Ska köpa nya fläktar, Vet inte hur jag ska koppla in dem.

Permalänk
Medlem

Ska köpa nya fläktar, Vet inte hur jag ska koppla in dem.

Hejsan! Jag ska köpa hem Två styckna Corsair Air Series SP120.
Nu undrar jag hur jag ska connecta dem, Jag har ett Gigabyte A-970A-DS3P. Och Zalman Z11 som chassi. Hur ska jag fixa detta?

EDIT:
När jag ändå är här tänkte jag fråga,
Ska jag köpa Corsair Air Series AF120 eller Corsair Air Series SP120. (Stör inte mig så mycket på ljud)

Permalänk
Medlem

Ingen som vet? Behöver gärna snabbt svar!

Permalänk

I fläktkotakterna

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Men hur många har jag? Jag har inte möjligheten att öppna datorn just nu och behöver den informationen. Om det bara finns en vad ska jag göra?

Permalänk

Vad jag kan se så har du 4st kontakter, kolla bild nedan.

http://i.imgur.com/Ia9XCQ1.jpg

Permalänk
Medlem

Ja jag hittar också fyra st. Märk då att en av dessa är för cpu-kylare.

Permalänk
Medlem

Jag har just nu en Fläkt inne och en CPU stock kylare. Alltså två över. Men de Fläktar jag köper är väl 3pin. Hur ska jag få det att passa in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Jag har just nu en Fläkt inne och en CPU. Alltså två över. Men de Fläktar jag köper är väl 3pin. Hur ska jag få det att passa in?

De kommer att passa, dock så förlorar du PWM funktionen. Kommer troligtvis behöva ställa in att moderkortet skall regulera hastigheten med spänning istället för PWM i BIOS/UEFI.

Har inte moderkortet detta så kommer fläktarna att gå i 100% och då kommer kräva att du sätter på en resistor för att statiskt välja vilken hastighet de skall snurra på.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll om de rullar på 100%, Stör mig inte på ljudet då datorn är långt bort från där jag sitter, Alltså kommer det att funka att sätta in 3PIN på ett 4PIN Intag? eller fatta inte det där direkt :). Visst hjälper fläktarna att kyla ned min cpu? Jag sätter ett på baksidan och en på toppen. Jag har AMD 8320 4GHZ.

Vilka ska jag välja SP eller AF, En på baksidan och en på toppen.

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni? SP eller AF?

EDIT: Kollade min mail och hade en 100KR rabbat kod hos CDON darför ska jag köpa en extra fläkt. Hur ska jag göra nu? Jag har 2 platser på mitt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Vad tycker ni? SP eller AF?

EDIT: Kollade min mail och hade en 100KR rabbat kod hos CDON darför ska jag köpa en extra fläkt. Hur ska jag göra nu? Jag har 2 platser på mitt moderkort.

Kör på AF120.
När uttagen tar slut så skaffar man sig en fläktsplitter/kontroller
http://www.inet.se/produkt/6909653/nzxt-sentry-mesh-flaktkont...
http://www.inet.se/produkt/8600974/adapter-splittkabel-for-4-...

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av makarickiri:

Eller en adapter för att koppla dem på Molex

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, Jag öppnade datorn och såg att sys_fan1 och sys_fan2 var fria. Så FAN1 är 4PIN och FAN2 är 3PIN. När jag connectar mina Fläktar kommer den som är connectad till FAN1 vara kontroll bar genom program på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Eller en adapter för att koppla dem på Molex

Det funkar också

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Tack för svaren, Jag öppnade datorn och såg att sys_fan1 och sys_fan2 var fria. Så FAN1 är 4PIN och FAN2 är 3PIN. När jag connectar mina Fläktar kommer den som är connectad till FAN1 vara kontroll bar genom program på datorn?

Bara om moderkortet kan regulera spänningen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Spelar ingen roll om de rullar på 100%, Stör mig inte på ljudet då datorn är långt bort från där jag sitter, Alltså kommer det att funka att sätta in 3PIN på ett 4PIN Intag? eller fatta inte det där direkt :). Visst hjälper fläktarna att kyla ned min cpu? Jag sätter ett på baksidan och en på toppen. Jag har AMD 8320 4GHZ.

Vilka ska jag välja SP eller AF, En på baksidan och en på toppen.

Om du inte anser att ljudet gör dig något skulle jag själv inte lägga så stor kraft på att få fläktkontrollen att fungera utan vänta tills du uppgraderar ditt moderkort.
Som svar på din andra fråga, ja det kommer att hjälpa kylngen på din cpu. Bättre luftflöde i burken underlättar cpuns och gpuns kylning.

Skrivet av NewCamps:

Tack för svaren, Jag öppnade datorn och såg att sys_fan1 och sys_fan2 var fria. Så FAN1 är 4PIN och FAN2 är 3PIN. När jag connectar mina Fläktar kommer den som är connectad till FAN1 vara kontroll bar genom program på datorn?

Ja det borde inte vara några problem alls

Permalänk
Medlem

Corsair SP fläktar står för Static Pressure och ska användas främst på radiatorer (vattenkylning) AF står för Air Flow och är då bra som insugsfläkt/utblås.

Om du är ute efter att kyla din cpu bättre så byt bort amd standardkylaren mot ngn eftermarknads, kommer göra störst skillnad. Sen är det ju alltid bra att ha bra luftflöde i chassit.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, Min budget är ca 200kr och då blir det två fläktar Corsair AF quiet. De borde väl sänka ned temperaturen på min CPU med 3-5 grader ändå?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Extremaz:

Corsair SP fläktar står för Static Pressure och ska användas främst på radiatorer (vattenkylning) AF står för Air Flow och är då bra som insugsfläkt/utblås.

Om du är ute efter att kyla din cpu bättre så byt bort intel standardkylaren mot ngn eftermarknads, kommer göra störst skillnad. Sen är det ju alltid bra att ha bra luftflöde i chassit.

Nu har han ju iofs amd så jag tror inte att han har någon intel stockkylare att byta ut:)

I övrigt håller jag med:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift