Hur kolla om mobilen är låst till operatör?

Permalänk

Hur kolla om mobilen är låst till operatör?

Finns det nått sätt att kontrollera om en mobil är låst till en operatör utan att testa med annat simkort ?
(Har inte tillgång till ett nanokort med annan operatör)
ifall låst och jag vill låsa upp en Sony Z3,vilken är den seriösaste webshoppen som man kan anlita för att göra detta
Tips?
tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Såvida de inte ändrat på IMEI låsning sedan jag slutade jobba på kundservice (2013) eller minnet sviker så kan du inte testa på ett annat vis. Om du vill låsa upp den så måste du kontakta operatören den är låst till för att låsa upp den, andra operatörer kommer att neka och hänvisa dig vidare. Om du inte vet vilken operatör mobilen är låst till rekommenderar jag att du pratar med killen du köpt den av, om han inte vet så kanske du får ta en fundering (stulen mobil?) och ringa runt till de olika operatörerna som säljer mobilen och höra efter med dem. Glöm inte att ha din mobils IMEI nummer till hands när du ringer dem så att du slipper pilla i telefonen mitt i samtalet. IMEI nummer hittar du på lådan som du fick när du köpte mobilen alt. i mobilen om du går in på inställningar -> "min enhet" -> "om".

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus

Permalänk
Skrivet av Snackbox:

Såvida de inte ändrat på IMEI låsning sedan jag slutade jobba på kundservice (2013) eller minnet sviker så kan du inte testa på ett annat vis. Om du vill låsa upp den så måste du kontakta operatören den är låst till för att låsa upp den, andra operatörer kommer att neka och hänvisa dig vidare. Om du inte vet vilken operatör mobilen är låst till rekommenderar jag att du pratar med killen du köpt den av, om han inte vet så kanske du får ta en fundering (stulen mobil?) och ringa runt till de olika operatörerna som säljer mobilen och höra efter med dem. Glöm inte att ha din mobils IMEI nummer till hands när du ringer dem så att du slipper pilla i telefonen mitt i samtalet. IMEI nummer hittar du på lådan som du fick när du köpte mobilen alt. i mobilen om du går in på inställningar -> "min enhet" -> "om".

Ok,nu är detta en helt ny mobil egenköpt med abb från 3, så de flesta brukar väl vara låsta om man köper med abb
men hörde att nån operatör säljer sina olåsta om det nu var Telenor tror jag (vet dock inte om det är sant)

men iallafall ville jag bara testa ,men är väl tämligen säker på att den är låst till 3 ,
då kom nästa fråga vilken "webbutik" är seriösast med att köpa upplåsningskoder för att låsa upp denna mobil?
ska till Asien om 1 månad vill ju gärna kunna använda den där

Permalänk
Rekordmedlem

Tre brukar låsa, har du provat att följa nån guide där du knappar in en kod och telefonen ska svara med sin status ?
http://www.xperiacodes.com/check-simlock-status/
Du vet väl om att operatörerna måste låsa upp nya abonnemang gratis när bindningstiden går ut, det är lag på det sedan i april.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Tre brukar låsa, har du provat att följa nån guide där du knappar in en kod och telefonen ska svara med sin status ?
http://www.xperiacodes.com/check-simlock-status/
Du vet väl om att operatörerna måste låsa upp nya abonnemang gratis när bindningstiden går ut, det är lag på det sedan i april.

Ehhhh nu blev jag konfunderad hur du menar ,låsa upp "nya" abonemang ,när bindningstiden gått ut, efter 24 månader bindningstid är väl abonemanget knappast nytt?
Eller menar du om man förlänger abonemanget som jag gjorde med 24 nya månader så ska den nya mobilen vara olåst?
Eller hur menar du?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mironoff123:

Ehhhh nu blev jag konfunderad hur du menar ,låsa upp "nya" abonemang ,när bindningstiden gått ut, efter 24 månader bindningstid är väl abonemanget knappast nytt?
Eller menar du om man förlänger abonemanget som jag gjorde med 24 nya månader så ska den nya mobilen vara olåst?
Eller hur menar du?

