Coil whine - gtx 970 gigabyte

Permalänk
Medlem

Coil whine - gtx 970 gigabyte

Hej nu är det så jag har coil whine på mitt gigabyte gtx 970. det kom efter ett par dagar av användning. låter inte för högt, men jag hör det väl så jag undrar om coil whine kan gå bort av sig själv eller ska jag skicka tbx det direkt?

Testade att sätta fläktarna på 70-90% men coil whines ljud ökar inte.

Permalänk
Medlem

kommet troligtvis inte gå bort av sig själv och om du stör dig på det så bör du skicka tillbaka det!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

kommet troligtvis inte gå bort av sig själv och om du stör dig på det så bör du skicka tillbaka det!

Hm.. Säkert det? De slutar att låta när jag inte spelar någonting och de försvann ett tag och kom tillbaka så de låter inte hela tiden.

Permalänk
Skrivet av Wizook:

Hm.. Säkert det? De slutar att låta när jag inte spelar någonting och de försvann ett tag och kom tillbaka så de låter inte hela tiden.

Är det G1 versionen du har ?

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Medlem

artikel om 970 coilwhine på pcper

http://www.pcper.com/news/Graphics-Cards/GeForce-GTX-970-Coil...¨

From NVIDIA:

"We’re aware of a small percentage of users reporting excessive “coil whine” noises and are actively looking into the issue."

vadå "small percentage" :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampus666:

Är det G1 versionen du har ?

Exakt

Permalänk
Medlem

Märkt att när jag sitter i wow och ska välja char det är då det låter. men inte i load.. Kan en uppdatering eller köra inkortet osv hjälpa?

Permalänk
Medlem

Vad har du för fps när det låter? Hög fps brukar kunna ge ljud på många kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelnah:

Vad har du för fps när det låter? Hög fps brukar kunna ge ljud på många kort.

I wow så låter det ingenting just nu eller i shadow of mordor. Just nu så låter det bara när man ska välja char i wow. Låter ingenting i loading screens osv heller och då flyger ju fpsen upp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wizook:

Märkt att när jag sitter i wow och ska välja char det är då det låter. men inte i load.. Kan en uppdatering eller köra inkortet osv hjälpa?

V-sync på? Testa det annars. Det är allmänt känt att det vid hög FPS kan bli CW på de flesta kort, men om det inte är annars så kanske det inte är speciellt jobbigt?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Fick ett Asus 970Strix igår i födelsedagspresent, Coil Whine på det med

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | Asus B550-F | Sapphire 6700 XT | Lian-Li PC-O11 Dynamic | Lian-Li Galahad AIO | Intel 520 240GB, Intel 530 240GB SSD, Kingston A2000 M.2 1TB | Corsair Vengeance RGB PRO 16GB 3200MHz| Corsair RM 750X |Windows 10|

Permalänk
Medlem

Hade samma, låste min fps och sen var det löst.

Visa signatur

Dator 1 » CPU: Intel i7 4790k 4GHz GPU: MSI GTX 970 PSU:EVGA 750W Ram: Corsair 16GB@1600MHz SSD Samsung 120GB Chassi: Corsair 760T Black Kylare: Corsair H100i

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalbjer:

Hade samma, låste min fps och sen var det löst.

Tackar! det försvann!!!

Permalänk

Vill man verkligen låsa sin fps? Jag menar vi som sitter på 144hz skärmar?
Ju mer fps är väll trevligare.

Visa signatur

Core i7 4790K @ Stock| ASUS Z97 Maximus VII Ranger |GTX 980 Ti ref| G.Skill Ripjaws Gaming 16GB 2400MHz| EVGA Supernova G2 750W | Fractal Design Define R5 Window |Noctua NH D15 | Crucial MX100 256GB |Samsung 840 EVO SSD 120GB |Seagate Desktop HDD 2TB 7200RPM | Benq XL2420Z | Corsair K70 Brown Switches | Mionix Naos 7000 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampus666:

Vill man verkligen låsa sin fps? Jag menar vi som sitter på 144hz skärmar?
Ju mer fps är väll trevligare.

Joo, men jag kom över 400 fps ibland

Permalänk
Medlem

Fick coil whine på mitt första Asus 970Strix med bytte till ett nytt som hade samma problem fast lite lägre ljud som jag lever med nu :/
Kör med lurar på när jag spelar så slipper jag ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hampus666:

Vill man verkligen låsa sin fps? Jag menar vi som sitter på 144hz skärmar?
Ju mer fps är väll trevligare.

lås fps:en till 144 då? du märker ändå ingen skillnad på 144 eller 1000fps på en 144hz skärm. eftersom den ändå bara kan visa 144 bilder och om du har fler än 144fps så är det risk för tearing

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem

Hej, har ett extremt tyst system och mitt nya Asus 970 Strix fläktar låter väldigt lite men så fort jag använder kortet, om så på låga fps likt 30, så surrar det rätt högt (jämfört med alla andra komponenter i systemet inkl fläktarna på kortet), det piper inte förens jag kör någon bench och ser till så att det kommer till fps över 500. Men även surrandet gör mig irriterad. Har läst mycket nu om 970 och det tycks vara rätt vanligt, går det ens att komma undan detta surrande?

