280x Artefakter/Grafikbuggar

Permalänk
Medlem

280x Artefakter/Grafikbuggar

Tjo! Ska försöka hålla detta lättförståeligt och rätt på.
Problement är stora som små grafikbuggar, i spel och i windows. (Bilder längre ner)
Vad kan problemet vara?

CPU: AMD FX-8320 (Oklockad, stresstestad med OCCT)
Moderkort: Crosshair V Formula-Z (Senaste BIOS/UEFI)
RAM-Minne: 16gb Corsair Vengeance LP (2x8gb) (Nya ram-minnen, ej memtestade, hade 2x4gb, samma modell, bytte utan att memtesta men ingen skillnad)
Grafikkort: Asus R9 280x DCUII (Senaste bios, Ej överklockat, stresstestad vram och GPU i OCCT utan problem, inskickad 1 gång till Inet, testat där i 3 dagar utan uppkomst av problem)

PSU: Corsair TX-650 80+ (Äldre PSU, testade PSU stressen i OCCT och inga problem dök upp, vet dock inte hur pålitligt)
Systemdisk: Samsung 840 EVO 240gb (Ny)
HDD: WD Blue 1tb (Ny)

Har kört Catalyst 14.4 länge och bara haft problem, uppdaterade till 14.9 med marginellt mindre problem (Händer inte riktigt lika ofta)
Har även formaterat datorn 1 gång då jag uppgraderade SSDn, installerade 14.9 fräscht i systemet då.

Grafikbuggarna har setts i, i stort sett alla spel jag spelat. Assassin's Creed 4 Black Flag, Diablo 3, World of Warcraft, Battlefield 3 och andra titlar.
Detta uppkommer även i Windows (7, 64bit, fräsch install)
Grafikbuggarna syns på bilderna längre ner, dock har jag inte bild på alla buggar, däribland en fyrkant, ca 3x3cm stor (på en 24" skärm, mätt direkt på skärmytan) där stora "pixlar" skiftar färg lite hur som hälst.

CPU pressad i OCCT, ska frekvens droppa så även med Cool n Quiet avslagt?

Grafikbuggar, har dock endast bilder med buggar i WoW och på muspekaren(lånad från google)

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Kan vara överhettade minnen eller för dåligt med spänning till kortet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Kan vara överhettade minnen eller för dåligt med spänning till kortet.

Överhettad vram eller ram? Grejerna sitter i ett Fractal Design Arc, väl ventilerate, grafikkortet når väldigt sällan över 50 grader med nuvarande fläktprofil, dock visar det ju bara GPU.
Spänningsproblem fanns ju i tidigare BIOS till 280x men ska ju vara fixat till denna BIOS som mitt 280x har. Kan problemet ligga i min PSU? Problemet kommer och går lite som det vill verkar det som.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

Överhettad vram eller ram? Grejerna sitter i ett Fractal Design Arc, väl ventilerate, grafikkortet når väldigt sällan över 50 grader med nuvarande fläktprofil, dock visar det ju bara GPU.
Spänningsproblem fanns ju i tidigare BIOS till 280x men ska ju vara fixat till denna BIOS som mitt 280x har. Kan problemet ligga i min PSU? Problemet kommer och går lite som det vill verkar det som.

vRAM. Ursäkta dålig formulering. Några har haft problem med det innan som lett till artefakter. Testa att klocka ner minnet lite och se om problemet försvinner eller om det blir bättre. Annars kan du utesluta dom

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

vRAM. Ursäkta dålig formulering. Några har haft problem med det innan som lett till artefakter. Testa att klocka ner minnet lite och se om problemet försvinner eller om det blir bättre. Annars kan du utesluta dom

Provade att klocka ned både GPU och vRAM, till 500 och 750 respektive... Ingen skillnad. Provade även att öka Power Limit i MSI Afterburner utan att det blev bättre.. Vet ärligt talat inte vad problemet kan vara längre.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mitron:

Tjo! Ska försöka hålla detta lättförståeligt och rätt på.
Problement är stora som små grafikbuggar, i spel och i windows. (Bilder längre ner)
Vad kan problemet vara?

CPU: AMD FX-8320 (Oklockad, stresstestad med OCCT)
Moderkort: Crosshair V Formula-Z (Senaste BIOS/UEFI)
RAM-Minne: 16gb Corsair Vengeance LP (2x8gb) (Nya ram-minnen, ej memtestade, hade 2x4gb, samma modell, bytte utan att memtesta men ingen skillnad)
Grafikkort: Asus R9 280x DCUII (Senaste bios, Ej överklockat, stresstestad vram och GPU i OCCT utan problem, inskickad 1 gång till Inet, testat där i 3 dagar utan uppkomst av problem)

PSU: Corsair TX-650 80+ (Äldre PSU, testade PSU stressen i OCCT och inga problem dök upp, vet dock inte hur pålitligt)
Systemdisk: Samsung 840 EVO 240gb (Ny)
HDD: WD Blue 1tb (Ny)

Har kört Catalyst 14.4 länge och bara haft problem, uppdaterade till 14.9 med marginellt mindre problem (Händer inte riktigt lika ofta)
Har även formaterat datorn 1 gång då jag uppgraderade SSDn, installerade 14.9 fräscht i systemet då.

Grafikbuggarna har setts i, i stort sett alla spel jag spelat. Assassin's Creed 4 Black Flag, Diablo 3, World of Warcraft, Battlefield 3 och andra titlar.
Detta uppkommer även i Windows (7, 64bit, fräsch install)
Grafikbuggarna syns på bilderna längre ner, dock har jag inte bild på alla buggar, däribland en fyrkant, ca 3x3cm stor (på en 24" skärm, mätt direkt på skärmytan) där stora "pixlar" skiftar färg lite hur som hälst.

CPU pressad i OCCT, ska frekvens droppa så även med Cool n Quiet avslagt?
http://i.imgur.com/qSiYpNV.png

Grafikbuggar, har dock endast bilder med buggar i WoW och på muspekaren(lånad från google)
http://i.stack.imgur.com/2qxZj.jpg

http://i.imgur.com/6MG4tYp.jpg

http://i.imgur.com/2YMJZbf.jpg

http://i.imgur.com/eRykyIF.jpg

Det där ser vansinnet ut! det där är en absolut reklamation direkt om jag var du.

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamerFX:

Det där ser vansinnet ut! det där är en absolut reklamation direkt om jag var du.

Har felanmält och skickat in till Inet redan en gång. De stresstestade kortet i 3 dygn med bland annat Daylight osv. De såg inte minsta reaktion på fel.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mitron:

Har felanmält och skickat in till Inet redan en gång. De stresstestade kortet i 3 dygn med bland annat Daylight osv. De såg inte minsta reaktion på fel.

Det tycker jag är skammligt av dom att inte se!!

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

Tjo! Ska försöka hålla detta lättförståeligt och rätt på.
Problement är stora som små grafikbuggar, i spel och i windows. (Bilder längre ner)
Vad kan problemet vara?

CPU: AMD FX-8320 (Oklockad, stresstestad med OCCT)
Moderkort: Crosshair V Formula-Z (Senaste BIOS/UEFI)
RAM-Minne: 16gb Corsair Vengeance LP (2x8gb) (Nya ram-minnen, ej memtestade, hade 2x4gb, samma modell, bytte utan att memtesta men ingen skillnad)
Grafikkort: Asus R9 280x DCUII (Senaste bios, Ej överklockat, stresstestad vram och GPU i OCCT utan problem, inskickad 1 gång till Inet, testat där i 3 dagar utan uppkomst av problem)

PSU: Corsair TX-650 80+ (Äldre PSU, testade PSU stressen i OCCT och inga problem dök upp, vet dock inte hur pålitligt)
Systemdisk: Samsung 840 EVO 240gb (Ny)
HDD: WD Blue 1tb (Ny)

Har kört Catalyst 14.4 länge och bara haft problem, uppdaterade till 14.9 med marginellt mindre problem (Händer inte riktigt lika ofta)
Har även formaterat datorn 1 gång då jag uppgraderade SSDn, installerade 14.9 fräscht i systemet då.

Grafikbuggarna har setts i, i stort sett alla spel jag spelat. Assassin's Creed 4 Black Flag, Diablo 3, World of Warcraft, Battlefield 3 och andra titlar.
Detta uppkommer även i Windows (7, 64bit, fräsch install)
Grafikbuggarna syns på bilderna längre ner, dock har jag inte bild på alla buggar, däribland en fyrkant, ca 3x3cm stor (på en 24" skärm, mätt direkt på skärmytan) där stora "pixlar" skiftar färg lite hur som hälst.

