Phanteks Enthoo Evolv

Permalänk
Melding Plague

Phanteks Enthoo Evolv

Ett avskalat utseende med en kassaskåpsliknande konstruktion av extra tjock aluminiumplåt är Phanteks recept för Micro ATX med nya Enthoo Evolv. Jonas kavlar upp ärmarna och undersöker nykomlingen i testlabbet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta chassit är smaskigt!

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Ljudet när han la ner front panelen

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Entusiast

Nästan så att man blir sugen att byta ut det nya 350D

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Synd att det inte har 5st PCI-slottar!

5st slottar är jättebra för dom som vill ha ett ljudkort mellan de två grafikkorten, men nu blockeras platsen där PCI-e x1-kortplatsen brukar sitta.

Även utan ett ljudkort, så vore 5-platser bra för att skapa lite utrymme mellan de båda grafikkorten.

Jättesynd, då det annars är ett grymt snyggt chassi.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Saknas inte ett "e" på slutet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stör mig extremt på att de avsiktligt stavar evolve fel. Varför gör de så? Tycker att det bara känns onödigt, inkompetent och slarvigt. Ser annars ut som ett riktigt nice chassi!

Permalänk
Medlem

En bra chassirecension, som vanligt. Men framförallt en väldigt bra produktion. Bra bild och ljud och vinjetten och mellangrejjen funkar jättebra.

Kanon!

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Gillade inte chassit, dock håller recensionen och produktionen mycket hög nivå! Tack för det

Permalänk
Medlem

Ser mycket trevligt ut. Jag har fastnat i MITX träsket, annars skulle jag köpt det svarta av detta chassi. Nya smarta funktioner och snyggt!

Alltid trevligt att se en bra recension, mycket bättre bild och ljud än sista fredagspanelen. I början kändes det som att de klippt in bakgrunden med Green screen. Edit: Som Accipiter46 skrev, kändes nog lite för ljust för mig med.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Citat:

Samtliga varianter av modellen kommer med ett akrylfönster på chassits vänstra sida.

Why oh why?! Finns så många som gärna slipper fönstret.. ända nackdelen jag kunde hitta på vad som annars verkade vara ett riktigt genomtänkt chassi invändigt! Men utsidan var inte alls i min smak, lite mycket rymdskepp över det.

Permalänk
Medlem

Blev lite sugen på att byta ut mitt 650D... blir nog ett micro-ATX bygge nästa gång.
Synd lite på priset, men det är som sagt ett riktigt schysst chassi. Skulle vilja se ett riktigt bra vattenbygge i detta!

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Avstängd

Intressant konstruktion på insidan måste jag säga, men det estetiska tilltalar inte mig, tycker Phanteks chassin ser skumma ut.
Grym recension som alltid i alla fall!

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit för fönstret hade jag nog köpt det, hoppas på en variant utan fönster.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem

En fråga till Jonas!
På framsidan sitter det en 200mm fläkt, denna går att byta ut till 2st 140mm fläktar. Men, om man vill ha radiator är det bara en 240mm radiator som går in.
Jag förmodar att en 280mm rad inte går då den är för lång pga av anslutningarna. Korrekt?
Men, om man nu har en 240mm rad så får man ju ändå inte plats med en pump på sin dedikerade plats, och det är här min fråga kommer:
Går det att ha en 140mm rad på den övre fläktplatsen och även ha plats över till en pump där den är tänkt att sitta?!

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av phanteks pwm kontroller?
Har testat med en pwm kontroller(inte phanteks), vanliga(3 pins) fläktar ger ifrån sig missljud när man pwm styr dem vid lägre varvtal. Är det något phanteks lyckats lösa?

Antar att pwm moduleringen inte fungerar för vattenpumpar? Skulle vara guld annars!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Säger bara äntligen!
Ett mATX-chassi som är helt okej snyggt, inte är alltför stort och inte har hur många platser för hårddiskar som helst som bygger på en dm på längden!
Blir riktigt sugen trots att jag redan har ett chassi jag gillar som dessutom är custom... Men iofs, är ju lite osäker på om det går in ett grafikkort i min nuvarande.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Credit where credit is due; ett rejält lyft på produktionen om jag får säga det själv! Och samma gäller dig jonas; jävla utveckling sen ni börja med videorecensioner. Ser riktigt bra ut men är nästan lite synd att ni kör på svenska, med tanke på produktionslyftet och kvaliteten på recensionerna så är det synd att majoriteten av befolkningen inte kan ta del av era recensioner, för det här sopar mattan med all jävla unboxing smörja på tuben där folk bara läser försäljningssmörja som står på förpackningen. Har ni inte funderat på att köra med engelsk text på videorecensionerna iaf? Lite ot kanske men även om typ linustechtips har rykt upp sig rejält så är det imo typ bara oc3d/tinytomlogan som gör recensioner som är värda att se på tuben.

Ser ut som ett riktigt toppen chassi, synd att det kostar en del så lär tyvärr inte bli en storsäljare vilket är väldigt synd imo. Synd också att man numer kör mITX annars hade det lätt blivit ett köp, otroligt skönt att se att folk designar moderna spännande chassin och inte samma gamla 2/3x5.25" med mängder av 3.25"-platser ATX chassin. Känns som att 350D har fått sig en redig konkurrent.

ps. Se upp med exponering bara, var på håret att man ser detaljerna på chassit iom att det är vitt när det är något överexponerat, speciellt om man har en lite sämre skärm (på min laptop med TN-panel blev det helt utfrättat så ligger nog lite väl på gränsen).

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!

Permalänk
Medlem

Precis köpt nytt chassi, men man blir helt lyrisk vid varje ny chassi resention 😇 känns som det fortfarande är på chassi marknaden man får se de största förändringarna

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Undra om man kan lyfta detta chassi, på ett vettigt sätt, då alla luckor sitter med snabb fästen?

Apple gjorde förresten ett riktigt fint chassi i tjock Aluminium.

Gillar fortfarande inte bakgrunden.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Chassit är verkligen underbart men tyvärr så jag vill varna dem som går i tankarna på att köra intern vattenkylning. Toppen är för alldeles för restriktiv, jag tänkte göra några tester snart så jag kan uppdatera här när jag har resultat/Skillnaden i kylförmåga med och utan topp.

Och ska man ha en radiator i fronten så kan den inte vara tjock eller mer än 125mm bred

update: Test
Prime95 blend/100% processor belastning i en timme, då tar jag max-temperaturerna ifrån HWMonitor och läser av rumstemperaturen.

Specs
CPU: Delidded 4670k/4.2Ghz, 1.175v
GPU: Asus DCII 780
Pump: Laing D5 PWM med EK X-RES top. Pump hastighet: 5/5 to för att ta bort flaskhalsar.
Radiatorer: Två EK XT120mm bredvid varandra i toppen.
Fläktar: En Noiseblocker Blacksilent Pro PL2/1400rpm, en Fractal Design Silent Series R2/1200rpm(Det enda jag har liggandes) i push och medföljande PH-F200SP i fronten.
Andra noteringar: Alla fläktar körs i 100% och alla övriga paneler på chassit är stängda.

Utan toppen:
CPU: 74, 74, 77, 74
GPU: 41
Rumstemperatur: 23,4
CPU Delta: 54
GPU Delta: 18

Med toppen:
CPU: 90, 89, 89, 87
GPU: 55
Rumstemperatur: 22,9
CPU Delta: 67
GPU Delta: 32

För ett par dagar sen gjorde jag även ett test där jag belastade grafikkortet samtidigt som processorn. Kan lika gärna posta det också.

Utan toppen, Prime95 + Furmark 1tim:
CPU: 83, 82, 84, 82
GPU: 61
Rumstemperatur: 21,9
CPU Delta: 62
GPU Delta: 39

Med toppen, Prime95 + Furmark 20min:
CPU: 99, 100, 100, 100
GPU: 79
Rumstemperatur: 18,9
CPU Delta: 81
GPU Delta: 60

Då blev det problem och var tvungen att avbryta trots lägre rumstemperatur på 19 grader.

Visa signatur
Permalänk

Snyggt chassi! Även snygg skjorta Jonas, du får ju inte heller glömmas bort.

Permalänk
Medlem

Jag gillar det den nya stilen på intro/grafik och Jonas är lika klockren som alltid. Angående chassit så blir det väldigt intressant så fort det kommer en variant utan fönster.

Permalänk
Medlem

Jösses...
Visst är Jonas snyggare med den nya kameran, men 99% av inläggen är ju off topic? Vad är det med Er kids?
Snyggt chassi; (tammetusan första gången i pc-världen), och för övrigt vettigt och praktiskt dessutom.
Tummen upp!

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Synd att det inte har 5st PCI-slottar!

5st slottar är jättebra för dom som vill ha ett ljudkort mellan de två grafikkorten, men nu blockeras platsen där PCI-e x1-kortplatsen brukar sitta.

Även utan ett ljudkort, så vore 5-platser bra för att skapa lite utrymme mellan de båda grafikkorten.

Jättesynd, då det annars är ett grymt snyggt chassi.

Då får det komma en Midi & fulltower variant.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Praktikant ✨
Skrivet av biorrith:

En fråga till Jonas!
På framsidan sitter det en 200mm fläkt, denna går att byta ut till 2st 140mm fläktar. Men, om man vill ha radiator är det bara en 240mm radiator som går in.
Jag förmodar att en 280mm rad inte går då den är för lång pga av anslutningarna. Korrekt?
Men, om man nu har en 240mm rad så får man ju ändå inte plats med en pump på sin dedikerade plats, och det är här min fråga kommer:
Går det att ha en 140mm rad på den övre fläktplatsen och även ha plats över till en pump där den är tänkt att sitta?!

Jag ska dubbelchecka detta imorgon när jag har chassit framför mig, men den främsta anledningen att en 280 mm-radiator inte går in är för att den inte ryms på bredden i chassits nedre del. En 140 mm-radiator i fronten borde gå in tillsammans med en eventuell pump i botten.

Permalänk
Relik 📜

*inlägg flyttade*

Jag bröt ut de inlägg som (mer eller mindre) bara handlade om videon i sig till en egen tråd. Låt den här fokusera på chassit och själva recensionen!
http://www.sweclockers.com/forum/72-feedback/1331256-sweclock...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Nice! Hade dom byggt Luxe-modellen i den här kvaliten skulle jag lätt behållt det! (Syftar på chassi-matrial och gångjärnen för sidopanelerna.)

Permalänk
Medlem

Trevligt med en recension på mitt nästa chassi ;). Bestämde mig nästan nästan direkt när nyheten om att chassit kom för ett par månader sen. mmmm

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.