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gerthoi:

Hej, har ett extremt tyst system och mitt nya Asus 970 Strix fläktar låter väldigt lite men så fort jag använder kortet, om så på låga fps likt 30, så surrar det rätt högt (jämfört med alla andra komponenter i systemet inkl fläktarna på kortet), det piper inte förens jag kör någon bench och ser till så att det kommer till fps över 500. Men även surrandet gör mig irriterad. Har läst mycket nu om 970 och det tycks vara rätt vanligt, går det ens att komma undan detta surrande?

Surrar det vid ingen eller låg last, byt kortet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Hej, har ett extremt tyst system och mitt nya Asus 970 Strix fläktar låter väldigt lite men så fort jag använder kortet, om så på låga fps likt 30, så surrar det rätt högt (jämfört med alla andra komponenter i systemet inkl fläktarna på kortet), det piper inte förens jag kör någon bench och ser till så att det kommer till fps över 500. Men även surrandet gör mig irriterad. Har läst mycket nu om 970 och det tycks vara rätt vanligt, går det ens att komma undan detta surrande?

Det kan lika väl vara nätagget som låter och inte kortet så försök lyssna dig till vilket det är med hjälp av en tom toarulle eller rulle för hushållspapper så du kan komma nära och lyssna på en viss punkt utan att något annat stör

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gerthoi:

Hej, har ett extremt tyst system och mitt nya Asus 970 Strix fläktar låter väldigt lite men så fort jag använder kortet, om så på låga fps likt 30, så surrar det rätt högt (jämfört med alla andra komponenter i systemet inkl fläktarna på kortet), det piper inte förens jag kör någon bench och ser till så att det kommer till fps över 500. Men även surrandet gör mig irriterad. Har läst mycket nu om 970 och det tycks vara rätt vanligt, går det ens att komma undan detta surrande?

Du kan ju ställa in fläktarnas hastighet och anpassa de efter temperaturen. Innan jag ställde in det så gick fläktarna nästan på fullvarv bara jag startade ett spel. Sedan anpassade jag de efter temperaturen som nu när jag spelar ligger konstant på 65 grader vid 50 procents varvtal på fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Surrar det vid ingen eller låg last, byt kortet.

Nej då, surrar vid hög last men vid låga fps, t.ex. om jag jobbar med tung 3D eller kör 3DMark Fira Strike, kör jag något med höga fps (t.ex. Ice strom) skriker kortet, inte så väldigt mycket men det hörs alla gånger både surret/knastret samt skrikandet.

Skrivet av Mac83:

Det kan lika väl vara nätagget som låter och inte kortet så försök lyssna dig till vilket det är med hjälp av en tom toarulle eller rulle för hushållspapper så du kan komma nära och lyssna på en viss punkt utan att något annat stör

Är helt säker på att det är grafikkortet.

Skrivet av Marmoth:

Du kan ju ställa in fläktarnas hastighet och anpassa de efter temperaturen. Innan jag ställde in det så gick fläktarna nästan på fullvarv bara jag startade ett spel. Sedan anpassade jag de efter temperaturen som nu när jag spelar ligger konstant på 65 grader vid 50 procents varvtal på fläkten.

Fläktarna är inget problem, det är coil whinen d.v.s. knastret och skrikandet som jag stör mig på.

Frågan är om jag någonsin kommer undan knastret på ett 970? Jag tror jag kommit undan relativt skonsamt då det endast knastrar som en dålig fläkt eller liknande men då jag använder datorn i en miljö där vi tar upp ljud och då datorn i övrigt har ett väldigt tyst nätagg, väldigt långsamt snurrande noctua fläktar, SSDer etc så stör detta.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gerthoi:

Nej då, surrar vid hög last men vid låga fps, t.ex. om jag jobbar med tung 3D eller kör 3DMark Fira Strike, kör jag något med höga fps (t.ex. Ice strom) skriker kortet, inte så väldigt mycket men det hörs alla gånger både surret/knastret samt skrikandet.

Är helt säker på att det är grafikkortet.

Fläktarna är inget problem, det är coil whinen d.v.s. knastret och skrikandet som jag stör mig på.

Frågan är om jag någonsin kommer undan knastret på ett 970? Jag tror jag kommit undan relativt skonsamt då det endast knastrar som en dålig fläkt eller liknande men då jag använder datorn i en miljö där vi tar upp ljud och då datorn i övrigt har ett väldigt tyst nätagg, väldigt långsamt snurrande noctua fläktar, SSDer etc så stör detta.

Du bör inte ha något knaster alls då detta inte är så kortet är tänkt att låta, så som jag skrev byt kortet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett lotteri huruvida man får ett kort med eller utan coilwhine.
Ibland spelar resten av komponenterna in i bilden också, särskilt nätaggregatet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|