Det finns numera lagtext som säger att telefonerna ska låsas upp när bindningstiden är slut.
den gäller för abonnemang tecknade från och med 1 maj 2014

Lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation
15 c §
Den som tillhandahåller allmänt tillgängliga elektroniska kommunikationstjänster och som har träffat avtal med en konsument om abonnemang med bindningstid, i kombination med tillhandahållande av terminalutrustning, ska efter den inledande bindningstiden på begäran av konsumenten ta bort operatörslås kostnadsfritt och utan dröjsmål...

Tjänsteleverantören ska omedelbart efter den inledande bindningstidens utgång på ett tydligt sätt underrätta konsumenten om dennes rätt enligt första stycket.

Det är alltså inte operatörerna som har blivit "snälla" utan lagkrav, tyvärr så lagstadgades det inte om korta bindningstider men det kan ju komma det också om de fortsätter att dumma sig med sånt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det finns numera lagtext som säger att telefonerna ska låsas upp när bindningstiden är slut.
den gäller för abonnemang tecknade från och med 1 maj 2014

Lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation
15 c §
Den som tillhandahåller allmänt tillgängliga elektroniska kommunikationstjänster och som har träffat avtal med en konsument om abonnemang med bindningstid, i kombination med tillhandahållande av terminalutrustning, ska efter den inledande bindningstiden på begäran av konsumenten ta bort operatörslås kostnadsfritt och utan dröjsmål...

Tjänsteleverantören ska omedelbart efter den inledande bindningstidens utgång på ett tydligt sätt underrätta konsumenten om dennes rätt enligt första stycket.

Det är alltså inte operatörerna som har blivit "snälla" utan lagkrav, tyvärr så lagstadgades det inte om korta bindningstider men det kan ju komma det också om de fortsätter att dumma sig med sånt.

Fortfarande förvirrad
Svarar du verkligen på det jag efterfrågar?

Du menar väl att efter bindningstidens slut ska den "gamla" mobilen kunna låsas upp gratis ?
För inte menar lagtexten att om man förlänger sitt nuvarande abonemang med 24 månader ska den "nya" mobilen direkt låsas upp?
Eller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mironoff123:

Fortfarande förvirrad
Svarar du verkligen på det jag efterfrågar?

Du menar väl att efter bindningstidens slut ska den "gamla" mobilen kunna låsas upp gratis ?
För inte menar lagtexten att om man förlänger sitt nuvarande abonemang med 24 månader ska den "nya" mobilen direkt låsas upp?
Eller?

Om du förlänger ett abb så har du inte fått nån ny utrustning och förlängningen i sig är ju inte låst.
Däremot måste all hårdvara som medföljer abb låsas upp gratis när avtalstiden löper ut om man ingått avtalet efter 1maj 2014.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du förlänger ett abb så har du inte fått nån ny utrustning och förlängningen i sig är ju inte låst.
Däremot måste all hårdvara som medföljer abb låsas upp gratis när avtalstiden löper ut om man ingått avtalet efter 1maj 2014.

Sorry, men jag antog att det framgick att jag tog en NY Sony Z3 när jag förlängde mitt abonnemang med 24 månader

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mironoff123:

Sorry, men jag antog att det framgick att jag tog en NY Sony Z3 när jag förlängde mitt abonnemang med 24 månader

Om den är låst ska den låsas upp gratis när de 24 månaderna har passerat om du tog den efter 1 Maj., men eftersom lagen finns så har även låsningarna minskat, man slipper ju ändå inte ifrån abonnemangskostnaden och apparatens upplåsning kan de inte längre ta betalt för så den kostnaden är ju ändå inbakad i abbet numera och då finns det ju ingen anledning att låsa telefonen för man kan inte tjäna pengar på upplåsningen längre.
Har du en ny telefon så bör du fråga din operatör om det inte står på avtalet eller liknande eller så får man helt enkelt försöka testa det, endera genom kod eller byta simkortet, men låsta telefoner har minskat i antal.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mironoff123:

Ok,nu är detta en helt ny mobil egenköpt med abb från 3, så de flesta brukar väl vara låsta om man köper med abb
men hörde att nån operatör säljer sina olåsta om det nu var Telenor tror jag (vet dock inte om det är sant)

men iallafall ville jag bara testa ,men är väl tämligen säker på att den är låst till 3 ,
då kom nästa fråga vilken "webbutik" är seriösast med att köpa upplåsningskoder för att låsa upp denna mobil?
ska till Asien om 1 månad vill ju gärna kunna använda den där

I stort sett är ALLA 3 telefoner låsta tyvärr. Det är Tele2 och Comviq, som vad jag vet, säljer olåsta iPhones. Tele2/Comviq låser nästan aldrig någon telefon

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om den är låst ska den låsas upp gratis när de 24 månaderna har passerat om du tog den efter 1 Maj., men eftersom lagen finns så har även låsningarna minskat, man slipper ju ändå inte ifrån abonnemangskostnaden och apparatens upplåsning kan de inte längre ta betalt för så den kostnaden är ju ändå inbakad i abbet numera och då finns det ju ingen anledning att låsa telefonen för man kan inte tjäna pengar på upplåsningen längre.
Har du en ny telefon så bör du fråga din operatör om det inte står på avtalet eller liknande eller så får man helt enkelt försöka testa det, endera genom kod eller byta simkortet, men låsta telefoner har minskat i antal.

Men Ursäkta uttrycket
LÄSER DU VAD JAG EFTERFRÅGAR?
Lagar hit och dit!!!

Inget har passerats...
Har haft ett abb med 3 och nu efter 24 månader har jag tillfälle att köpa en ny mobil och nu bad jag om offert för Ny mobil förlänga mitt gamla abb därav frågan
låsa upp EN NY Mobil ,med nytt abonnemang?
svårt att fatta efter typ 6 inlägg från mig?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mironoff123:

Men Ursäkta uttrycket
LÄSER DU VAD JAG EFTERFRÅGAR?
Lagar hit och dit!!!

Inget har passerats...
Har haft ett abb med 3 och nu efter 24 månader har jag tillfälle att köpa en ny mobil och nu bad jag om offert för Ny mobil förlänga mitt gamla abb därav frågan
låsa upp EN NY Mobil ,med nytt abonnemang?
svårt att fatta efter typ 6 inlägg från mig?

Läser du vad jag skriver? Har du fått en ny telefon efter 1 maj 2014 så måste den låsas upp gratis efter bindningstidens slut och eftersom operatörerna inte längre kan tjäna pengar på upplåsnnig så har många slutat låsa telefonerna eftersom det blir billigare eftersom de slipper jobbet att låsa dem. Det finns inte lägre något att tjäna på att låsa telefonerna, men man måste kolla telefonen om operatören inte har meddelat att telefonen är olåst för att veta hur det ligger till, vissa operatörer/telefoner har det tydligt angivet att de är olåsta, andra inte, det är alltså fortfarande lagligt att låsa telefonen men den måste låsas upp gratis efter bindningstiden, vilket gör det rätt ointressant att låsa dem ekonomiskt sett.

Exempel på tydligt besked om att telefonen är olåst:

Från och med 24 januari 2014 är alla iPhone-modeller som säljs hos Telia olåsta.
http://www.telia.se/privat/support/mobilabonnemang/operatorsl...

Om du inte har ett sånt besked eller har testat så vet du inte att den är upplåst.
tex Tre antyder att alla telefoner är låsta vid leverans, även de du köper kontant av dem måste du alltså be om upplåsning av vilket de då gör direkt och gratis men telefonen är trotts det låst från början om den kommer från dem.

Upplåsning sker på din begäran, dvs du behöver kontakta oss
En kostnad på 350 kr tillkommer till och med att bindningstiden har gått ut. Har du ingen bindningstid kvar eller en kontantköpt telefon är det kostnadsfritt* att låsa upp produkten.
*Gäller endast om du ingått i ett avtal med en ny hårdvara efter 1 maj 2014.

https://www.tre.se/privat/kundservice/teknisk-support/lasa-up...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mironoff123:

Men Ursäkta uttrycket
LÄSER DU VAD JAG EFTERFRÅGAR?
Lagar hit och dit!!!