CPU pressad i OCCT, ska frekvens droppa så även med Cool n Quiet avslagt?
http://i.imgur.com/qSiYpNV.png

Grafikbuggar, har dock endast bilder med buggar i WoW och på muspekaren(lånad från google)
http://i.stack.imgur.com/2qxZj.jpg

http://i.imgur.com/6MG4tYp.jpg

http://i.imgur.com/2YMJZbf.jpg

http://i.imgur.com/eRykyIF.jpg

Får du artefakter/grafikfel varje gång du spelar eller är det bara ibland?
Får du samma fel i benchmark?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Range:

Får du artefakter/grafikfel varje gång du spelar eller är det bara ibland?
Får du samma fel i benchmark?

Felet kommer och går lite som det vill. Både i spel och i windows (inga stora texturbuggar i windows). Detta även när inget spel eller liknande körs i bakgrunden.
Får även konstiga streck här och var ibland, inte över hela skärmen, bara på vissa ställen, helt "random" typ. Försvinner lika snabbt som de dyker upp.

Ibland kan det vara borta en hel dag, ibland kan de vara där i flera dagar... som sagt, det kommer och går som det vill.

Och nej, har inte sett minsta tecken av grafikbuggar i de benchmarks ja kört.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

Felet kommer och går lite som det vill. Både i spel och i windows (inga stora texturbuggar i windows). Detta även när inget spel eller liknande körs i bakgrunden.
Får även konstiga streck här och var ibland, inte över hela skärmen, bara på vissa ställen, helt "random" typ. Försvinner lika snabbt som de dyker upp.

Ibland kan det vara borta en hel dag, ibland kan de vara där i flera dagar... som sagt, det kommer och går som det vill.

Och nej, har inte sett minsta tecken av grafikbuggar i de benchmarks ja kört.

Hur länge kör du benchmarprogrammen? Du bör nog köra dem en timme eller så, så att grafikkortet blir varmt.
Har du hittat några gemensamheter för när du får artefakterna?

Permalänk
Medlem

Mitt MSI 280x lider av flimmer. Det flimrar till på hela skärmen titt som tätt

Mitt har varit inne 2 gånger hos Inet och har testats flera dagar i rad båda gångerna men dom får ej fram felet

Så får visst leva med det helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hur länge kör du benchmarprogrammen? Du bör nog köra dem en timme eller så, så att grafikkortet blir varmt.
Har du hittat några gemensamheter för när du får artefakterna?

CPU har inte testats i jätte långa stunder, Grafikkortet har hårdkörts både nystartat som efter en halv dags spelande och därefter definitivt över en timme i benchmark. (Dock inte så länge på ren vram test i OCCT, kommer ärligt talat inte ihåg hur länge det fick gå)

Tyckte att jag hittade ett fel först som relaterade till temp men det blev uteslutet ganska snart efter vidare testande.
Grafikkortet blir inte varmare än 55c i riktigt hårdtest då jag har ganska påställd fläktkurva.
Som jag ser det så kommer felen utan speciell "trigger" eller så. Men vad vet jag.. Har iallafall inte sett något.
Det sjuka är ju att grafikkortet inte arbetar speciellt hårt i spel, men jag får buggar där. När jag hårdkör det i benchmarks osv så ligger ju grafikkortet på max användning men inte en enda bugg syns.

Händer för övrigt på båda skärmarna jag använder, en kopplav via HDMI och andra via DVI.
Grafikbuggar förekommer även i windows, i små mänger. Konstiga linjer osv.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Mitt MSI 280x lider av flimmer. Det flimrar till på hela skärmen titt som tätt

Mitt har varit inne 2 gånger hos Inet och har testats flera dagar i rad båda gångerna men dom får ej fram felet

Så får visst leva med det helt enkelt

Dum fråga kanske, men har du testat skärmen på annan dator, eller annan skärm med det grafikkortet så det inte är problem med skärmen?
Och har du kollat så frekvenser etc i CCC är rätt inställda så det inte blivit nått knas?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

Dum fråga kanske, men har du testat skärmen på annan dator, eller annan skärm med det grafikkortet så det inte är problem med skärmen?
Och har du kollat så frekvenser etc i CCC är rätt inställda så det inte blivit nått knas?

Hade en gammal skärm tidigare och den var det samma problem. Har nu en ny från inet en BenQ och samma fel

Frekvenserna ska vara rätt inställa vad jag vet då jag inte har pillat där med mera

Hittade detta i AMD.s forum så testade detta men det verkar komma fram flimmer ändå ibland

Solved it. Go to C:\users\(your user)\appdata\local\ati\ace

Open profiles.xml in something like notepad.

