EVGA GTX 980 SC ACX - "Problem" med temperatur

Permalänk

EVGA GTX 980 SC ACX - "Problem" med temperatur

Fick mitt GTX 980 idag och var till en början nöjd, tills jag tittade lite på idle temp och såg att den ligger på 60° (!!!) mitt gamla GTX 680 från Gigabyte låg på kanske 41 i idle och det med samma setup som jag har nu.

Det är just setupen som ställer till det verkar det som. Kör 3st skärmar (inte surround eller så) och problemet kommer när man drar in den tredje skärmen. Då klockar kortet upp sig till 1000/3500MHz från en idle på typ 120/330 eller något och tempen stiger från kanske 30° till 60°. Kortet börjar ju inte dra på med fläktarna förrens den kommer upp till cirka 80° verkar det som, så fläktarna är ju helt av även om kortet klockat upp sig själv.

Frågan är hur motverkar jag detta och är det ett problem om kortet stadigt ligger på 60°?

Jag kan dra in någon mjukvara (Afterburner eller EVGAs egna PrecisionX) och bygga en egen profil för när fläktarna skall gå igång och på vilka RPM vid vilka temps, men jag är lite osäker på vad som är rekommenderat för detta.

Jag kan också fula mig med något kallat Nvidia Inspector men det känns lite som att man kanske skulle kunna skada systemet (som den glada amatör man är) eller få en massa meck med att sätta på / stänga av nedklockningen.

Eller finns det helt enkelt någon kombination med anslutningar man kan köra på kortet så det inte muppar till sig på detta viset? Har testat att köra med: DVI/DP/HDMI och DP/DP/HDMI men får samma resultat. Kan en DP/DP/DP konfiguration (via adaptrar/skarvar) göra att kortet inte klockar upp sig när man kör in en tredje skärm?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kamidutten:

Fick mitt GTX 980 idag och var till en början nöjd, tills jag tittade lite på idle temp och såg att den ligger på 60° (!!!) mitt gamla GTX 680 från Gigabyte låg på kanske 41 i idle och det med samma setup som jag har nu.

Det är just setupen som ställer till det verkar det som. Kör 3st skärmar (inte surround eller så) och problemet kommer när man drar in den tredje skärmen. Då klockar kortet upp sig till 1000/3500MHz från en idle på typ 120/330 eller något och tempen stiger från kanske 30° till 60°. Kortet börjar ju inte dra på med fläktarna förrens den kommer upp till cirka 80° verkar det som, så fläktarna är ju helt av även om kortet klockat upp sig själv.

Frågan är hur motverkar jag detta och är det ett problem om kortet stadigt ligger på 60°?

Jag kan dra in någon mjukvara (Afterburner eller EVGAs egna PrecisionX) och bygga en egen profil för när fläktarna skall gå igång och på vilka RPM vid vilka temps, men jag är lite osäker på vad som är rekommenderat för detta.

Jag kan också fula mig med något kallat Nvidia Inspector men det känns lite som att man kanske skulle kunna skada systemet (som den glada amatör man är) eller få en massa meck med att sätta på / stänga av nedklockningen.

Eller finns det helt enkelt någon kombination med anslutningar man kan köra på kortet så det inte muppar till sig på detta viset? Har testat att köra med: DVI/DP/HDMI och DP/DP/HDMI men får samma resultat. Kan en DP/DP/DP konfiguration (via adaptrar/skarvar) göra att kortet inte klockar upp sig när man kör in en tredje skärm?

Kortet är ju semipassivt! Har du koll på saker du köper?
Fullt normalt
Annars får du väl fixa en egen fläktkurva

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av makn:

Kortet är ju semipassivt! Har du koll på saker du köper?
Fullt normalt
Annars får du väl fixa en egen fläktkurva

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå, jag kände ju till att det var semipassivt, men jag hade fått höra att den skulle dra igång på temperaturer över 50 och 60 är som bekant över 50. Sedermera läste jag mig till på ett par andra forum att man skulle vara orolig när ett kort låg på en idle temp på 50+

Permalänk
Medlem

Att fläktarna inte kör igång förrän vid högre temperaturer är ju en sak, men fullt normalt är det väl inte att kortet klockar upp sig i idle bara för att en tredje skärm kopplas in?

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk

Det är lite märkligt, för drar jag ner min 144Hz skärm till 60Hz så klockar den ner sig en stund till typ 137/350 men sen börjar den leva rövare där också.

Frågan ang temperaturer är ju om det är ok för kortet att vara igång på 60° 24/7 för jag stänger i princip aldrig ner burken och temperaturer går ju aldrig ner under 60° om jag inte drar igång en egen fläktkurva (vilket inte är ett problem egentligen, hör inte fläktarna speciellt mycket, jag är mest nyfiken)

Permalänk
Avstängd

Fläktarna skall gå igång vid 60c enligt http://www.overclockers.com/evga-gtx980-superclocked-acx2.0-g...

Fixa en egen fläktkurva tills du löst problemet. Kanske kommer en ny revision.
Hitta en optimal kurva där tempsen håller sig runt 70c kanske?
Jag skulle kört 20% fläkt till 50c,(kommer inte höras iaf) sen 40% vid 60c, prova med 50% vid 70, vet inte när den stabiliserar sig
Mitt Gigabyte 980 ligger på 45% vid 65c har jag för mig

Permalänk
Skrivet av Kamidutten:

Det är lite märkligt, för drar jag ner min 144Hz skärm till 60Hz så klockar den ner sig en stund till typ 137/350 men sen börjar den leva rövare där också.

Frågan ang temperaturer är ju om det är ok för kortet att vara igång på 60° 24/7 för jag stänger i princip aldrig ner burken och temperaturer går ju aldrig ner under 60° om jag inte drar igång en egen fläktkurva (vilket inte är ett problem egentligen, hör inte fläktarna speciellt mycket, jag är mest nyfiken)

60°C är ingen fara alls för vanlig elektronik, grafikkort klarar det säkert ännu bättre.
Men om du bara drar upp fläktkurvan något så får du säkert ner temp till 45-50°

Visa signatur

Moderkort: Maximus Gene Z87 Processor: i7-4770K@4,3 Volt=1,245V, Kylning: Custom Vatten Minne: 32Gb Corsair Venegance Pro 1866Mhz Grafik:MSI Seahawk 1080 EKWB Hårddiskar:Samsung SSD 850 EVO 500GBx2 + 3TB NAS Nätagg: Corsair AX850 Chassi: Corsair Obsidian 350D Skärm: Asus 27" ROG Swift Rigg2 TJ08 ASUS Maximus IV Z68 Gene-Z i5-2500K@4.5 H60 8GbLP ASUS GTX 970 STRIX (250GB+120GB)SSD+1Tb Corsair Cx500M

Permalänk

Mitt kort ligger på 41 C i idle och runt 71 c i spel. 60 C låter som något varmt för detta kort i idle.

Beror på vilken chassi man har dock. Mitt har riktigt bra luftflöde.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED