Satte nya RAM-stickor i gammal HP, skadade samtidigt en kondensator på grafikkortet, nu ingen bild

Permalänk
Medlem

Satte nya RAM-stickor i gammal HP, skadade samtidigt en kondensator på grafikkortet, nu ingen bild

Jag har en 104 månader gammal HP (såldes i Sverige under modellnamnet d4240). Har med åren naturligtvis blivit lite seg men fungerat så pass väl att ingen i huset krävt en nyare dator.

Ändringar som jag gjort består i att byta OS från Windows XP till 7, och ökat RAM från 512 MB till 2GB (2x1GB Corsair DDR2 CL5 667 Mhz Value Select).
Det jag vet i övrigt om delarna som sitter i är följande:

Moderkort: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=us&lc=en&docname=c00864946#N166
Processor: Intel Pentium 4, 650 3,4GHz
Nätaggregat: 230W

Glad i hågen provade jag att trycka i 2 stycken RAM-stickor till, och lyckades i processen böja till en "cistern" på grafikkortet (kallar det så i brist på bättre liknelse, vet inte vad delarna på kortet heter).

Efter detta går fläktarna på högvarv och skärmen vägrar kännas vid att den är inkopplad; den är helt svart. Jag har nu plockat ut de extra RAM-stickorna men får fortfarande samma resultat.

Det gamla startförfarandet bestod i att fläktarna gick på max i ca 3 sekunder för att sedan lugna ner sig, men nu fortsätter de bara på samma hastighet.

Hur ska jag felsöka? Jag har inga gamla delar som är kompatibla med datorn och min närmaste tanke är att skrota burken, men eftersom det inte var jag som köpte den har jag order om att "laga så långt det är möjligt".

Och kloka ord om att laga ej det som trasigt ej är behövs inte; det har jag ju redan sett till att lära mig den hårda vägen

Tack på förhand,
Alcaeus

redigering pga ändrad trådrubrik
Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom du har ett helt eget problem så bröt jag ut ditt inlägg till en egen tråd.

*Inlägg utbrutet till ny tråd*

***

Laga eller byt ut den trasiga kondensatorn på grafikkortet först, sedan kan du börja felsöka. Som det ser ut nu är felet ganska uppenbart.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Laga eller byt ut den trasiga kondensatorn på grafikkortet först, sedan kan du börja felsöka. Som det ser ut nu är felet ganska uppenbart.

Jaha, den ser ju ut att behöva lödas. Jag hittar några siffror på den som jag inte kan tolka:
55
470
6E

Vad betyder detta?

Permalänk
Hedersmedlem

Antagligen 470 mikrofarad och 55 volt, även om spänningen verkar väldigt hög för att vara i en dator. 6E tror jag är kod för temperaturmärkning och tolerans, i detta fallet 105C och ~5% om jag minns rätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Antagligen 470 mikrofarad och 55 volt, även om spänningen verkar väldigt hög för att vara i en dator. 6E tror jag är kod för temperaturmärkning och tolerans, i detta fallet 105C och ~5% om jag minns rätt.

Bör vara 5,5V och inte 55V.

Permalänk
Medlem

Jag hittar inget om vad 6E skulle vara för något. I hur stor grad måste siffrorna på den nya kondensatorn stämma överens med den gamla?

Permalänk

Kondensatorns värde är extremt icke-kritiskt. 100µF till 1000µF kommer att fungera alldeles utmärkt. Spänningen spelar heller ingen roll, men det är säkrast att du kör på minst 16 V.

Kondensatortypen spelar ingen roll. Det är, trots vad folk tenderar att säga, inte några kritiska grejer. Du behöver inga låg-esr-kondensatorer. Du behöver inga högkvalitativa märken. Ta bara en kondensator från något elektronikskrot i soprummet. Det kommer funka utmärkt, tro mig - jag håller på med sånt här hela tiden. Fina delar sätter man i viktiga applikationer, ett trasigt urgammalt grafikkort hör oftast inte till denna kategorin.

OBS! Tänk på polariteten! Om du sätter kondensatorn åt fel håll så kan det smälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Spänningen spelar heller ingen roll

Så länge spänningen är högre än den kondingen som satt innan.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nu har jag nytt grafikkort. När jag startar datorn går fläktarna på högvarv och skärmen är svart. Vad gör jag nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alcaeus:

Nu har jag nytt grafikkort. När jag startar datorn går fläktarna på högvarv och skärmen är svart. Vad gör jag nu?

tar ut ramminne ett efter ett tills det startar med nya grafikkortet ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Alcaeus:

Nu har jag nytt grafikkort. När jag startar datorn går fläktarna på högvarv och skärmen är svart. Vad gör jag nu?

Vilket grafikkort är det? Inte helt omöjligt att moderkortet kräver en Bios uppdatering om grafikkortet är så nytt att det har UEFI bios och/eller PCIe 3.0.

Skulle tro att det inte finns ett sånt bios utan det är ny dator som gäller då.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tips på gamla burkar är att byta biosbatteriet! Det kan spöka till det rätt rejält. Har för mig det var en tråd inte för så längesen med en annan med en gammal burk där fläktarna gick på max etc efter ett strömavbrott. Visade sig biosbatteriet var dåligt och började spöka då datorn blev strömlös.
Man tänker det ej skall spela ngn roll när burken väl har matning igen men det verkar ändå kunna störa om det batteriet inte är friskt.

Så kan vara när du kopplade ur strömmen för uppgradering eller kopplat ur och in lite ström att batteriet börjat spöka.

Hittade tråden med biosbatteriet! Låter exakt som ditt fel.
http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Så att datorn var strömlös ett tag, samt det faktum att datorn startades med mer RAM än vad moderkortet var avsett för kan alltså vara orsaken till detta?

Detta är det nya grafikkortet: https://www.komplett.se/asus-radeon-hd-5450-1gb-ddr3-silent/589254

Permalänk
Medlem

Nu är både biosbatteri och grafikkort bytt, men med samma resultat. Vad är fel?