eftersom jag har en långsam kingstone. Deras kvalite är bättre. Glömt inte grafikkortet

Permalänk
Skrivet av nilhe1:

Jag har fått intrycket att TS vill ha en dator med förhållandevis snäv budget!? Samtidigt vill han ha en "framtidssäker" dator. Dessa båda önskemål är inte kompatibla varför jag väljer att få till en billig dator med bra prestanda då han tycker 9000:- är en tusing för mycket!
Jag väljer att prioritera en bra CPU med ett acceptabelt GFX hellre än ett flådigt mobo med massor av funktioner och expansionsmöjligheter som kanske aldrig kommer användas samt premium PSU. Sen är det upp till TS att avgöra!

Att, med tanke på vad TS är villig att punga ut med, hävda att han ska lägga 1200-1300 på ett mobo och 990:- på PSU gör mig nyfiken på vad du rekommenderar för komponenter i övrigt??

AngåendePSU så är XFX inte skräp som suger men naturligtvis är EVGA G2 mycket bättre. Nu var det mitt fel eftersom jag skrev fel agg. Det jag menade var Fractal Design Integra 550M. http://www.inet.se/produkt/6909983/fractal-design-integra-m-5...

* Detta är ett paket baserat på max 8000:- : http://www.netonnet.se/Customer/SharedList/32598

* Liknande detta är vad du vill ha!: http://www.netonnet.se/Customer/SharedList/32601 eller för all del ett paket med MSI Z97 Gaming. Whatever floats your boat! Själv är jag fan av ASUS när det gäller moderkort!

En maxbudget hade gjort saker betydligt enklare!

PS. SLI är att använda två grafikkort av Nvidia och CF(Crossfire) är samma sak fast med AMD´s kort. Sällan nödvändigt om du bara använder en skärm och inte har krav på ultra i alla spel!

Skrivet av nilhe1:

Först och främst förutsätter jag att du klarar bygga själv och har tillgång till OS eftersom detta inte ligger i din kundvagn!

Komponenterna du valt är bra, men inte nödvändiga. Byt moderkort till billigare typ Asus Z97-P om du vill kunna överklocka processorn med både multipel och baseclock eller till ett Msi Z97 PC-mate. Dessa stödjer dock INTE SLI eller CF om du planerar det framöver.

Byt till 8 GB i ram. Det räcker.

Byt till ett XFX 550w nätaggregat samt till en CM 212 Hyper evo kylare.

Angående grafikkort så är det ett GTX 970 du vill ha om budgeten tillåter. Annars kanske du får nöja dig med ett R9-280 som du kan hitta för runt 1600:-.

Valfritt chassi, men CM force 500 är billigt och enkelt att bygga i.

Hej,

Hmm, av någon anledning har jag helt missat de senare svaren.
Tack för all bra information och hjälp.

Hade ett svagt ögonblick idag under Black Friday och började köpa på mig saker.

Nedan är vad jag beställt så långt:

Moderkort:
Asus Z97-A

Processor:
Intel Core i5-4690K

Grafikkort:
MSI GeForce GTX 970 Gaming

Nätaggregat:
EVGA SuperNOVA 750 G2

CPU-kylare:
Cooler Master Hyper 212 EVO

SSD:
Intel 520 120gb

HD:
1TB WD Green

Köpte även ESD-armband och skruvkit från Inet för monteringen.

Som jag ser det, vad jag saknar är följande:
Chassi (tänker köpa Fractal Design Define R4 vit)
Skärm
Tangentbord + Mus
Operativsystem

Dock, för att vara på den säkra sidan, vill jag fråga er ifall det är någonting jag glömt?
Är alla nödvändiga kablar etc. med i det jag beställt?
Något annat jag behöver eller bör tänka på?

Tacksam för all hjälp jag kan få, och beklagar det sena svaret!