Find the following values and replace them with these:

Under the feature named CoreClockTarget change the value of want_0 to 60000

and

Under the feature named MemoryClockTarget change want_0 to 30000

Save it and make profiles.xml read only.

Reboot and enjoy.

Vad gör denna inställning mer exakt?

Permalänk
Medlem

Känns inte detta som ett klassisk fall av esd skada? skumma fel som dyker upp slumpmässigt? Annars tycker jag att det vettigaste är att testa alla komponenter så "ensamt" som möjligt t.ex gpu i annan dator. datorn utan gpu (om det går) en minnessticka i taget. etc

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Känns inte detta som ett klassisk fall av esd skada? skumma fel som dyker upp slumpmässigt? Annars tycker jag att det vettigaste är att testa alla komponenter så "ensamt" som möjligt t.ex gpu i annan dator. datorn utan gpu (om det går) en minnessticka i taget. etc

Blir nog nästa steg det om det nu inte är nått annat fel. Av nån anledning har jag fått för mig att det kan vara mjukvaru fel.. men vad vet jag.
Har ju iallafall ny ram-minnen och blev ingen skillnad där, men ja tyckte att efter jag installerade 14.9 istället för 14.4 blev det marginellt bättre, men tycker ju nån annan skulle haft samma problem i 14.4 då också....

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så är inte 14.4 Optimerad för 280x korten alls enligt en tekniker hos Inet. 14.4 är gammalt och det ska man inte använda till 280x korten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Vad jag vet så är inte 14.4 Optimerad för 280x korten alls enligt en tekniker hos Inet. 14.4 är gammalt och det ska man inte använda till 280x korten

Om 14.4 är gammalt och inte optimerat för 280x, vad skulle då vara, förutom 14.9? :S

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

Om 14.4 är gammalt och inte optimerat för 280x, vad skulle då vara, förutom 14.9? :S

Du ska köra 14.9 om du inte har några problem med den versionen har du det så ska du testa 14.9.1

http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/AMDCatalyst14-...

Har du samma problem så får du fixa en RMA på ditt grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Du ska köra 14.9 om du inte har några problem med den versionen har du det så ska du testa 14.9.1

http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/AMDCatalyst14-...

Har du samma problem så får du fixa en RMA på ditt grafikkort

Kör 14.9.2 beta atm och har samma problem. Men har ju redan skickat in kortet en gång och det stresstestades hos Inet i 3 dygn utan att dom såg en gnutta uppkomst av fel... så vad gör man?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Har samma problem, har också skickat tillbaka mitt kort till Inet. Fick som svar att det inte var något fel på kortet. Det som är så underligt är precis som du beskriver att det är så random, ena dagen inte ett problem och andra dagen massor. Det suger :C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

Kör 14.9.2 beta atm och har samma problem. Men har ju redan skickat in kortet en gång och det stresstestades hos Inet i 3 dygn utan att dom såg en gnutta uppkomst av fel... så vad gör man?

Jaha. Då vet jag inte vad felet kan bero på

Med mitt 280x var inne 2 gånger och testats flera dagar i rad båda gångerna utan dom såg något problem

Inge flimmer alls såg dom fast jag har det i jämna mellanrum

Jag får nog tyvärr leva med det tills jag har råd med ett annat grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Jaha. Då vet jag inte vad felet kan bero på

Med mitt 280x var inne 2 gånger och testats flera dagar i rad båda gångerna utan dom såg något problem

Inge flimmer alls såg dom fast jag har det i jämna mellanrum

Jag får nog tyvärr leva med det tills jag har råd med ett annat grafikkort

Funderar på att göra återköp och införskaffa 290x. Är det ett säkrare kort eller lider det åxå av problem?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitron:

Funderar på att göra återköp och införskaffa 290x. Är det ett säkrare kort eller lider det åxå av problem?

Tror inte att 290x lider av dom problemen.

280x Har massor med trådar där det är grafikbuggar flimmer med mera

Känner en som har ett ASUS 290 har inget problem med sitt iaf. Vad som gäller med 290x så ska det nog inte vara något problem

Jag funderar på att byta till NVIDIA iaf och satsa på ett 970 kort när jag har råd med det

Permalänk

Haha så sjukt. EXAKT samma problem på mitt 7970 Radeon. Så ruskigt likadan så man skulle nästan kunna tro det var mina printscreens haha.