Inget har passerats...
Har haft ett abb med 3 och nu efter 24 månader har jag tillfälle att köpa en ny mobil och nu bad jag om offert för Ny mobil förlänga mitt gamla abb därav frågan
låsa upp EN NY Mobil ,med nytt abonnemang?
svårt att fatta efter typ 6 inlägg från mig?

Enkelt uttryckt.
Om telefonen är låst till operatör skall den låsas upp gratis 24 månader (i ditt fall) efter inköpsdatum, detta oavsett om du förlängt gammalt abonnemang eller om du förlänger det igen innan 24 månader.

Avtalet du skrev på denna mobilen var en bindningstid på 24 månader och det är den tiden som avgör när den skall låsas upp gratis.

Permalänk
Medlem

Du ska till Asien om en månad och vill använda telefonen där. Ska du då köpa ett lokalt SIMkort med abb.? Eller vil du använda ditt nuvarande abonnemang?
Roaming fungerar ju alltid, men kostar förstås, wi-fi brukar ju finnas lite överallt.
Samtal hem till Svedala kostar oavsett eget eller lokal abb.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Enkelt uttryckt.
Om telefonen är låst till operatör skall den låsas upp gratis 24 månader (i ditt fall) efter inköpsdatum, detta oavsett om du förlängt gammalt abonnemang eller om du förlänger det igen innan 24 månader.

Avtalet du skrev på denna mobilen var en bindningstid på 24 månader och det är den tiden som avgör när den skall låsas upp gratis.

Ni svar på dubbelt uppenbart
Vissa av er säger låses upp direkt vissa säger24 månader

Snälla!!

LÄS NU
Jag hade en mobil med abonnemang med 3 (abb gick ut 15 Okt)jag frågade då 3 om en ny mobil Z3 med ett nytt abonnemang 24 månader= kostnadsförslag?

Ska jag då ha 1 mobli som är låst till 3 ELLER Som av er påstår ska vara olåst?
SVÅRT ATT FÖRSTÅ????

Permalänk
Skrivet av klp65:

Du ska till Asien om en månad och vill använda telefonen där. Ska du då köpa ett lokalt SIMkort med abb.? Eller vil du använda ditt nuvarande abonnemang?
Roaming fungerar ju alltid, men kostar förstås, wi-fi brukar ju finnas lite överallt.
Samtal hem till Svedala kostar oavsett eget eller lokal abb.

Men är luren låst kan han inte köpa ett lokalt simkort och använda det i hans telefon ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Skrivet av Mironoff123:

Ni svar på dubbelt uppenbart
Vissa av er säger låses upp direkt vissa säger24 månader

Snälla!!

LÄS NU
Jag hade en mobil med abonnemang med 3 (abb gick ut 15 Okt)jag frågade då 3 om en ny mobil Z3 med ett nytt abonnemang 24 månader= kostnadsförslag?

Ska jag då ha 1 mobli som är låst till 3 ELLER Som av er påstår ska vara olåst?
SVÅRT ATT FÖRSTÅ????

Vad är det du inte förstår? De säger samma sak.

Om din telefon är låst hos tre måste de låsa upp den kostnadsfritt för dig EFTER 24 månader.
Så om du ska resa till Asien om en månad och din telefon är låst så kan du inte köpa ett simkort därborta och använda i din Z3.

Ring tre och kolla om din telefon är låst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mironoff123:

Ni svar på dubbelt uppenbart
Vissa av er säger låses upp direkt vissa säger24 månader

Snälla!!

LÄS NU
Jag hade en mobil med abonnemang med 3 (abb gick ut 15 Okt)jag frågade då 3 om en ny mobil Z3 med ett nytt abonnemang 24 månader= kostnadsförslag?

Ska jag då ha 1 mobli som är låst till 3 ELLER Som av er påstår ska vara olåst?
SVÅRT ATT FÖRSTÅ????

