Billig (prisvärd) dator för blandade spel och videopyssel ca 5K budget

Permalänk
Medlem

Billig (prisvärd) dator för blandade spel och videopyssel ca 5K budget

Hej forumet, ny användare här!

Ska bygga en dator till min son som tycker laptopen börjar bli för klen. Jag har läst massor av trådar här på forumet om byggnationer i prisklassen runt 5000 kr och tycker mig ha lärt mig massor. Jag har tittat mycket på den rekommenderade inetkundvagnen som utgår från G3258-prollen och egentligen bestämt mig för en sådan. Dock pysslar sonen i stor utsträckning med introskapande och arbetar mycket med Fraps, Cinema 4D och After Effects och liknande applikationer. Spelen som främst spelas på maskinen är Minecraft och han har en önskan om att spela CS:Go på sikt.

Min utgångsfråga är främst: Bör jag tänka mer processor och minde grafikkort för dylika ändamål? Eller fixar G3258 och evx GTX750ti ovan nämnda?''

Mvh

Niklas

Permalänk
Medlem

Är det någon som sitter på någon bra n00bguide till överklockning, vore även det av intresse.

Mvh

Niklas

Permalänk

pillar han med redigering så duger nog inte en g3258

Permalänk
Medlem

Om han kör såna applikationer skulle jag satsat mer på cpu och mindre på gpu. CS:Go och minecraft är ju inte direkt krävande spel.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7314277/budget-5k

Lyckades klämma in en i3 och 750Ti.

Permalänk
Medlem

Det kanske kräver ett jättelångt svar, men vad gör i3 bättre än G3258 för redigering?

Tack för era övriga svar!

Niklas

Permalänk
Medlem
Skrivet av NuKi:

Det kanske kräver ett jättelångt svar, men vad gör i3 bättre än G3258 för redigering?

Tack för era övriga svar!

Niklas

Den har fler trådar att jobba med.

Permalänk
Medlem

Jo en i3 år såklart bättre! Men nätaggregatet är inget vidare samt moderkort & HDD. HDDn var värd då den kosta 399. Tycker du ska köra med en Pentium G3258, den kommer fortfarande presterar bra men kanske kommer lagga lite. Andra alternativ är ju att du kör med en AMD prolle som har fler trådar som kan utnyttja dom trådarna till exempelvis after effects.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nylund1940:

Jo en i3 år såklart bättre! Men nätaggregatet är inget vidare samt moderkort & HDD. HDDn var värd då den kosta 399. Tycker du ska köra med en Pentium G3258, den kommer fortfarande presterar bra men kanske kommer lagga lite. Andra alternativ är ju att du kör med en AMD prolle som har fler trådar som kan utnyttja dom trådarna till exempelvis after effects.

Kan du vara lite mer specifik vad som är fel på nätagget, moderkort och HDD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZER0Z:

Kan du vara lite mer specifik vad som är fel på nätagget, moderkort och HDD.

Skickades från m.sweclockers.com

Skräp nätaggregat med billiga komponenter.

Moderkort är inget vidare om TS skulle vilja uppgradera till en i7 4790K exempelvis?

HHDn är inget att prioritera när en WD blue eller Seagate 1TB kostar 100kr mer och mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Jag ser fortfarande ingen konstruktiv kritik eller fakta i dina påstående.

Skräp verkar ju dock ge rätt mycket för pengarna och gjorde helt okej ifrån sig.
http://www.sweclockers.com/recension/12226-nataggregat-i-budg...

Moderkortet stödjer samtliga intel för 1150 och har man en budget på 5k kanske det inte är prio med kort som stödjer SLI/Crossfire eller har flera USB och SATA kontakter. Det är givetvis inte bästa moderkortet för OC men det är samma visa här med budget på 5K.

HDD Kan man givetvis byta till en större för 100kr då det i mitt förslag finns utrymme för det i budgeten men att säga att det är mycket bättre är att ta i. Dom är större men prestandan kommer inte påverkas speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZER0Z:

Jag ser fortfarande ingen konstruktiv kritik eller fakta i dina påstående.

Skräp verkar ju dock ge rätt mycket för pengarna och gjorde helt okej ifrån sig.
http://www.sweclockers.com/recension/12226-nataggregat-i-budg...

Moderkortet stödjer samtliga intel för 1150 och har man en budget på 5k kanske det inte är prio med kort som stödjer SLI/Crossfire eller har flera USB och SATA kontakter. Det är givetvis inte bästa moderkortet för OC men det är samma visa här med budget på 5K.

HDD Kan man givetvis byta till en större för 100kr då det i mitt förslag finns utrymme för det i budgeten men att säga att det är mycket bättre är att ta i. Dom är större men prestandan kommer inte påverkas speciellt mycket.

HDD är ju WD att rekommendera.

FSP har jag haft och båda nätaggen har pajat på rätt kort tid. Inget att rekommendera enligt mig.

Finns ju H97 för 749kr eller 849kr som är mycket bättre än det moderkortet.

Rekommenderar till TS att lägga lite mindre pengar på exempelvis grafikkort och köra med ett R7 250 kanske?

Permalänk
Medlem

Tack för er input. Det är mycket värdefullt.