Nu är det nog du som har svårt att förstå eller att läsa klartext och dämpa dig lite om du vill ha någon hjälp.

Läs nu igen det fetstilta jag skrev och förstår du inte det så kan jag inte hjälpa dig.
Detta är givetvis förutsatt att den nya mobilen är låst.

Skrivet av MacAllan:

Enkelt uttryckt.
Om telefonen är låst till operatör skall den låsas upp gratis 24 månader (i ditt fall) efter inköpsdatum, detta oavsett om du förlängt gammalt abonnemang eller om du förlänger det igen innan 24 månader.

Avtalet du skrev på denna mobilen var en bindningstid på 24 månader och det är den tiden som avgör när den skall låsas upp gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mironoff123:

Ni svar på dubbelt uppenbart
Vissa av er säger låses upp direkt vissa säger24 månader

Snälla!!

LÄS NU
Jag hade en mobil med abonnemang med 3 (abb gick ut 15 Okt)jag frågade då 3 om en ny mobil Z3 med ett nytt abonnemang 24 månader= kostnadsförslag?

Ska jag då ha 1 mobli som är låst till 3 ELLER Som av er påstår ska vara olåst?
SVÅRT ATT FÖRSTÅ????

Det spelar ingen roll vad de som försöker hjälpa dig skriver. De har skrivit lättlästa versioner, sammanfattning av den nya lagen, mm. Kan du inte förstå vad de skriver, så kan ingen här hjälpa dig med ditt problem.

Eftersom att du inte förstår det så kan du omöjligt ha förstått vad du skrivit under för avtal, är det ens 3 du är kund hos? Skulle du få en mobil eller en hund med abonnemanget?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Ser att flera svarat efter mig, ganska intressant att se att det äntligen finns en lag som säger att operatörerna måste låsa upp telefonerna efter 24 månader. Blev många samtal om det, folk som blev sura över avgifter på 350:- för upplåsningar osv.

Förstår att OP är lite konfunderad över svaren, men jag ska fatta mig kort utifrån din post:

"Ok,nu är detta en helt ny mobil egenköpt med abb från 3, så de flesta brukar väl vara låsta om man köper med abb
men hörde att nån operatör säljer sina olåsta om det nu var Telenor tror jag (vet dock inte om det är sant)

men iallafall ville jag bara testa ,men är väl tämligen säker på att den är låst till 3 ,
då kom nästa fråga vilken "webbutik" är seriösast med att köpa upplåsningskoder för att låsa upp denna mobil?
ska till Asien om 1 månad vill ju gärna kunna använda den där"

Du har ett NYTT abonnemang från operatören 3, som med STOR risk har låst din mobiltelefon till operatören 3. Detta innebär att du endast kan använda simkort från operatören 3 tills att 24 månader har passerat från inköpsdatum. Då ditt abonnemang är NYTT kan du INTE låsa upp din telefon nu. Du MÅSTE använda ditt nuvarande abonnemang, eller inget simkort ö.h.t., när du åker utomlands. Du kan låsa upp mobilen för användning med andra simkort 2016.

Det finns ingen webshop du kan köpa en upplåsningskod från eller någon annan butik som kan göra det, de enda som kan låsa upp din mobil är operatören 3, om 2 år. 2016. Du är alltså fast med att använda ditt nuvarande simkort, eller så kan du plocka ut det och inte använda något simkort alls när du är utomlands. Isåfall kan du ringa över wi-fi via IP-telefoni, t.ex. Skype, men ej skicka SMS eller surfa när du går på stan´ osv.

Hoppas jag var tydlig, annars får du citera mig eller skicka PM!

Visa signatur

Rigg: Intel i7 4790K @ 4,7 GHz delid | Noctua NH-U12S | Asus Z97-A | Corsair 2x4+2x8 GB 2133 MHz DDR3 RAM | EVGA RTX 2080 XC Ultra GPU | Intel SSD 2x 800 GB | Acer Predator XB271HU IPS skärm | M-Audio AV42 monitorer | HyperX Cloud 2-lurar | HyperX Pulsefire FPS mus